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DOI: 10.1055/s-0032-1312903
Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) in the Diagnostic Algorithm of Hepatocellular and Cholangiocellular Carcinoma, Comments on the AASLD Guidelines
Kontrastverstärkte Sonografie (CEUS) im Diagnose-Algorithmus des hepatozellulären und cholangiozellulären Karzinoms, Kommentar zu den AASLD-LeitlinienPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
21. Juni 2012 (online)
Abstract
Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) has long been present in important guidelines and recommendations for the diagnostic work-up of focal liver lesions in patients with cirrhosis. These guidelines have included the guidelines of the American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD) 2005, the Asian Pacific Association for the Study of the Liver consensus recommendations on hepatocellular carcinoma, the recommendations of the Japanese Society of Hepatology, and the European Federation of Societies for Ultrasound in Medicine and Biology (EFSUMB) guidelines 2004, 2008 and 2012 (in preparation). Recently, the AASLD removed CEUS from their guidelines in part because of the perceived possibility of false-positive hepatocellular carcinoma (HCC) diagnosis in patients with intrahepatic cholangiocarcinoma (ICC), and in part because CEUS is not available in the USA. This latter factor means that published results are not entirely applicable to a North American population. The present manuscript discusses the diagnostic algorithm of hepatocellular carcinoma and provides information on the differential diagnosis between HCC and ICC.
Zusammenfassung
Kontrastverstärkte Ultraschalltechniken (CEUS) haben sich im letzten Jahrzehnt etabliert und sind immanenter Bestandteil aktueller Leitlinien. Kürzlich wurde in den AASLD-Leitlinien die kontrastverstärkte Sonografie mit der Begründung eliminiert, dass in Einzelfällen cholangiozelluläre Karzinome mit hepatozellulären Karzinomen verwechselt werden können. Als weiterer Grund wurde angegeben, dass die in Europa, Kanada und Asien publizierten Daten nicht vollständig auf die amerikanische Bevölkerung übertragbar sind. In der folgenden Arbeit wird erläutert, warum diese Entscheidung der AASLD irreführend ist und korrigiert werden muss.
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