Eur J Pediatr Surg 1986; 41(2): 97-100
DOI: 10.1055/s-2008-1043319
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Comparison of Results of Anorectal Manometry Performed After Surgery for Anorectal Malformations and Repeated Three Years Later

Vergleich elektromanometrischer Untersuchungsergebnisse nach Korrektur anorektaler Fehlbildungen im Abstand von 3 JahrenN.  Iwai1 , J.  Yanagihara1 , T.  Tsuto1 , H.  Kaneda1 , T.  Takahashi2
  • 1Division of Surgery, Children's Research Hospital, Kyoto Prefectural University of Medicine
  • 2First Department of Surgery, Kyoto Prefectural University of Medicine, Kyoto, 602, Japan
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Anorectal manometry was performed in 27 patients 2 to 16 years after surgical correction of anorectal malformations and again 3 years after the initial examination.

Further clinical improvement from faecal incontinence to normal bowel habits was observed in 3 of the 11 patients with high anomaly. All of these 3 patients received special physiotherapeutic training from 3 months to 1 year during the two examinations. At the second examination these 3 patients had an anorectal pressure difference of more than 10 cmH2O, which is almost normal, and one of the 3 patients had developed an anorectal reflex. These results suggest that the functioning puborectalis muscle, which had been left intact during surgery, might be reinforced by physiotherapeutic training.

Zusammenfassung

Bei 27 Patienten wurde 2 bis 16 Jahre nach der chirurgischen Korrektur anorektaler Fehlbildungen sowie 3 Jahre nach der Erstuntersuchung eine anorektale Manometrie durchgeführt. Dabei wurde bei 3 von 11 Kindern mit einer hohen Atresieform, bei denen auch 3 bis 12 Monate lang während der beiden Untersuchungen ein intensives physiotherapeutisches Training durchgeführt wurde, eine Verbesserung der Stuhlinkontinenz beobachtet. Diese drei Patienten wiesen eine anorektale Druckdifferenz von 10 cmH2O auf, was dem Normwert entspricht, und eines der drei Kinder entwickelte sogar einen normalen anorektalen Reflex. Diese Ergebnisse zeigen, daß sogar bei hohen Analatresien - sofern der M. puborectalis bei der Operation nicht beschädigt wurde - ein physiotherapeutisches Training die Kontinenz verbessern kann.