Klin Monbl Augenheilkd 1990; 196(5): 417-418
DOI: 10.1055/s-2008-1046212
© 1990 F. Enke Verlag Stuttgart

Eingriffe am Lidrand - Hinweise für die Praxis

Advice for PractitionersH. H. Keller
  • Kreuzlingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

a. Blutige Methoden der Tränenpunktplastik tendieren zu „Heilung”, d.h. zu Status quo ante. Der geschilderte Eingriff führt nach dem Prinzip der Druckatrophie zu einer dauernd funktionierenden Erweiterung des Punctum lacrimale inferius und des vertikalen Canaliculus-Abschnittes.

b. Zilienepilation: Einzelne schief stehende Zilien selbst mit feinster Nadel durch Elektrokauterisation zu entfernen, führt meist infolge Kontraktur zu erneuter Trichiasis durch benachbarte Zilien. Diesen Nachteil vermeidet das Ausstechen der Zilie mittels 1 mm-Trepan. Durch bohrende Bewegungen wird Zilie und Wurzel als kompakter Zylinder abgetrennt und herausgezogen. Die kleine ebtstehende Wunde heilt schnell ohne Knotraktionstendenz.

Summary

a) Punctum plasty (eversion of the lacrimal point): This simple method results in a permanently enlarged punctum. A 4-0 silk suture is passed through the vertical part of the canaliculus and the conjunctiva, drawing them together very tightly. The thread falls out after 4-6 weeks.

b) Management of trichiasis: Electrolysis of misdirected lashes leads to contraction and renewed misdirection. This disadvantage is avoided by excising the lashes with a 1 mm trephine. The trephine must follow the direction of the lash exactly, so that a complete cylinder including the hair and root can be removed. The resulting small defect heals quickly without contraction.