Psychiatr Prax 2015; 42(08): 448-454
DOI: 10.1055/s-0034-1387231
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation eines Modells zur sektorübergreifenden Integrierten Versorgung mittels Leistungsnutzung, Zufriedenheit und Symptomlast

Evaluation of a Model of Cross-Sectoral Mental Health Care (Integrated Health): Service Use and Treatment Quality
Petra Schmid
Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm
,
Erich Flammer
Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm
,
Dieter Grupp
Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm
,
Tilman Steinert
Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm
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Publication History

Publication Date:
03 November 2014 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Evaluation eines Vertrags zur sektorübergreifenden Integrierten Versorgung (IV) für alle psychiatrischen Diagnosen.

Methode: Die stationäre und ambulante Leistungsnutzung wurde für das Jahr vor und nach Einschreibung, Zufriedenheit und Symptomlast der IV-Gruppe und einer Kontrollgruppe (KG) für das Jahr nach Einschreibung erhoben.

Ergebnisse: Eingeschriebene nutzten bereits im Jahr vor Einschreibung die Leistungsangebote umfangreicher als die Ablehner der IV. Im Vergleich mit der KG zeigte sich für die IV eine Zunahme ambulanter und eine Reduktion stationärer Leistungen. Zufriedenheit und Symptomlast unterschieden sich nicht.

Schlussfolgerung: Unter Bedingungen der IV-Versorgung findet Behandlung ohne Qualitätseinbußen vermehrt ambulant statt.

Abstract

Objective: To evaluate a model of Integrated Care (IC) at the Centres for Psychiatry Suedwuerttemberg for all kinds of mental disorders implemented in 2010.

Methods: We used two different approaches. Patients who subscribed to the IC model (N = 98) were compared to a control group (N = 77) 1. in a prospective design with regard to treatment satisfaction (ZUF-8) and symptom burden (BSI) and 2. in a panel design regarding use of in-patient and out-patient services in the year before and after inscription.

Results: Patients who subscribed to the IC model had used more services in the year before subscription compared to those who declined. Compared to the control group, IC patients had a greater increase of use of out-patient services, use of in-patient services (hospital days) was lower after one year. Treatment satisfaction and symptom burden did not differ significantly between groups.

Conclusions: Under the conditions of IC treatment is realized increasingly outside the hospital without loss of quality.

 
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