Geburtshilfe Frauenheilkd 1987; 47(8): 539-541
DOI: 10.1055/s-2008-1035869
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spontangeburt in der 38. SSW unter intermittierender Hämodialysebehandlung der Mutter

Alloimmunthrombozytopenie des NeugeborenenSpontaneous Delivery in the 38th Gestational Week Treated by Intermittent Haemodialysis of the MotherAlloimmune Thrombocytopenia of NewbornJ. Scheffler1 , D. Langnickel1 , K. Albrecht2
  • 1Frauenklinik des ZKH St.-Jürgen-Straße Bremen (Direktoren: Dr. D. Langnickel, Prof. Dr. G. Trams)
  • 2Professor-Hess-Kinderklinik, ZKH St.-Jürgen-Straße Bremen (Direktor: Prof. Dr. H. Gunschera)
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Chancen einer fast komplikationslosen Schwangerschaft sowie der Spontangeburt eines reifen Kindes sind gering bei Müttern, die wegen einer terminalen Niereninsuffizienz hümodialysiert werden müssen. Oftmals enden Schwangerschaften unter diesen Bedingungen als Fehloder Totgeburten; bei Lebendgeburten überwiegen operative Entbindungen.

Unabhängig von der Grunderkrankung der Mutter wurde das Kind des hier berichteten Falles in der 38. SSW mit einer neonatalen Alloimmunthrombozytopenie spontan geboren, einer Erkrankung, die analog der Rhesus-Erythroblastose entsteht.

Abstract

Uncomplicated pregnancies and spontaneous deliveries of term infants are rare if mothers are treated by haemodialysis because of terminal renal insufficiency. Pregnancies under these circumstances mostly end in abortion or stillbirth; live births are mostly delivered by Caesarean section.

Independent of the mother's basic disease the infant of this case was born at 38 weeks spontaneously with a neonatal alloimmune thrombocytopenia, which is analogous to Rh-haemolytic disease of the newborn.