Klin Monbl Augenheilkd 1980; 177(11): 545-550
DOI: 10.1055/s-2008-1057685
Praxis und Fortbildung

© 1980 F. Enke Verlag Stuttgart

Zur Differenzierung des postoperativen Druckanstieges nach Iridektomie und Fisteloperation

Differential Diagnosis of Postoperative Glaucoma Following Iridectomy and Filtering ProceduresW. Böke, K. D. Teichmann
  • Abteilung Ophthalmologie, Zentrum Operative Medizin II, der Universität Kiel (Direktor: Prof. Dr. W. Böke)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die verschiedenen Ursachen einer postoperativen Drucksteigerung nach antiglaukomatösem Eingriff werden aufgezeigt. Mißerfolge nach Iridektomie (Tab. 1). sind von solchen nach fistulierender Operation zu unterscheiden. Besonders sorgfältig (Tab. 2) ist das klinische Bild des postoperativen „Winkelblockglaukoms” zu analysieren, es kann bedingt sein durch einen Pupillarblock, ein Plateau-Iris-Syndrom oder auch durch einen Ziliarblock (malignes Glaukom).

Summary

The various causes of elevated intraocular pressure following glaucoma surgery are described. One has to differentiate between failures after peripheral iridectomy (Table 1) and those following filtering interventions. The clinical picture of a postoperative narrow-angle glaucoma must be analyzed carefully; it may be due to pupillary block, plateau-iris syndrome or even to a ciliary block (malignant glaucoma). The failure of filtering procedures may be due to mechanisms blocking the trephination opening, cicatrization of the conjunctiva or a ciliary block. The diagnostic criteria of the different conditions and the respective therapeutic measures are outlined.

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