Aktuelle Rheumatologie 1999; 24(6): 185-188
DOI: 10.1055/s-2008-1043569
DER INTERESSANTE FALL

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Koexistenz von Spondylitis ankylosans und undifferenzierter Kollagenose

Coexistence of Ankylosing Spondylitis and Undifferentiated Connective Tissue DiseaseB.  Stieber , W.  Miehle , N.  Miehle
  • Reha-Klinik Wendelstein, Rheumazentrum - AHB, Bad Aibling
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

A rare coexistence of a long-standing ankylosing spondylitis and undifferentiated connective tissue disease (UCTD) is described. In 1969 the 18-year old female developed chronic recurrent iritis and inflammatory low back pain. The patient then suffered from peripheral arthritides of the lower limbs over the next 12 years. In 1976 the diagnosis of ankylosing spondylitis was made. Since 1982 she had a complete remission in respect of arthritides. In 1998 she experienced for the first time Raynaud's phenomena correlated with persistent active edematous swelling of finger, toe and other joints. General sickness and myalgias accompanied these signs and symptoms. A high titre of antinuclear antibodies, positive anti-U1-snRNP and anti-SS-A antibodies correlated with these findings. Basing on symptoms and autoimmune phenomena in the blood we diagnosed an undifferentiated connective tissue disease.

Zusammenfassung

Die seltene Koexistenz einer lang bestehenden Spondylitis ankylosans (Sp. a.) und einer undifferenzierten Kollagenose (UCTD) wird beschrieben. Bei der 48jährigen Patientin begannen 1969 chronisch-rezidivierende Iritiden und tiefsitzende Kreuzschmerzen, was 1976 zur Diagnose Sp. a. führte. In den Jahren 1970 bis 1982 traten immer wieder Arthritiden der gewichttragenden Gelenke auf. Nach 16jähriger ,,Remission" der Arthritiden entwickelten sich 1998 symmetrische Polysynovlalitiden, Polyarthralgien und Tenosynovialitiden, die von einem Raynaud-Syndrom, Myalgien und schwerem Krankheitsgefühl begleitet waren. Es entstanden Sklerosen der distalen Akren von Händen und diffuse Schwellungen an Händen und Füßen.Die Laborkonstellation: ,,hochtitrige antinukleäre Antikörper- Nachweis von U1-snRNP-Antikörpern - Nachweis von SS-A-Antikörpern" ließ uns in Verknüpfung mit den klinischen Befunden die Diagnose ,,undifferenzierte Kollagenose" stellen.

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