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DOI: 10.1055/s-2008-1057654
© 1980 F. Enke Verlag Stuttgart
Die Bedeutung des Ziliarkreislaufs für die Irisneovaskularisation
The Significance of Ciliary Circulation in the Development of Iris NeovascularisationPublication History
Publication Date:
11 February 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Bedeutung des hinteren Ziliarkreislaufs für die Irisneovaskularisation wird an drei Fällen diskutiert. In zwei Fällen konnte bei der Fluoreszeinangiographie der Verschluß einer der hinteren Ziliararterien festgestellt werden. In einem Fall wurde die schlechte chorioidaie Durchblutung als Folge einer Insuffizienz des hinteren Ziliarkreislaufs geklärt. Retinale Beteiligung lag in zwei Fällen von Neovaskularisation der Iris vor. Nach diesen Beobachtungen dürfte die Irisneovaskularisation durch ischämische Verhältnisse im Ziliarkreislauf bedingt sein. Oft gehen arterielle Veränderungen im retinalen und ziliaren Kreislauf parallel. Aber der Verschluß einer hinteren Ziliararterie allein genügt nicht, um eine Irisneovaskularisation hervorzurufen, es müssen noch andere Faktoren für die Dekompensation maßgeblich sein. In einem eigenen Fall war es ein Karotisverschluß, in einem anderen Fall eine generalisierte Mikroangiopathie, hervorgerufen durch arterielle Hypertonie.
Summary
Three cases of peripapillary choroidal filling defects demonstrated by fluorescein angiography are presented. In two cases the defect was interpreted as an occlusion of a posterior ciliary artery. One of these patients had neovascularization of the iris and ischemia of the upper half of the retina. Later a contralateral hemiplegia developed. The other patient had no other known vascular disease of the eye except occlusion of the posterior ciliary artery by giant cell arteritis. One patient had underfilling of the peripapillary choroid which was interpreted as insufficiency of the ciliary circulation; he had neovascularization of the iris, a nonperfused area in the retina and extensive microangiopathy due to arterial hypertension. It was concluded that ciliary hypoxia is the cause of iris and papillary neovascularization. Occlusion of one posterior ciliary artery is not enough to decompensate anterior segment circulation, unless other high risk factors such as carotid insufficiency or arterial hypertension are present.