Aktuelle Rheumatologie 1988; 13(2): 47-50
DOI: 10.1055/s-2008-1047514
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

C3c-Complement- und immunglobulinpositive Leukozyten in der Synovialflüssigkeit von chronischen Polyarthritiden, Arthritiden unterschiedlicher Genese, Arthrosen, traumatisch induzierten sowie postoperativen Ergüssen

C3c-Complement and Immunoglobulin-Positive Leukocytes in the Synovial Fluid of Rheumatoid Arthritis, Arthritis of Varying Origin, Osteoarthritis, Traumatically Induced Effusions as well as those following Postoperative InterventionsGisela  Maerker-Alzer1 , H.  Dill2 , C.  Dienst2
  • 1Immunologisches Labor, Grafschaft
  • 2Medizinische Universitäts-Klinik, Köln
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

We investigated the vital synovial fluid leukocytes of patients with rheumatoid and non-rheumatoid arthritis by means of immunofluorescence staining of cell bound IgG, A, M and C3c. We found a higher percentage of immunoaggregates at the cell surface (coarse type fluorescence) in patients with rheumatoid arthritis, but not an augmentation of the whole number of immunoglobulin positive cells. In patients with non-rheumatoid arthritis C3c positive cells were significantly elevated in contrast to rheumatoid arthritis. The number of immunoglobulin or C3c positive synovial cells did not correlate to the fluid concentration of C3c. We think that the quantification of IgG, A, M positive (coarse type) and C3c positive vital ragocytes by means of immunofluorescence is of great advantage for the differentiation of rheumatoid and non-rheumatoid arthritis.

Zusammenfassung

Wir untersuchten vitale Leukozyten der Synovialflüssigkeit von c. P.-Patienten und anderen Arthritiden mit der Immunfluoreszenz-Methode auf das Vorhandensein zellgebundener Immunglobuline und C3c-Complement. Wir fanden einen höheren Prozentsatz von aggregierten Immunglobulinen an der Zelloberfläche (grobscholliger Fluoreszenztyp) bei chronischen Polyarthritiden als bei anderen Arthritiden, aber keinen signifikant höheren Anteil von immunglobulinpositiven Zellen insgesamt (grobscholliger und feintüpfliger Fluoreszenztyp). Arthritiden unterschiedlicher Genese zeigten im Vergleich zur c.P. signifikant erhöhte C3c-positive Leukozyten. Die Anzahl der immunglobulin- oder C3c-positiven Synovialleukozyten korrelierte nicht zu der Konzentration von C3c in der Gelenkflüssigkeit. Wir glauben, daß die Quantifizierung von immunglobulinpositiven (grobscholliger Fluoreszenztyp) und C3c-positiven vitalen Leukozyten mit Hilfe der Immunfluoreszenzmethode eine gute Möglichkeit ist, zwischen der c.P. und anderen Arthritisformen zu differenzieren.

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