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DOI: 10.1055/s-2008-1051205
Wirksamkeit und Verträglichkeit von D-Penicillamin bei langzeitiger Anwendung*
Effectivity and Tolerance of D-Penicillamin in Long-Term Application* Herrn Prof. Dr. H. Mathies zum 65. Geburtstag gewidmet.Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
The authors report on the treatment results and tolerance of d-penicillamin (dP) in
a group of 103 patients with rheumatoid arthritis (of the severe type with high inflammatory
activity), treatment of whom was started in 1972, 1973 and 1974. The initial dose
of dP was 150 mg daily with most of the patients, which was increased every two to
three weeks by 150 mg; however, in most cases the maximum daily dose did not exceed
900 mg. This dosage was given until a stable therapeutic effect was seen, which was
the case usually after two to four months. After that, the dosage was reduced, generally
every two to four weeks by 150 mg, down to a maintenance dosage which was usually
300 mg daily (in quite a number of cases, however, 150 mg daily only). Results were
evaluated in 1975, 1977 and 1982.
In the 1975 assessment, evident improvement was seen in about 50% of the patients.
In about 30%, the conditions remained unchanged, and with 20% treatment had to be
discontinued because of side effects. 82 patients (i.e. all with the exception of
those with side effects) were now treated further. In the control followup 1977 it
was found that this continued treatment reduced the number of patients with a positive
therapeutic result from 50% to 37% (i.e. to 38 patients), whereas the number of patients
with side effects rose from about 20% to approx. 30% - at this point medication had
to be discontinued. In another 30% of the patients, treatment was discontinued because
it seemed ineffective. 4 patients did not reappear for follow-up.
During the last evaluation, which took place in March of this year, it was found that
18% of the 103 patients were still taking dP for 8 to 10 years, and that in these
patients the rheumatoid arthritis had become stabilised at an absolutely satisfactory
state of remission; furthermore, they tolerated dP without any trouble. In about 7%
of the patients, the basic disease had exacerbated, and there was no relief even if
the dP dosage was increased, so that eventually dP was discontinued entirely. In another
9% of the patients, there were side effects which made discontinuance of dP mandatory.
On the basis of these observations, the authors come to the conclusion that it is
worth while to administer dP to patients with rheumatoid arthritis, despite a relatively
large incidence of side effects, since this preparation will inhibit progress of the
disease in at least 50% of the treated persons, leading to a relatively long-lasting
state of remission. In 20% of the patients, this remission continued with low maintenance
dosage for even 8 to 10 years. There can be no doubt that this effect is definitely
a positive contribution to the problem of treating rheumatoid arthritis.
Zusammenfassung
Die Verfasser zeigen die Behandlungsresultate und die Verträglichkeit von d-Penicillamin
(dP) an einer Gruppe von 103 Patienten mit chronischer Polyarthritis (mit schwerer
Krankheitsform und höherer Entzündungsaktivität), die im Laufe der Jahre 1972, 1973
und 1974 mit der Behandlung begannen. Die Anfangsdosis des dP betrug bei der Mehrzahl
der Kranken 150 mg täglich und wurde alle 2 bis 3 Wochen um weitere 150 mg gesteigert;
die Tageshöchstdosis überschritt jedoch meist nicht 900 mg. Diese Dosis wurde bis
zum Eintreten eines stabilen therapeutischen Effektes gegeben, der sich meist nach
2 bis 4 Monate zeigte. Danach wurde die Dosis reduziert, gewöhnlich alle 2 bis 4 Wochen
um 150 mg, bis zu einer Erhaltungsdosis, die meist 300 mg täglich, nicht selten jedoch
auch nur 150 mg täglich betrug. Die Auswertung der Resultate erfolgte 1975, 1977 und
1982.
Bei der Auswertung 1975 wurde eine evidente Besserung bei etwa 50% der Kranken festgestellt.
Bei etwa 30% der Patienten blieb der Zustand unverändert, und bei 20% mußte die Behandlung
wegen Nebenerscheinungen abgesetzt werden. 82 Patienten (also alle, außer jene mit
Nebenerscheinungen) wurden nun weiter behandelt. Bei der Kontrolluntersuchung 1977
wurde gefunden, daß sie die Zahl der Kranken mit einem positiven therapeutischen Resultat
von 50% auf 37% verminderte (d.h. auf 38 Patienten), und die Zahl der Kranken mit
Nebenerscheinungen stieg von etwa 20% auf etwa 30%; hier mußte die Medikation abgesetzt
werden. Bei weiteren 30% der Kranken wurde die Behandlung als wirkungslos unterbrochen.4
Patienten erschienen nicht mehr zur Kontrolluntersuchung.
Bei der letzten Auswertung, im März dieses Jahres, wurde festgestellt, daß noch 18%
von den 103 Kranken dP bereits durch 8 bis 10 Jahre einnahmen und daß bei ihnen die
chronische Polyarthritis in einer völlig zufriedenstellenden Remission stabilisiert
war; auch vertrugen sie dP ohne Schwierigkeiten. Bei etwa 7% der Kranken kam es zu
einer Exazerbation der Grundkrankheit, die sich auch nach Erhöhung der Dosis von dP
nicht beruhigte, so daß dP abgesetzt wurde. Bei weiteren 9% der Kranken traten Nebenerscheinungen
auf, die ein Absetzen von dP verlangten.
Auf Grund dieser Beobachtungen kommen die Verfasser zum Schluß, daß es sich - trotz
einer relativ großen Anzahl von Nebenerscheinungen - lohnt, dP Patienten mit chronischer
Polyarthritis zu verabreichen, weil es bei mindestens 50% der Behandelten die Progression
der Krankheit dämpft und zu einer länger anhaltenden Remission führt. Bei 20% der
Kranken dauerte diese Remission, bei niedrigen Erhaltungsdosen, sogar 8 bis 10 Jahre
an. Wenn es um die Frage der Behandlung der chronischen Polyarthritis geht, so stellt
dieser Effekt gewiß ein positives Resultat dar.
