Dtsch Med Wochenschr 1990; 115(28/29): 1083-1087
DOI: 10.1055/s-2008-1065124
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Endorektale Sonographie zur präoperativen Beurteilung der Infiltrationstiefe von Rektumtumoren

Intrarectal ultrasonography for preoperative assessment of the depth of invasion of rectal tumoursA. Heintz, G. Buess, Th. Junginger
  • Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie (Leiter: Prof. Dr. Th. Junginger) der Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Von Juni 1987 bis Februar 1990 wurde bei 142 von 319 Patienten mit Rektumtumoren versucht, präoperativ endosonographisch die Infiltrationstiefe der Tumoren zu ermitteln. Bei 130 dieser Patienten (84 Männer, 46 Frauen, mittleres Alter 61,7 [42-84] Jahre) war die endosonographische Untersuchung komplett möglich. Die postoperative histologische Untersuchung ergab bei 78 Patienten ein Adenom (n = 59) oder T1-Karzinom (n = 19), die Endosonographie dagegen bei 79 Patienten (richtig-positiv in 75 Fällen). Ein T2-Tumor wurde histologisch bei 24 Patienten diagnostiziert, endosonographisch bei 22 Patienten (richtig-positiv in 18 Fällen). Die histologische Diagnose eines T3- oder T4-Stadiums (n = 27) stimmte in 24 Fällen mit dem Endosonographie-Befund überein. Der positive prädiktive Wert der Endosonographie lag damit je nach Tumorstadium zwischen 0,94 und 0,97, die Sensitivität zwischen 0,75 und 0,96. Die präoperative endosonographische Bestimmung der Infiltrationstiefe eines Rektumtumors ermöglicht ein differenziertes Behandlungskonzept, das auch lokale Maßnahmen einschließt.

Abstract

From June 1987 to February 1990, 142 out of 319 patients with rectal tumours were investigated by ultrasound scanning with the object of ascertaining the depth to which the tumour had infiltrated. This examination proved completely feasible in 130 of these patients (84 men, 46 women, mean age 61.7 [42-84] years). Postoperative histological examination revealed an adenoma (n = 59) or a T1 carcinoma (n = 19), while intrarectal ultrasonography disclosed the same findings in 79 patients (true-positive in 75 cases). A T2-tumour was diagnosed by histological examination in 24 patients, and by ultrasonography in 22 (true-positive in 18 cases). The histological diagnosis of a tumour in stage T3 or T4 (n = 27) was in close agreement with the ultrasound findings (n = 24). The positive predictive value of ultrasonography ranged between 0.94 and 0.97 depending on the staging of the tumour, and the sensitivity between 0.75 and 0.96. Preoperative ultrasonographic determination of the depth of invasion of a rectal tumour enables the surgeon to devise a therapeutic plan to suit the individual patient's needs; one option may be local excision.