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DOI: 10.1055/s-2008-1055608
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York
Leuprorelinacetat 3-Monats-Depot - ein neues galenisches Prinzip eines bewährten GnRH-Analogons zur Behandlung des Prostatakarznoms
Leuprorelin 3-Month-DepotPublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung:
In einer offenen, randomisierten Pharmakokinetikstudie der Phase II wurden insgesamt 27 Patienten mit einem histologisch verifizierten fortgechrittenen oder metastasierten Prostatakarzinom mit dem GnRH-Agonisten Leuprorelinacetat behandelt. Im folgenden werden die Ergebnisse einer Zwischenauswertung dargestellt. Es kamen 2 unterschiedliche galenische Formulierungen zur Anwendung. 10 Patienten wurden mit dem 1-M-Depot, 3,75 mg Leuprorelinacetat/Monat, sc., 17 Patienten wurden mit dem neuentwickelten 3-M-Depot und 11,25 mg Leuprorelinacetet/dreimonatlich, sc. therapiert. Bei beiden Patientengruppen konnte der Testosteronspiegel durch die spätestens nach einem Behandlungsmonat komplette hypophysäre Down-Regulation sicher und über den ganzen Beobachtungszeitraum anhaltend in den Kastrationsbereich (< 50 ng/dl) gesenkt werden; bei DHT konnte parallel ein ähnlicher Verlauf dokumentiert werden. Korrespondierend konnte eine mediane PSA-Reduktion im Vergleich vom Ausgangswert von -97,0 bzw. -98,3% (1 M- bzw. 3-M-Depot) dokumentiert werden. Escapes wurden nicht beobachtet. Eine initiate Begleitbehandlung mit Cyproteronacetat bei 9 Patienten führte zu einer geringgradigen Modifikation der Kinetik des Serum-Testosteronspiegels und der Serum-PSA-Verläufe. Nach dem ersten Behandlungsmonat waren diese Unterschiede im Vergleich zu der Gruppe ohne Antiandrogenbehandlung nicht mher relevant. Die Leuprorelinacetatspiegel - Spitzenspiegel (Cmax) wurden beim 1-M-Depot nach 1 Stunde mit 9,79 ng/ml und beim 3-M-Depot nach 3 Stunden mit 21,60 ng/ml erreicht. Im steady state führte die konstante Leuprorelinfreisetzung aus dem Depot bei beiden Formulierungen zu vergleichbaren Serumspiegeln (0,28 ng/ml für das 1-M-Depot; 0,31 ng/ml für das 3-M-Depot). Beide Formulierungen bieten also bei vergleichbaren endokrinen Effekten und Verträglichkeit die Möglichkeit einer effektiven hormonellen Behandlung des Prostatakarzinoms.
Abstract
A New Ganlenical Formula of a Well-Established GnRH Analogur for Treatment of Prostate Cancer: In an open, randomized phase II clinical trial, a total of 27 patients with histologically confirmed advanced or metastatic prostate cancer were treated with the GnRH analogue leuprorelinacetate. The results of an interim analysis of the first 6 months of this ongoing study are presented. Two different galenical formulas were investigated. Ten patients were treated with the 1-month-depot, 17 patients received the newly developed 3-month-depot containing 3.75 mg and 11.25 mg, respectively. In both groups, s.c. injections of leuprorelinacetate depot produced a complete down-regulation of the pituitary, thus leading to persistent suppression of testosterone and DHT to castration range (> 50 ng/dl for testosterone) during the entire observation period. After achievement of castrate levels, no escape of serum testosterone could be detected. Parallel to gonadal suppression, a marked reduction of median PSA-levels could be observed leading to a -97.0% (1-month-depot) and -98.3% (3-month-depot) reduction compared to baseline levels. The majority of patients showed an objective response to both formulas. During concomitant treatment with cyproteroneacetate for prevention of clinical tumor flare in a subgroup of 9 patients, slight modifications of serum testosterone and PSA kinetics during the first month of treatment became obvious. Thereafter no relevant differences could be observed. The 3-month-depot showed a higher meadian peak concentration (Cmax) of leuprorelinacetate (21.60 ng/ml) compared to the 1-month-depot of 9.79 ng/ml. During the steay state a constant leuprorelin release could be detected leading to median levels in a comparable range for both formulas of 0.28 ng/ml (1-month-depot) and of 0.31 ng/ml (3-month-depot). tmax was reached after 1 and 3 hours, respectively. Both galenic formulas of the potent GnRH analogue leuprorelinacetate are safe and highly effective for the treatment of prostate cancer, leading to comparable endocrinological effects.
Key words:
Prostata cancer - GnRH analogue - Leuprorelinacetate - 3-month-depot - Endocrine treatment