Aktuelle Rheumatologie 2000; 25(4): 119-122
DOI: 10.1055/s-2008-1043522
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Klinisches Bild und Laborbefunde bei der Arthritis psoriatica

The Clinical Pattern and Laboratory Findings in Psoriatic ArthritisG. E. Hein
  • Funktionsbereich Rheumatologie & Osteologie der Klinik für Innere Medizin IV der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Psoriatic arthritis (PsA) is usually a seronegative oligo- or polyarthritis in connection with psoriasis of the skin and/or nails. The spectrum of clinical features, especially of arthritis, is very broad. Relatively often we find an involvement of distal small joints, an asymmetric pattern of arthritis or so-called ,,sausage" digits and toes. Especially forms with an axial involvement and sacroiliitis have a relation to seronegative spondarthritides. The integration of pure enthesiopathies without real arthritides in the PsA group is being discussed controversially, but is justifiable in view of the new knowledge about the pathogenesis of PsA. There are no pathognomonic laboratory findings in PsA. Likewise, the detection of humoral or cellular pathogenetically important immunological phenomenas is rarely successful and less impressive than in rheumatoid arthritis.

Zusammenfassung

Die Arthritis psoriatica ist eine in der Regel seronegative Oligo- bzw. Polyarthritis, welche mit einer Psoriasis der Haut und/oder der Nägel verknüpft ist. Ihr klinisches Erscheinungsbild ist vielgestaltig. Relativ typisch sind asymmetrischer Befall bzw. Strahl- oder Endgelenkbefall. Namentlich die Verlaufsformen mit axialer Beteiligung/Sakroiliitis weisen Beziehungen zu den seronegativen Spondarthritiden auf. Die Zuordnung von Verläufen mit reinen Enthesitiden (ohne definitive Arthritis) zum Krankheitsbild der Ap ist noch umstritten, unter Einbeziehung neuerer pathogenetischer Erkenntnisse aber durchaus vertretbar. Pathognomonische serologische Befunde sind für die Ap bisher nicht bekannt. Auch der Nachweis möglicherweise pathogenetisch bedeutsamer humoraler oder zellulärer Immunphänomene gelingt bei der Ap seltener und deutlich weniger eindrucksvoll im Vergleich zur rheumatoiden Arthritis.