Laryngorhinootologie 2022; 101(11): 866-875
DOI: 10.1055/a-1946-1458
Leitlinien und Empfehlungen

Erwägungen zur Durchführung und Qualitätssicherung ambulanter Operationen im HNO-Bereich in Deutschland

Considerations for the Performance and Quality Assurance of Outpatient Surgery in Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery in Germany
Jan Löhler
1   Wissenschaftliches Institut für angewandte HNO-Heilkunde (WIAHNO), Bad Bramstedt
,
Wolfgang Delank
2   Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Klinikum Ludwigshafen, Ludwigshafen
,
Stefan Drumm
3   Gemeinschaftspraxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Adendorf
,
Martin Jäckel
4   HNO-Klinik, Helios Kliniken, Schwerin
,
Denise Lundershausen
5   HNO Praxis, Erfurt
,
Robert Mlynski
6   Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie „Otto Körner“, Universitätsmedizin Rostock, Rostock
,
Nicole Rotter
7   Klinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Universitätsklinikum Mannheim, Mannheim
,
Kerstin Zeise
8   HNO Gemeinschaftspraxis Berlin
,
Orlando Guntinas-Lichius
9   HNO-Klinik, Universitätsklinikum Jena, Jena
10   Deutsche Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie, Bonn
,
Thomas Deitmer
10   Deutsche Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie, Bonn
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Die deutsche Gesundheitspolitik hat eine Ausweitung ambulanter Operationen und Verfahren propagiert und die Diskussion darüber eingeleitet. Die HNO-Heilkunde bietet Möglichkeiten, derzeit stationär durchgeführte Eingriffe ambulant zu erbringen.

Methoden Die Deutsche Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie und der Deutsche Berufsverband der HNO-Ärzte haben Arbeitsgruppen ins Leben gerufen, die die HNO-fachlichen Aspekte der Leistungsverlagerungen in den ambulanten Bereich beurteilen und bewerten sollen. Die Arbeitsgruppen bekamen den Auftrag dabei organisatorische, strukturelle und personelle Definitionen der Qualitätssicherung zu erarbeiten und zu berücksichtigen.

Empfehlung Es wurden ausführlich Tatbestände bestimmt, die eine ambulante Operation im HNO-Fachgebiet ausschließen. Grundlage bildeten hierbei sowohl operationsbedingte als auch patientenbedingte Tatbestände. Schließlich wurden Operationen benannt, die als ambulante Operationen durchgeführt werden können.

Diskussion Es erfolgte eine HNO-fachliche Bewertung. Voraussetzung für eine Ambulantisierung ist eine Neuordnung der Vergütung. Das bisherige DRG- und EBM-System bieten hierzu keinen befriedigenden Rahmen, der EBM ermöglicht keine wirtschaftliche Erbringung operativer Eingriffe im HNO-Bereich. Die Entwicklung eines adäquaten Finanzierungsmodells ist für einen Erfolg der Umsetzung genauso zwingend erforderlich wie die Integration und Finanzierung der HNO-ärztlichen Weiterbildung.

Abstract

Background German health policy has propagated an expansion of outpatient surgeries and procedures and initiated the discussion about this. Otorhinolaryngology, head and neck surgery offers opportunities to provide currently inpatient procedures on an outpatient basis.

Methods The German Society of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, and the German Professional Association of Otorhinolaryngologists established working groups to assess and evaluate the ENT-specific aspects of shifting services to the outpatient setting. The working groups were given the task of developing and considering organizational, structural and personnel definitions of quality assurance.

Recommendation Facts were determined in detail, which exclude an ambulatory operation in the ENT-specialty. This was based on both surgery-related and patient-related facts. Finally, operations were named which can be performed as outpatient operations.

Discussion An evaluation was performed from the ENT specialist’s perspective. A prerequisite for outpatient treatment is a reorganization of remuneration. The current DRG and EBM system do not provide a satisfactory framework for this, and the EBM does not allow for the economic provision of surgical interventions in otorhinolaryngology, head and neck surgery. The development of an appropriate financing model is as imperative for a successful implementation as the integration and financing of further training of ENT physicians.



Publication History

Article published online:
18 October 2022

© 2022. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Bundesärztekammer. Musterweiterbildungsordnung Hals-Nasen-Ohrenheilkunde. 2020
  • 2 Tewfik MA, Frenkiel S, Gasparrini R. et al. Factors affecting unanticipated hospital admission following otolaryngologic day surgery. The Journal of otolaryngology 2006; 35 (04) 235-241
  • 3 Bailey CR, Ahuja M, Bartholomew K. et al. Guidelines for day-case surgery 2019: Guidelines from the Association of Anaesthetists and the British Association of Day Surgery. Anaesthesia 2019; 74 (06) 778-792
  • 4 Deitmer T, Dietz A, Delank KW. et al. Outpatient Surgery in German ENT. Laryngo-Rhino-Otol 2021;
  • 5 Briner HR, Leunig A, Schlegel C. et al. Preoperative risk assessment for ambulatory sinonasal surgery. European archives of oto-rhino-laryngology: official journal of the European Federation of Oto-Rhino-Laryngological Societies (EUFOS): affiliated with the German Society for Oto-Rhino-Laryngology – Head and Neck Surgery 2021; 278 (05) 1455-1461
  • 6 Moon TS, Joshi GP. Are morbidly obese patients suitable for ambulatory surgery?. Current opinion in anaesthesiology 2016; 29 (01) 141-145
  • 7 Rösslein M, Bürkle H, Walther A. et al. Position Paper: Perioperative Management of Adult Patients with Obstructive Sleep Apnea in ENT Surgery. Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94 (08) 516-523
  • 8 Badelt G, Goeters C, Becke-Jakob K. et al. German S1 guideline: obstructive sleep apnea in the context of tonsil surgery with or without adenoidectomy in children-perioperative management. Hno 2021; 69 (01) 3-13
  • 9 Audet N, Leclerc JE, Iordanescu V. Consensus on ambulatory care among Quebec otolaryngologists. The Journal of otolaryngology 1999; 28 (01) 43-48
  • 10 Malard O, Michel G, Espitalier F. Outpatient management in plastic and reconstructive head and neck surgery in France. European annals of otorhinolaryngology, head and neck diseases 2019; 136 (01) 29-32
  • 11 Kérimian M, Bastier PL, Réville N. et al. Feasibility study of bilateral radical ethmoidectomy in ambulatory surgery. European annals of otorhinolaryngology, head and neck diseases 2018; 135 (06) 377-382
  • 12 Albaladejo P, Aubrun F, Samama CM. et al. The structure, organisation and perioperative management of ambulatory surgery and anaesthesia in France: Methodology of the SFAR-OPERA study. Anaesthesia, critical care & pain medicine 2017; 36 (05) 307-312
  • 13 Gengler I, Carpentier L, Pasquesoone X. et al. Predictors of unanticipated admission within 30 days of outpatient sinonasal surgery. Rhinology 2017; 55 (03) 274-280
  • 14 Prokopakis E, Vardouniotis A, Bachert C. et al. Rhinology Future Debates 2018, a EUFOREA Report. Rhinology 2020; 58 (04) 384-393
  • 15 Jakobsson JG. Recovery and discharge criteria after ambulatory anesthesia: can we improve them?. Current opinion in anaesthesiology 2019; 32 (06) 698-702
  • 16 de Gabory L, Serrano E, Lecanu JB. et al. French Otorhinolaryngology Society guidelines for day-case nasal surgery. European annals of otorhinolaryngology, head and neck diseases 2015; 132 (01) 35-40
  • 17 Unal D, Senayli Y, Polat R. et al. Peri-operative blood transfusion in elective major surgery: incidence, indications and outcome – an observational multicentre study. Blood transfusion = Trasfusione del sangue 2020; 18 (04) 261-279
  • 18 Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nichtkardiochirurgischen Eingriffen. Der Kardiologe 2011; 5 (01) 13-26
  • 19 Wenzel A, Königstein M, Hörmann K. et al. Using a Standardized Questionnaire for Coagulation Assessment in Children Undergoing Tonsillectomy. Laryngo-Rhino-Otol 2017; 96 (05) E2
  • 20 Pfanner G, Heil S. Empfehlung der Arbeitsgruppe Perioperative Gerinnung der ÖGARI zum Thema: Fragebogen zur Detektion einer Blutungsneigung (Erwachsene und Kinder). 2018
  • 21 Sethia R, Freeman T, Mead K. et al. Patient-Directed Home Drain Removal in Head and Neck Surgery. Laryngoscope 2021; 131 (11) 2471-2477
  • 22 Grosheva M, Guntinas-Lichius O, Deitmer T. et al. Bedeutung der Wunddrainage und der stationären Behandlung bei Operationen von Speicheldrüsentumoren. Laryngo-Rhino-Otol 2022; 101 (04) 281-283
  • 23 Windfuhr JP. Tonsillectomy and tonsillotomy. Hno 2020; 68 (07) 543-552
  • 24 Windfuhr JP, Savva K, Dahm JD. et al. Tonsillotomy: facts and fiction. European archives of oto-rhino-laryngology: official journal of the European Federation of Oto-Rhino-Laryngological Societies (EUFOS): affiliated with the German Society for Oto-Rhino-Laryngology – Head and Neck Surgery 2015; 272 (04) 949-969