Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1109672
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Tumor-Specific Vascularization Pattern of Liver Metastasis, Hepatocellular Carcinoma, Hemangioma and Focal Nodular Hyperplasia in the Differential Diagnosis of 1349 Liver Lesions in Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS)
Tumorspezifische Vaskularisationsmuster von Lebermetastasen, hepatozellulären Karzinomen, Hämangiomen und Fokal Nodulären Hyperplasien in der Differenzialdiagnose von 1349 Leberläsionen in der Kontrastmittelsonografie – Ergebnisse der DEGUM-MultizenterstudiePublication History
received: 24.6.2009
accepted: 22.7.2009
Publication Date:
17 August 2009 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Arbeit war es, die Häufigkeit und diagnostische Treffsicherheit tumorspezifischer Vaskularisationsbefunde der Kontrastmittelsonografie in der Differenzialdiagnose von Leberläsionen im klinischen Alltag in einem multizentrischen Ansatz zu untersuchen. Material und Methoden: 1349 Patienten (Männer n = 677, Frauen n = 672) mit einem im B-Bild und Farbdoppler unklaren Lebertumor wurden von Mai 2004 bis Dezember 2006 in 14 Krankenhäusern mit Kontrastmittelsonografie nach einem standardisierten Protokoll (Pulsinversionstechnik, mechanischer Index < 0,4) untersucht. Tumortypische Vaskularisationsmuster und das Kontrastmittelenhancement der Lebertumoren wurden während der arteriellen Phase, portalvenösen Phase und Spätphase (> 2 Minuten nach intravenöser Bolusinjektion) nach einem standardisierten Protokoll dokumentiert und analysiert. Wenn möglich, wurde eine tumorspezifische Diagnose gestellt oder die Dignität der Läsion festgelegt. Die Ergebnisse der Kontrastmittelsonografie wurden mit der korrekten Enddiagnose (basierend zu 75 % auf histologisch gesicherten Befunden) verglichen. Ergebnisse: Basierend auf dem Goldstandard lagen 573 benigne Lebertumore vor, darunter 242 Hämangiome, 170 fokal noduläre Hyperplasien und 161 andere benigne Läsionen. Tumorspezifische Vaskularisationsbefunde wie arterielle Hypervaskularisation mit Radspeichenmuster gefolgt von einem lebergleichen Kontrastmittelenhancement in der Spätphase bei der FNH oder das Irisblendenzeichen bei Hämangiomen wurden bei der Mehrzahl dieser Tumore gefunden, aber nicht bei allen FNHs oder Hämangiomen. Die diagnostische Treffsicherheit von CEUS lag bei 83,1 % für alle benignen Läsionen, darunter Hämangiome 82,2 % und FNHs 87,1 %. Basierend auf dem Goldstandard lagen 755 maligne Lebertumore vor, darunter 383 Metastasen und 279 hepatozelluläre Karzinome. Ein intratumorales Kontrastmittelenhancement in der arteriellen Phase gefolgt einem Auswaschen des Kontrastmittel in der Spätphase wurde bei nahezu allen Lebermetastasen (94,7 %) und bei der Mehrzahl der hepatozellulären Karzinome (75 %) beobachtet. Die diagnostische Treffsicherheit von CEUS lag bei 95,8 % für alle malignen Läsionen, bei 91,4 % für Lebermetastasen und bei 84,9 % für hepatozelluläre Karzinome. Schlussfolgerung: Die hohe Inzidenz tumorspezifischer Vaskularisationsmuster führt zu einer hohen diagnostischen Treffsicherheit von CEUS in der Differenzialdiagnose von Lebertumoren im klinischen Alltag.
Abstract
Aim: To evaluate the incidence and diagnostic accuracy of tumor-specific vascularization pattern in contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the differential diagnosis of liver tumors in clinical practice. Materials and Methods: From May 2004 to December 2006 1349 patients (male 677, female 672) with a hepatic tumor lacking a definite diagnosis based on B-mode ultrasound and power Doppler ultrasound were examined at 14 hospitals by CEUS using a standardized protocol (pulse/phase inversion imaging, mechanical index < 0.4). Vascularity pattern and contrast enhancement pattern were analyzed in focal lesions during the arterial, portal, and late phase. The tumor-specific diagnosis established after CEUS was compared to histology (> 75 % cases) or in some cases to CT or MRI. Results: The final diagnosis of 573 benign hepatic tumors included hemangiomas (n = 242) and focal nodular hyperplasia (n = 170), other benign lesions (n = 161). Tumor-specific vascularization pattern such as a wheel-spoke pattern and arterial hyperenhancement followed by isoenhancement in the late phase in FNH or a nodular peripheral enhancement and partial or complete fill-in pattern in hemangiomas could be assessed in the majority, but not all lesions. The diagnostic accuracy of CEUS was 83.1 % for all benign lesions and 82.2 % for hemangioma and 87.1 % for FNH. The final diagnosis of 755 malignant hepatic tumors included metastases n = 383, hepatocellular carcinoma n = 279 and other malignant lesions n = 93. Late phase hypoenhancement was seen in almost all liver metastases (94.7 %) The diagnostic accuracy of CEUS was 95.8 % for all malignant lesions and 91.4 % for liver metastases and 84.9 % for hepatocellular carcinomas. Conclusion: Tumor-specific vascularization pattern in CEUS have a high diagnostic impact on the overall high diagnostic accuracy of CEUS for the differential diagnosis of hepatic tumors in clinical practice.
Key words
CEUS - hemangioma - hepatic tumor - vascularisation pattern - focal nodular hyperplasia - liver metastases - hepatocellular carcinoma
References
- 1 Seitz K, Schuler A, Rettenmaier G. Klinische Sonographie und sonographische Differenzialdiagnose. Thieme Verlag Stuttgart 2007 2nd ed
- 2 Uggowitzer M, Kugler C, Machan L. et al . Power Doppler imaging and evaluation of the resistive index in focal nodular hyperplasia of the liver. Abdom Imaging. 1997; 22 268-273
- 3 Strobel D, Seitz K, Blank W. et al . Contrast-enhanced Ultrasound for the Characterization of Focal Liver Lesions – Diagnostic Accuracy in Cinical practice (DEGUM multicenter trial). Ultraschall in Med. 2008; 29 499-505
- 4 Tranquart F, Correas J M, Ladam Marcus V. et al . Real-time contrast-enhanced ultrasound in the evaluation of focal liver lesions: diagnostic efficacy and economical issues from a French multicentric study. J Radiol. 2009; 90 109-122
- 5 Giesel F L, Delorme S, Sibbel R. et al . Contrast-Enhanced Ultrasound for the Characterization of Incidental Liver Lesions – An Economical Evaluation in Comparison with Multi-Phase Computed Tomography. Ultraschall in Med. 2009; 30 259-268
- 6 EFSUMB Study Group . Guidelines for the use of contrast agents in ultrasound. Ultraschall in Med. 2000; 25 249-256
- 7 Strobel D, Kleinecke C, Hansler J. et al . Contrast-enhanced sonography for the characterisation of hepatocellular carcinomas – correlation with histological differentiation. Ultraschall in Med. 2005; 26 270-276
- 8 Nicolau C, Catala V, Vilana R. et al . Evaluation of hepatocellular carcinoma using SonoVue, a second generation ultrasound contrast agent: correlation with cellular differentiation. Eur Radiol. 2004; 14 1092-1099
- 9 Dietrich C F, Mertens J C, Braden B. et al . Contrast-enhanced ultrasound of histologically proven liver hemangiomas. Hepatology. 2007; 45 1139-1145
- 10 Dietrich C F, Schuessler G, Trojan J. et al . Differentiation of focal nodular hyperplasia and hepatocellular adenoma by contrast-enhanced ultrasound. Br J Radiol. 2005; 78 704-707
- 11 Dörffel Y, Wermke W. Neuroendocrine tumors: Characterization with contrast-nehanced ultrasousonography. Ultraschall in Med. 2008; 29 506-514
- 12 Chen L D, Xu H X, Xie X Y. et al . Enhnacement pattern of intrahepatic cholangiocarcinoma: comparison between contrast-enhanced ultrasound and contrast-enhanced CT. Br J radiol. 2008; 81 881-889
- 13 D’Onoforio M, Vecchiato F, Cantisani V. et al . Intrahepatic peripheral colangiocarcinoma (IPCC): comparison between perfusion ultrasound an d CT imaging. Radiol Med. 2008; 113 76-86
- 14 Leen E, Ceccotti P, Kalogeropoulou C. et al . Prospective multicenter trial evaluating a novel method of characterizing focal liver lesions using contrast-enhanced sonography. Am J Roentgenol. 2006; 186 1551-1559
- 15 Quaia E, Stacul F, Gaiani S. et al . Comparison of diagnostic performance of unenhanced vs. SonoVue – enhanced ultrasonography in focal liver lesions characterization. The experience of three Italian centers. Radiol Med (Torino). 2004; 108 71-81
- 16 Jang H J, Kim T K, Wilson S R. Small nodules (1 – 2 cm) in liver cirrhosis: Characterization with contrast-enhanced ultrasound. Eur J Radiol. 2008; 30 (Epub ahead of print)
- 17 Forner A, Vilana R, Ayuso C. et al . Diagnosis of hepatic nodules 20 mm or smaller in cirrhosis: Prospective validation of the non invasive diagnostic criteria for hepatocellular carcinoma. Hepatology. 2008; 47 97-104
Prof. Deike Strobel
Internal medicine I, University of Erlangen
Ulmenweg 18
91058 Erlangen
Phone: ++ 49/91 31/8 53 50 00
Fax: ++ 49/91 31/8 53 52 52
Email: deike.strobel@uk-erlangen.de