Abstract
Background In the last decade, neoadjuvant chemotherapy has become the standard of care also
for curatively resectable advanced gastric cancer. Prospective randomized studies
have shown a significant benefit in disease free and overall survival rate after perioperative
chemotherapy as compared to immediate surgery. However, data in the “real-life” setting
are rare. In our retrospective study, we wanted to clarify the question whether this
benefit is achievable under real-life conditions.
Methods A total of 81 patients with resected adenocarcinoma of the stomach or distal esophagogastric
junction (AEG III) clinical stage II–IIIc according to UICC (eighth edition) were
enrolled. Forty-two patients received perioperative chemotherapy (cohort 1) and 39
patients were operated on immediately (cohort 2). Chemotherapy was carried out according
to the ECF, EOX, or FLOT protocols.
Results Overall 5-year survival was 35.7 % in cohort 1 and 23.7 % in cohort 2. Thus, the
relative 5-year overall survival benefit was 51 %, and 12 % in absolute numbers (p = 0.083).
For patients receiving perioperative chemotherapy per protocol (n = 20), a more marked
absolute improvement in 5-year overall survival of 16.3 % as compared to immediately
operated on patients was achieved (p = 0.05). Progression-free survival in this analysis
was shown to be improved by perioperative chemotherapy also without statistical significance
(p = 0.03).
Conclusions Patients with curatively resectable gastric adenocarcinoma or type III AEG tumor
benefit from perioperative chemotherapy in terms of overall survival even under real-life
conditions. Moreover, a benefit in progression-free survival can be demonstrated.
Zusammenfassung
Hintergrund Im letzten Jahrzehnt wurde eine perioperative Chemotherapie zum Standard auch bei
potentiell kurativ resektablen Magenkarzinomen. Prospektiv randomisierte Studien haben
einen signifikanten Vorteil im krankheitsfreien und Gesamt-Überleben nach perioperativer
Chemotherapie im Vergleich zu alleiniger Resektion gezeigt. Daten zur „Real-Life-Situation“
sind jedoch spärlich. In unserer retrospektiven Studie wollten wir klären, ob sich
diese Vorteile auch unter real-life-Bedingungen nachvollziehen lassen.
Methoden Eingeschlossen wurden insgesamt 81 Patienten mit resektablem Adenokarzinom des Magens
oder distalen ösophagogastralen Übergangs (AEG Typ III) im klinischen Stadium II–IIIc
(UICC, 8. Auflage). 42 Patienten erhielten eine perioperative Chemotherapie (Kohorte
1), 39 Patienten wurden direkt einer Operation zugeführt (Kohorte 2). Die Chemotherapie
erfolgte nach dem ECF, EOX- oder FLOT-Protokoll.
Ergebnisse Das 5-Jahres-Überleben betrug 35,7 % in Kohorte 1 und 23,7 % in Kohorte 2 (relativer
Unterschied 51 %, absoluter Unterschied 12 %, p = 0,083) Vergleicht man Patienten,
die die perioperative Chemotherapie nach Protokoll erhielten (n = 20) mit den direkt
operierten, wurde eine Verbesserung des Gesamtüberlebens um 16,3 % erreicht (p = 0,05).
Im progressionsfreien Überleben wurde in dieser Analyse ebenfalls eine nicht signifikante
Verbesserung durch perioperative Chemotherapie beobachtet (p = 0,03).
Schlussfolgerung Patienten mit potentiell kurativ resektablem Magenkarzinom profitieren in Bezug auf
das Gesamtüberleben und progressionsfreiem Überleben auch unter real-life-Bedingungen
deutlich von einer perioperativen Chemotherapie.
Key words gastric cancer - gastric adenocarcinoma-neoadjuvant chemotherapy - perioperative chemotherapy
- real-life data
Schlüsselwörter Magenkarzinom - neoadjuvante Chemotherapie - perioperative Chemotherapie - Real-life-Daten