Rofo 1993; 158(5): 479-482
DOI: 10.1055/s-2008-1032686
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Osteoporosediagnostik mittels Breitband–Ultraschallabschwächung (BUA): Korrelation zu etablierten Meßverfahren der Knochendensitometrie

Osteoporosis diagnostics via broadband ultrasound attenuation (BUA): Correlation with established measurement methods of bone densityM. Vahlensieck1,2 , C. C. Glüer1 , K. Engelke1 , K. G. Faulkner1 , H. K. Genant1
  • 1Department of Radiology, University of California, San Francisco (Section chief: H. K. Genant, M.D.)
  • 2 Radiologische Universitätsklinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. med. Reiser)
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 54 Frauen wurde die Breitband–Ultraschallabschwächung (BUA) der Ferse mit der Ein–Energie–Röntgenabsorptiometrie (SXA) der Ferse, der Zwei–Energie–Röntgenabsorptiometrie (DXA) der LWS, dem Alter und dem Gewicht korreliert. Die Reproduzierbarkeit der BUA lag bei 2,1 %. Die BUA korrelierte signifikant zu SXA (r = 0,7), DXA (r = 0,5) und Alter (r = 0,6). Die BUA–Werte lagen zwischen 42 und 117 dB/MHz. Die BUA–Messung scheint ein potentielles, einfaches, preiswertes, nicht strahlenbelastendes und genaues Alternatiwerfahren in der Osteoporosediagnostik an Kalkaneus darzustellen. Die Korrelation mit Knochenmineralwerten der Wirbelsäule ist jedoch für eine Vorhersage dieser Werte zu gering. Die Eignung zur Risikoabschätzung von osteoporotisehen Frakturen muß zukünftig durch Gegenüberstellung von BUA–Wert und Frakturprävalenz oder besser Frakturinzidenz ermittelt werden.

Summary

Broadband ultrasound attenuation (BUA) measurements of the os calcis of 54 women were correlated to single energy x–ray absorptiometry (SXA) of the os calcis, dual energy x–ray absorptiometry (DXA) of the lumbar spine, age and weight. The reproducibility of the BUA measurements was 2.1 %. BUA was significantly correlated with SXA (r = 0.7), DXA (r = 0.5) and age (r = 0.6). BUA values ranged from 42 to 117 dB/ MHz. Our results confirm BUAs potential as a simple, inexpensive, radiation free, and precise alternative technique for osteoporosis diagnostics of the os calcis. However, the correlation observed with bone mineral density of the spine is too weak to use BUA for predicting the lumbar density status. The ability of BUA to predict the risk of osteoporotic fractures has to be determined directly by assessing the association of BUA and the prevalence or preferably the incidence of fractures.