Eur J Pediatr Surg 1993; 3(4): 217-223
DOI: 10.1055/s-2008-1063547
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Use of the Laser in the Treatment of Arterio-Venous Malformations and Vascular Tumours of the Liver

J.  Waldschmidt1 , F.  Schier1 , U.  Bein2 , M.  Soerensen3
  • 1University Medical Center Steglitz, FU Berlin, Germany, Department of Paediatric Surgery
  • 2University Medical Center Rudolf Virchow Charlottenburg, Department of Paediatrics/Cardiology
  • 3University Medical Center Steglitz, FU Berlin, Department of Radiology
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Vascular tumours of the liver present variously in the paediatric age group. Their clinical course depends on tumour size, its growth characteristics, localization and complications. The most feared complications are cardiac failure and the Kasabach-Merritt syndrome which may occur in up to 50 % of affected children. In haemangioendotheliomata and capillary haemangiomata spontaneous regression can be expected. Regression may be stimulated by x-ray radiation therapy, corticosteroids, Endoxane or alpha Interferon. Emergency percutaneous catheter embolization or operation must be carried out in the event of such complications. The Nd:YAG laser is particularly well suited for these cases. In all events, careful interdisciplinary cooperation among paediatricians, radiologists, cardiologists, oncologists and paediatric surgeons is required owing to threatening complications which mostly occur in neonates and infants.

Zusammenfassung

Die vaskulären Geschwülste der Leber bieten ein sehr vielfältiges Bild. Der klinische Verlauf ist abhängig von der Form des Angioms, vom Wachstumsverhalten, von der Lokalisation und von den Komplikationen. Die bedrohlichsten Komplikationen sind die Herzinsuffizienz und das Kasabach-Merritt-Syndrom, mit denen bei 50 % der Kinder zu rechnen ist. Bei Hämangioendotheliomen und den kapillären Hämangiomen kann mit der spontanen Regression gerechnet werden. Sie ist eventuell durch Röntgenbestrahlung, Kortikosteroide, Endoxan oder Alpha-Interferon anzuregen. Bei eingetretenen Komplikationen ist die notfallmäßige perkutane Katheter-Embolisation oder Operation durchzuführen, wobei mit dem Nd:YAG-Laser ein sehr geeignetes Instrument zur Verfügung steht. In jedem Falle ist wegen der drohenden Komplikationen, die in der Regel bereits im Frühgeborenen- oder Säuglingsalter eintreten, eine sorgfältige interdisziplinäre Betreuung der Kinder durch den Pädiater, Radiologen, Kardiologen, Onkologen und Kinderchirurgen durchzuführen.

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