Aktuelle Rheumatologie 1983; 8: 28-31
DOI: 10.1055/s-2008-1051089
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Goldsalze oder D-Penicillamin bei chronischer Polyarthritis?

Eine vergleichende StudieChrysotherapy or D-Penicillamine in the Treatment of Rheumatoid Arthritis?A Comparative StudyH.  Mattern , W.  Evers , M.  Werner , G.  Fricke
  • Medizinische Univ. Poliklinik Bonn
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

Efficacy and side effects of therapeutic gold or D-penicillamine were investigated in 67 patients (mean age: 46 years). The mean time period of treatment was 2 years. Gold (AU) was given in an average dose of 1,13 g of pure gold and D-penicillamine (DPA) was administered in a dose of 600 mg/day. Evaluation was performed on the basis of the following parameters: American Rheumatism Association (ARA) criteria, morning stiffness (mst) in minutes, ESR, serum-iron (Fe) and the latex-test.
Results (before/after):

ARA mst ESR Fe Latex AU: 6.2/4.7 126/69 47/28 9.1/13.8 136/32

DPA: 6.2/5.1 118/79 38/28 11.2/12.1 158/158

27 of 38 patients on gold therapy and 17 of the 29 patients on D-penicillamine described an improvement of their symptoms (71% and 59%, respectively). Cessation of therapy was necessary in 7 patients on gold and in 5 patients on D-penicillamine (18 and 17%, respectively). Serious irreversible side effects were not noted in either group. Since the results in the group of patients treated with gold are significantly more favourable as compared to the patients on D-penicillamine therapy, therapy of rheumatoid arthritis should first be performed with gold salts.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven klinischen Studie werden Wirksamkeit und Nebenwirkungen einer Therapie mit Gold-salzen (AU, n = 38) bzw. D-Penicillamin (DPA, n = 29) bei 67 Patienten (Durchschnittsalter 46 Jahre) untersucht. Der mittlere Beobachtungszeitraum betrug 2 Jahre. Gold-salze wurden in einer durchschnittlichen Gesamtmenge von 1,13 g reinem Gold und D-Penicillamin mit 600 mg/ die verabreicht. An Funktionsparametern und Laborwerten wurden unter anderem herangezogen: Kriterien der amerikanischen Rheumagesellschaft (ARA), Morgensteifigkeit (MSt in Minuten), BSG nach Westergren, Serumeisen (Fe µmol/l) und Latex-Fixationstest. Ergebnisse (vor nach Therapie:

ARA MSt BSG Fe Latex AU: 6,2/4,7 126/69 47/28 9,1/13,8 136/32

DPA: 6,2/5,1 118/79 38/28 11,2/12,1 158/158

Eine subjektive Besserung gaben 27/38 Patienten unter Goldsalzen und 17/29 Patienten unter D-Penicillamin (71% bzw. 59%) an. Ein Therapieabbruch erfolgte in der Goldgruppe bei 7/38 und in der DPA-Gruppe bei 5/29 Patienten (18% bzw. 17%) wegen Nebenwirkungen. Schwere irreversible Nebenwirkungen traten nicht auf. Da die Behandlungserfolge mit Gold signifikant günstiger sind als unter D-Penicillamin, sollte eine Basistherapie zunächst mit Goldsalzen versucht werden.

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