Klin Monbl Augenheilkd 1989; 195(11): 323-325
DOI: 10.1055/s-2008-1050047
Kasuistik

© 1989 F. Enke Verlag Stuttgart

Zur Immunhistologie der proliferativen Vitreoretinopathie nach Riesenriß-Amotio

Immunohistology of Proliferative Vitreoretinopathy Following Giant Retinal TearM. Weller, M. Bresgen, K. Heimann, P. Wiedemann
  • Universitäts-Augenklinik Köln (Dir.: Prof. Dr. G. K. Krieglstein)
  • Abteilung für Netzhaut- und Glaskörperchirurgie (Dir.: Prof. Dr. K. Heimann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei einem Patienten mit einem Riesenriß am rechten Auge und multiplen Netzhautforamina am Partnerauge waren mehrere chirurgische Interventionen nötig, zuletzt eine Pars-plana-Vitrektomie bei totaler PVR-Amotio. Die operativ entfernte Traktionsmembran wurde immunhistologisch mit Antikörpern gegen Makrophagen, Vimentin, Zytokeratin, Fibronektin, Fibrinogen, Transferrin, Transferrin-Rezeptor, Gerinnungsfaktor XIII-A und XIII-S sowie Haptoglobin untersucht. Die erhobenen Befunde weisen auf die besondere Bedeutung der Gerinnungsfaktoren und des Fibronektins bei der idiopathischen PVR hin. Proliferierende fibroblastische Zellen organisieren das präretinale Exsudat und bilden dadurch ein kontraktionsfähiges Narbengewebe. Im Gegensatz zu der traumatischen PVR spielten Makrophagen bei der Erkrankung dieses Patienten keine Rolle.

Summary

A patient with multiple bilateral retinal holes and a history of several prior surgical interventions was treated by pars plana vitrectomy for total traction retinal detachment in the right eye. The preretinal membrane specimen obtained surgically was analyzed using an immunological label for macrophages, vimentin, cytokeratin, fibronectin, fibrinogen, transferrin, the transferrin receptor, blood coagulation factor XIII-A and XIII-S, and haptoglobin. The results of the study suggest that factor XIII and fibronectin play an important role in idiopathic PVR. Proliferating cells of fibroblastic appearance invade a preretinal exudate and restructure the injured vitreoretinal tissue, forming a contracted scar. Macrophages, known to be characteristic of early posttraumatic PVR development, were not present in this case of PVR, where traction retinal detachment was presumably induced by the formation of multiple retinal holes.

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