Z Orthop Unfall 1988; 126(5): 513-518
DOI: 10.1055/s-2008-1044476
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Die arthroskopisch-chirurgische Synovektomie am Kniegelenk

(Indikation, Technik, Nachuntersuchungsergebnisse)Arthroscopic Surgical Synovectomy of the Knee Joint(Indication, Technique, Follow-Up Results)K.-U. Jensen, W. Klein
  • Orthopädische Klinik und Poliklinik der Universität Düsseldorf (Direktor: Prof. Dr. med. K.-P. Schulitz)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

An der Orthopädischen Klinik der Universität Düsseldorf wurden in den jahren 1981 - 1986 bei 56 Patienten 59 Kniegelenke arthroskopisch ohne Gelenkeröffnung synovektomiert. Hiervon wurden 43 Patienten bzw. 45 Kniegelenke im Durchschnitt 2,7 Jahre postoperativ nachuntersucnt. Nach unserer Erfahrung stellt die arthroskopisch-chirurgische Synovektomie für den Patienten das schonendere operative Verfahren dar. Die Gefahr einer Schädigung kutaner Nervenäste ist gering, die neuromuskuläre Gelenksteuerung bleibt erhalten und eine Fibroarthrose entfällt. Von nur wenigen Stichinzisionen aus lassen sich alle - insbesondere auch die hinteren - Kniegelenkskompartimente erreichen. Wegen der minimalen Traumatisierung ist der postoperative Schmerz geringer als bei der konventionellen Methode, so daß sich die Rehabilitation des Patienten vor allem in den ersten 6 postoperativen Wochen in aller Regel problemlos gestaltet. Die Indikationsschwelle zur arthroskopischen Synovektomie ist niedriger anzusetzen als bei der herkömmlichen Synovektomie. Damit wird der Entschluß zur Frühsynovektomie erleichtert. Bei Rezidiven kann die kranke Synovialis problemlos über die selben Zugänge erneut entfernt werden.

Abstract

Between 1981 and 1986, synovectomy was performed arthroscopically at Düsseldorf University Orthopedic Clinic on 59 knee joints of 56 patients without opening the joint. Of these, 43 patients, i.e., 45 knee joints, were followed up on average 2.7 years postoperatively. In the author's experience arthroscopic-surgical synovectomy puts less strain on the patient. The risk of damaging cutaneous nerve branches is low, neuromuscular joint control is preserved, and no fibroarthrosis occurs. All the compartments of the knee joint - including, in particular, the posterior ones - are accessible from a few stab incisions. Since traumatization is minimal there is less postoperative pain than with the conventional method so that as a rule rehabilitation presents no problems, especially in the first six postoperative weeks. The indication threshold for arthroscopic synovectomy is lower than for conventional synovectomy, thus facilitating the decision to perform synovectomy early. In the event of recurrence the pathologic synovialis can once again be excised from the same approaches.