Geburtshilfe Frauenheilkd 1991; 51(2): 117-123
DOI: 10.1055/s-2007-1023686
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ergebnisse der transabdominalen Plazentabiopsie im II. und III. Trimenon

Results of Transabdominal Placental Biopsy in the Second and Third TrimenonG. Crombach, S. Schütz, K.-H. Schlensker
  • Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe der Universität zu Köln (Direktor: Universitäts-Professor Dr. A. Bolte)
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Von August 1988 bis Oktober 1990 wurden 115 transabdominale Plazentabiopsien im II. (68 %) und III. Trimenon (32%) durchgeführt. Hauptindikation (80 %) war das Vorliegen pathologischer Ultraschallbefunde (fetale Mißbildung, Wachstumsretardierung, Oligohydramnie bzw. Hydramnion). Die Erfolgsrate der Zottenaspiration (89 %) war unabhängig von der Plazentalokalisation. Ein eindeutiger zytogenetischer Befund ergab sich in 83 % der Fälle. Durch Kombination von Plazentabiopsie und Amniozentese (n = 77) gelang die Karyotypisierung in 97 % aller Schwangerschaften. Dabei fanden sich 15 (13%) Chromosomenanomalien (7 autosomale und 2 gonosomale Aneuploidien, 1 unbalanzierte Translokation, 1 autosomale Deletion, 4 Strukturvarianten). Der weitere Schwangerschaftsverlauf wurde durch die Untersuchungsindikation und das Ergebnis der Chromosomenanalyse wesentlich beeinflußt. Bei pathologischem Ultraschallbefund (n = 92) endeten 53 % (3 % Spontanaborte) und bei regelrechter Echographie (n = 23) 9 % der Graviditäten (Abortrate 4 %) mit einem fetalen bzw. peri-/neonatalen Verlust. Die „pregnancy loss“-Rate betrug 37,7 % bzw. 5,9 %. Die Ergebnisse belegen die klinische Bedeutung der Plazentabiopsie bei der Abklärung echographisch auffälliger Schwangerschaften.

Abstract

From August 1988 to October 1990, 115 transabdominal placental biopsies were performed in the second (68 %) and third trimenon (32 %). The main indication (80%) was the detection of pathological ultrasono-raphic findings (foetal malformation, growth retardation, oligohydramnios and polyhydramnios). The success rate of chorionic villus sampling (89 %) was independent of the localisation of the placenta. A definite cytogenetic result was found in 83 % of patients. By combination of placental biopsy and amniocentesis (n = 77) karyotyping was successful in 97 % of pregnancies. Chromosomal abnormalities were observed in 15 (13 %) cases (7 autosomal and 2 gonosomal aneuploidies, 1 unbalanced translocation, 1 autosomal deletion, 4 structural variants). The outcome of the pregnancies was substantially influenced by the indication for the procedure and by the cytogenetic result. Foetal and peri-/neonatal losses were found in 53 % (3 % spontaneous abortions) of patients with Sonographie abnormalities (n = 92) and in 9 % (abortion rate 4 %) of pregnancies with regulär fmdings (n = 23). The pregnancy loss rates were 37.7 % and 5.9 %, respectively. The results confirm the clinical significance of placental biopsy in the management of pregnancies with pathological ultrasonographic findings.