Eur J Pediatr Surg 1981; 33(8): 298-304
DOI: 10.1055/s-2008-1063134
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Entwicklung der präperitonealen Fettlinie (Beitrag zur Röntgenmorphologie des kindlichen Abdomens)

Development of the Extraperitoneal Fat Pads (Contribution to X-ray Morphology of the Child's Abdomen)I. U. Wagner , W.  Ponhold
  • Aus der Universitäts-Kinderklinik Wien (Vorstand: Univ. Prof. Dr. E. Zweymüller)
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Plain abdominal radiographs were studied in 280 children aged between one day and fourteen years to assess the age-related width of the extra-peritoneal fat. At the same time the limitations of assessing the size of the right side of the liver, the lower pole of the spleen and the psoas shadow were investigated. A significant rise in the evaluation of this method was only obtained after the sixth year and this was 86% in relation to the right lobe of the liver and 36% in relation to the lower pole of the spleen. From this age onwards, the preperitoneal fat is demonstrable in 94% of cases. The investigation suggests that from the sixth year onwards, the absence of the extra peritoneal fat line is an indirect indicator that there is intra-peritoneal fluid or a retro-peritoneal tumour.

Zusammenfassung

Anhand von Abdomenleeraufnahmen bei 280 Kindern im Alter von 1 Tag bis 14 Jahren wird die altersabhängige Nachweisquote und Breite der präperitonealen Fettlinie (Flankenstreifen) analysiert. Zusätzlich wird die Abgrenzbarkeit des rechten Leberrandes, des unteren Milzpoles und des Psoasschattens untersucht. Erst ab dem 6. Lebensjahr ist ein signifikanter Anstieg des Nachweises des rechten Leberrandes mit 86 % und des unteren Milzpoles mit 36% gegeben. Ab diesem Alter ist auch in 94% der Fälle die präperitoneale Fettlinie nachweisbar. Somit ist ab dem 6. Lebensjahr durch das Fehlen der präperitonealen Fettlinie ein indirekter Hinweis auf das Vorliegen freier intraperitonaler Flüssigkeit oder eines retroperitonealen Tumors gegeben.