Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0032-1314942
Full Field Digital Mammography (FFDM) versus CMOS Technology versus Tomosynthesis (DBT) – Which System Increases the Quality of Intraoperative Imaging?
Digitale Vollfeldmammografie (FFDM) versus CMOS-Technologie versus Tomosynthese (DBT) – Welches System steigert die Qualität der Präparateradiografie?Publication History
received 26 March 2012
revised 10 April 2012
accepted 25 April 2012
Publication Date:
02 July 2012 (online)
Abstract
Aim: The aim of this prospective clinical study was to assess whether it would be possible to reduce the rate of re-excisions and improve the quality using CMOS technology or digital breast tomosynthesis (DBT) compared to a conventional FFDM system. Material and Methods: An invasive breast cancer (BI-RADS 5) was diagnosed in 200 patients in the period from 5/2011 to 1/2012. After histological verification, a breast-conserving therapy was performed with intraoperative imaging. Three different imaging systems were used: 1) Inspiration™ (Siemens, Erlangen, Germany), amorphous selenium, tungsten source, focus 0.1 mm, resolution 85 µm pixel pitch, 8 l/mm as the standard; 2) BioVision™ (Bioptics, Tucson, USA), flat panel photodiode array, tungsten source, focus 0.05, resolution 50 µm pixel pitch, 12 l/mm; 3) Tomosynthesis (Siemens, Erlangen, Germany), amorphous selenium, tungsten source, focus 0.1 mm, resolution 85 µm pixel pitch, 8 l/mm, range: 50°, 25 projections, scan time > 20 s, geometry: uniform scanning, reconstruction: filtered back projection. The 600 radiograms were prospectively shown to 3 radiologists. Results: Out of a total of 200 patients with histologically confirmed breast cancer (BI-RADS 6) 156 patients required no further operative therapy (re-excision) after breast-conserving therapy. A retrospective analysis (n = 44) showed an increase in sensitivity with tomosynthesis compared to the BioVision™ (CMOS technology) and the Inspiration™ at a magnification of 1.0 : 1.0 of 8 % (p < 0.05), i.e. re-excision would not have been necessary in 16 patients with tomosynthesis. Conclusions: The sensitivity of tomosynthesis for intraoperative radiography is significantly (p < 0.05) higher compared to both CMOS technology and an FFDM system with a conventional detector. Additional studies using higher magnification, e.g. 2.0 : 1.0, but no zooming will be necessary to evaluate the method further.
Zusammenfassung
Ziel: Prospektive Untersuchung, ob mithilfe der CMOS-Technologie bzw. digitalen Brusttomosynthese (DBT) im Vergleich mit einem herkömmlichen FFDM-System eine Senkung der Rate an Re-Exzisionen und damit eine Qualitätssteigerung möglich ist. Material und Methode: In der Zeit von 5/2011 bis 1/2012 wurde bei 200 Patientinnen ein invasives Mammakarzinom (BI-RADS 5) diagnostiziert. Nach histologischer Sicherung erfolgte die brusterhaltende Therapie mit intraoperativem Präparateradiogramm mit 3 unterschiedlichen Systemen: 1. Inspiration™ (Siemens, Erlangen, Deutschland), amorphes Selen, W-Anode, Fokus 0,1 mm, Ortsauflösung 85 µm Pixelpitch, 8 l/mm als Standard. 2. BioVision™ (Bioptics, Tucson, USA), Photodioden Array Flat Panel, W-Anode, Fokus 0,05, Ortsauflösung 50 µm Pixelpitch, 12 l/mm. 3. Tomosynthese (Siemens, Erlangen, Deutschland), amorphes Selen, W-Anode, Fokus 0,1 mm, Ortsauflösung 85 µm Pixelpitch, 8 l/mm, Winkelbereich 50°, 25 Projektionen, Scandauer > 20 s, Geometrie: gleichförmige Abtastung, Rekonstruktion: gefilterte Rückprojektion. Die jeweils 600 Präparateradiogramme wurden prospektiv 3 Radiologen auf einem Befundungsmonitor präsentiert. Ergebnisse: Bei den 200 Patientinnen mit histologisch gesichertem Mammakarzinom (BI-RADS 6) war bei 156 Patientinnen nach erfolgter brusterhaltender Therapie keine weitere operative Therapie (Re-Exzision) indiziert. Die retrospektive Analyse (n = 44) ergab eine Steigerung der Sensitivität der Tomosynthese sowohl gegenüber des BioVision™ (CMOS-Technologie) als auch dem Inspiration™ bei einer Vergrößerung von 1,0 : 1,0 von 8 % (p < 0,05), d. h. bei 16 Patientinnen wäre mit der Tomosynthese eine Re-Exzision nicht notwendig gewesen. Schlussfolgerung: Der Einsatz der Tomosynthese zur Präparateradiografie erreicht eine signifikant (p < 0,05) bessere Sensitivität im Vergleich sowohl zur CMOS-Technologie als auch einem FFDM-System mit herkömmlichem Detektor. Studien unter Verwendung höherer Vergrößerungen, z. B. 2,0 : 1,0, jedoch kein Zooming, sind notwendig zur weiteren Evaluierung der Methode.
-
References
- 1 Ruckhaberle E, Solbach C, Kaufmann M. Conference report on the 31st annual San Antonio breast cancer symposium, December 10–14, 2008 “Continuing change in diagnostics and therapy of breast cancers – from molecular basics to tailored therapy”. Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 202-211
- 2 Kaufmann M, Rody A. Breast cancer: reduced mortality by early detection and adjuvant therapy. Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 218-232
- 3 Katalinic A. Breast cancer: declining mortality despite its increasing incidence. Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 237-239
- 4 Beckmann MW, Blohmer JU, Costa SD et al. Zurich consensus: German expert opinion on the St. Gallen votes on 15 March 2009 (11th international conference at St. Gallen: primary therapy of early breast cancer). Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 377-383
- 5 Ruckhaberle E, Rody A, Kaufmann M. Report of the 32nd annual St. Antonio breast cancer symposium, December 10–13, 2009 “An international scientific symposium for interaction and exchange among basic scientists and clinicians in breast cancer”. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 177-183
- 6 Fasching PA, Fehm T, Janni W et al. Breast cancer therapy – a state of the art review. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 875-886
- 7 Fasching PA, Ekici AB, Adamietz BR et al. Breast cancer risk – genes, environment and clinics. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 1056-1066
- 8 Perry NM. Quality assurance in the diagnosis of breast disease. Eur J Cancer 2001; 37: 159-172
- 9 Wallis M, Tardivon A, Helbich T et al. Guidelines from the European Society of Breast Imaging for diagnostic interventional breast procedures. Eur Radiol 2007; 17: 581-588
- 10 Albert US Hrsg. S3-Leitlinie Brustkrebs-Früherkennung in Deutschland. 1. Aktualisierung 2008. München: W. Zuckschwerdt-Verlag; 2008. http://www.senologie.org
- 11 Kreienberg R, Kopp I, Albert US et al. S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms. 1. Aktualisierung. München: W. Zuckschwerdt-Verlag; 2008. http://www.senologie.org
- 12 Bani MR, Lux MP, Heusinger K et al. Factors correlating with reexcision after breast-conserving therapy. EJSO 2009; 35: 32-37
- 13 DʼOrsi CJ. Management of the breast specimen. Radiology 1995; 194: 297-302
- 14 Grunert J-H, Wiechmann U, Gmelin E. Kompressionsfreie Mammapräparateradiographie in 2 Ebenen mit Hilfe eines Radiographiecontainers. Fortschr Röntgenstr 2003; 175: 413-417
- 15 Kürzl R, Baltzer J, Lohe KJ. Intraoperative specimen radiography in mammographically suspected, non palpable breast lesions. Experiences with the Faxitron unit. Fortschr Med 1979; 97: 1688-1690
- 16 Kürzl R, Lohe KJ, Baltzer J et al. Radiography used during operations for biopsies of non-palpable lesions of the breast which have been suspected because of mammography. J Gynecol Obstet Biol Reprod 1981; 10: 431-434
- 17 Moritz JD, Westerhof JP, Funke M et al. Ein neues Präparatradiographiegerät mit maximal 20facher Vergrößerung für die Mammadiagnostik. Fortschr Röntgenstr 1998; 168: 133-138
- 18 Grunert JH, Borchert B, Farber A et al. Mikrokalknachweis in Mamma-Exzisionspräparaten mit Hilfe der DIMA-Vergrößerungspräparateradiographie vierfach im Vergleich zur konventionellen Vergrößerungsradiographie eineinhalbfach. Fortschr Röntgenstr 1999; 171: 302-306
- 19 Grunert J-H, Flemming P, Borchert B et al. Vergrößerungspräparateradiographie als Qualitätskontrolle der Mikrokalkerfassung im Rahmen der histopathologischen Aufarbeitung von Mammabiopsiegewebe. Fortschr Röntgenstr 2000; 172: 68-72
- 20 Diekmann F, Grebe S, Bick U et al. Digitale intraoperative Präparateradiographie bei diagnostischen Exzisionen nicht palpabler Läsionen der Brust. Fortschr Röntgenstr 2000; 172: 969-971
- 21 Muttalib M, Tisdall M, Scawn R et al. Intra-operative specimen analysis using faxitron microradiography for excision of mammographically suspicious, non-palpable breast lesions. The Breast 2004; 13: 307-315
- 22 Schulz-Wendtland R, Wenkel E, Wacker T et al. Quo vadis? Trends in digital mammography. Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 108-117
- 23 Schulz-Wendtland R, Bani MR, Lux MP et al. CMOS-Technologie für intraoperative digitale Präparateradiografien. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 525-529
- 24 Schulz-Wendtland R, Dilbat G, Bani MR et al. Use of tomosynthesis in intraoperative digital specimen radiography – is a reduction of breast re-excision rates possible?. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 1080-1084
- 25 Niklason LT, Christian BT, Niklason LE et al. Digital tomosynthesis in breast imaging. Radiology 1997; 205: 399-406
- 26 Schulz-Wendtland R, Wenkel E, Lell M et al. Experimental phantom lesion detectability study using a digital breast tomosynthesis prototype system. Röfo 2006; 178: 1219-1223
- 27 Poplack SP, Tosteson TD, Kogel CA et al. Digital breast tomosynthesis: initial experience in 98 women with abnormal digital screening mammography. AJR 2007; 189: 616-623
- 28 Good WF, Abrams GS, Catullo VJ et al. Digital breast tomosynthesis: a pilot observer study. AJR 2008; 190: 865-869
- 29 Gur D, Abrams GS, Chough DM et al. Digital breast tomosynthesis: observer performance study. AJR 2009; 193: 586-591
- 30 Kontos D, Bakic PR, Carton AK et al. Parenchymal texture analysis in digital breast tomosynthesis for breast cancer risk estimation: a preliminary study. Acad Radiol 2009; 16: 283-298
- 31 Schulz-Wendtland R, Fuchsjäger M, Wacker T et al. Digital mammography: an update. Eur J Radiol 2009; 72: 258-265
- 32 Teertstra HJ, Loo CE, van den Bosch MA et al. Breast tomosynthesis in clinical practice: initial results. Eur Radiol 2010; 20: 16-24
- 33 Schulz-Wendtland R, Hermann K-P, Wenkel E et al. Vergleich der klinischen Wertigkeit von Zielaufnahmen mit reduzierter Pixelgröße des Detektors und digitalem Monitorzooming bei der Beurteilung von Mikrokalzifikationen in der digitalen Mammographie. Fortschr Röntgenstr 2007; 179: 492-496
- 34 Haygood TM, Arribas E, Brennan PC et al. Conspicuity of microcalcifications on digital screening mammograms using varying degrees of monitor zooming. Acad Radiol 2009; 16: 1509-1517
- 35 Kim MJ, Youk JH, Kang DR et al. Zooming method (x 2.0) of digital mammography vs. digital magnification view (x 1.8) in full-field digital mammography for the diagnosis of microcalcifications. Br J Radiol 2010; 83: 486-492
- 36 Koutalonis M, Delis H, Pascoal A et al. Can electronic zoom replace magnification in mammography?. BJR 2010; 83: 569-577
- 37 Schulz-Wendtland R, Bani MR, Lux MP et al. Pilot study for the detection of simulated lesions at a 2D resp. 3D digital full-field mammography system with a new developed high resolution detector on the base of two shifts of a-Se. Geburtsh Frauenheilk 2012; 72: 408-411