Aktuelle Rheumatologie 1987; 12(3): 204-207
DOI: 10.1055/s-2008-1047928
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erosive Arthropathie bei artikulärer Chondrokalzinose (erosive Pyrophosphat-Arthropathie)*

Erosive Arthropathy in Articular Chondrocalcinosis (Erosive Pyrophosphate Arthropathy)P.  Schneider
  • Abteilung Rheumatologie, St. Josefs-Hospital, Olsberg
* Herrn Prof. Dr.med. H. Mathies zum 70. Geburtstag gewidmet
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

Eight out of 59 patients with idiopathic sporadic articular chondrocalcinosis (pyrophosphate arthropathy) had advanced erosive or destructive articular lesions (6 women, 2 men, mean age 71.9 years) (= 13.5%). A monoarticular manifestation was present in five cases and an oligoarticular one in three cases involving hip and knee joints, shoulder, elbow und wrist joints (sequence according to incidence rate). Decisive factors in the pathogenesis of progressive joint lesions may be: interactions between cartilage alteration and crystal deposition of calcium pyrophosphate dihydrate and apatite in the cartilage, as well as in other articular structures, and a disproportionate ratio between enzymatic and mechanical degradation activity resulting in reduced osteoproliferative capacity and stability of the subchondral bone.

Zusammenfassung

Unter 59 Patienten mit idiopathischer sporadischer Gelenkchondrokalzinose (Pyrophosphat-Arthropathie) zeigten 8 Patienten (6 Frauen, 2 Männer, mittleres Alter, 71,9 Jahre) fortgeschrittene erosive oder destruktive Gelenkläsionen (13,5%). In 5 Fällen lag eine monartikuläre, in 3 Fällen eine oligoartikuläre Manifestation vor mit Befall von Hüft- und Kniegelenken, Schulter-, Ellbogenund Handgelenk in der Reihenfolge der Häufigkeit. In der Pathogenese der progredienten Gelenkschädigung können Wechselwirkungen zwischen Knorpelalteration und Kristallablagerung von Kalziumpyrophosphatdihydrat und Apatit in Knorpel sowie anderen Gelenkstrukturen und ein Mißverhältnis von enzymatischer und mechanischer Abbauaktivität zu reduzierter osteoproliferativer Kapazität und Stabilität des subchondralen Knochens maßgeblich sein.

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