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DOI: 10.1055/a-1248-2022
Differentiation Between Ischemic and Hemorrhagic Strokes – A Pilot Study with Transtemporal Investigation of Brain Parenchyma Elasticity Using Ultrasound Shear Wave Elastography
Unterscheidung zwischen ischämischen und hämorrhagischen Schlaganfällen mittels Ultraschall-Scherwellen-ElastografieAbstract
Introduction Ultrasound shear wave elastography is well established in diagnostics of several parenchymatous organs and is recommended by respective guidelines. So far, research about applications in relevant neurological conditions is missing, especially in adults. Here we aimed to examine the method for the differentiation of ischemic (IS) and hemorrhagic strokes (HS) and cerebral mass effects.
Materials & Methods 50 patients with a confirmed diagnosis of HS or IS were enrolled in this prospective study. 2D shear wave elastography was performed on the ipsilateral and the contralateral side with a modified acoustic radiation force impulse (ARFI) technique (ElastPQ mode, Philips). Lesion volumetry was conducted based on computed tomography data for correlation with elastography results.
Results Elastography measurements (EM) revealed a highly significant difference between IS and HS with mean values of 1.94 and 5.50 kPa, respectively (p < 0.00 001). Mean values of brain tissue on the non-affected side were almost identical (IS 3.38 (SD = 0.63); HS 3.35 (SD = 0.66); p = 0.91). With a sensitivity of 0.98 and a specificity of 0.99, a cut-off value of 3.52 kPa for discrimination could be calculated. There was a significant correlation of mass effect represented by midline shift and EM values on the contralateral side (Pearson correlation coefficient = 0.68, p < 0.0003).
Conclusion Ultrasound brain parenchyma elastography seems to be a reliable sonographic method for discriminating between large IS and HS and for detecting and tracking conditions of intracerebral mass effects.
Zusammenfassung
Einleitung Die Ultraschall-Scherwellen-Elastografie ist bereits eine im klinischen Alltag etablierte Diagnostik für verschiedene parenchymatöse Organe und wird von den entsprechenden Leitlinien empfohlen. Bislang gibt es jedoch keine relevante Forschung zur Anwendung bei neurologischen Erkrankungen, insbesondere bei Erwachsenen. In der vorliegenden Arbeit wurde daher der Stellenwert zur Differenzierung von ischämischen (IS) und hämorrhagischen Schlaganfällen (HS) und bei intrazerebralen Masseneffekten untersucht.
Material und Methoden Es wurden 50 Patienten mit einem nachgewiesenen HS oder IS in diese prospektive Studie eingeschlossen. Eine 2D-Scherwellen-Elastografie wurde auf der ipsi- und kontralateralen Seite mittels einer modifizierten „acoustic radiation force impulse“ (ARFI)-Technik (ElatPQ-Modus, Philips) durchgeführt. Eine Computertomografie-basierte Läsionsvolumetrie zur Korrelation mit den Elastografiewerten wurde ergänzt.
Ergebnisse Die Elastografiemessungen (EM) zeigten hochsignifikant unterschiedliche Ergebnisse zwischen IS und HS mit jeweiligen Mittelwerten von 1,94 und 5,50 kPa (p < 0,00 001). Die Mittelwerte auf der nicht betroffenen Seite waren dabei nahezu identisch (IS 3,38 (SD = 0,63); HS 3,35 (SD = 0,66); p = 0,91). Mit einer Sensitivität von 98 % und einer Spezifität von 99 % konnte ein Cut-off-Wert von 3,52 kPa für die Differenzierung herausgearbeitet werden. Es zeigte sich außerdem eine signifikante Korrelation zwischen Masseneffekten im Sinne einer Mittellinienverlagerung und den EM auf der kontralateralen Seite (Pearson-Korrelationskoeffizient 0,68; p < 0,0003).
Zusammenfassung Die Ultraschall-Scherwellen-Elastografie erweist sich als verlässliche Methode zur Unterscheidung von IS und HS und zur Erfassung und Nachbeobachtung intrazerebraler Masseneffekte.
Publication History
Received: 17 April 2020
Accepted: 13 August 2020
Article published online:
09 October 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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References
- 1 Bamber J, Cosgrove D, Dietrich CF. et al EFSUMB guidelines and recommendations on the clinical use of ultrasound elastography. Part 1: Basic principles and technology. Ultraschall in Med 2013; 34: 169-184 . doi:10.1055/s-0033-1335205
- 2 Bouchet P, Gennisson JL, Podda A. et al Artifacts and Technical Restrictions in 2D Shear Wave Elastography. Ultraschall in Med 2020; 41: 267-277 . doi:10.1055/a-0805-1099
- 3 Sandrin L, Fourquet B, Hasquenoph JM. et al Transient elastography: a new noninvasive method for assessment of hepatic fibrosis. Ultrasound Med Biol 2003; 29: 1705-1713 . doi:S0301562903010718
- 4 Sarvazyan A, Hall TJ, Urban MW. et al An Overview of Elastography – an Emerging Branch of Medical Imaging. Curr Med Imaging Rev 2011; 7: 255-282
- 5 Vorlander C, Wolff J, Saalabian S. et al Real-time ultrasound elastography – a noninvasive diagnostic procedure for evaluating dominant thyroid nodules. Langenbecks Arch Surg 2010; 395: 865-871 . doi:10.1007/s00423-010-0685-3
- 6 Xu W, Shi J, Zeng X. et al EUS elastography for the differentiation of benign and malignant lymph nodes: a meta-analysis. Gastrointest Endosc 2011; 74: 1001-1009 ; quiz 1115.e1. doi:10.1016/j.gie.2011.07.026
- 7 Garra BS, Cespedes EI, Ophir J. et al Elastography of breast lesions: initial clinical results. Radiology 1997; 202: 79-86 . doi:10.1148/radiology.202.1.8988195
- 8 Shiroishi MS, Cen SY, Tamrazi B. et al Predicting Meningioma Consistency on Preoperative Neuroimaging Studies. Neurosurg Clin N Am 2016; 27: 145-154 . doi:10.1016/j.nec.2015.11.007
- 9 Enzinger C, Barkhof F, Ciccarelli O. et al Nonconventional MRI and microstructural cerebral changes in multiple sclerosis. Nat Rev Neurol 2015; 11: 676-686 . doi:10.1038/nrneurol.2015.194
- 10 Wang D, Hui SC, Shi L. et al Application of multimodal MR imaging on studying Alzheimer's disease: a survey. Curr Alzheimer Res 2013; 10: 877-892 . doi:CAR-EPUB-55017
- 11 Chauvet D, Imbault M, Capelle L. et al In Vivo Measurement of Brain Tumor Elasticity Using Intraoperative Shear Wave Elastography. Ultraschall in Med 2016; 37: 584-590 . doi:10.1055/s-0034-1399152
- 12 Ertl M, Raasch N, Hammel G. et al Transtemporal Investigation of Brain Parenchyma Elasticity Using 2-D Shear Wave Elastography: Definition of Age-Matched Normal Values. Ultrasound Med Biol 2018; 44: 78-84 . doi:10.1016/j.ultrasmedbio.2017.08.1885
- 13 Chamming's F, Hangard C, Gennisson JL. et al Diagnostic Accuracy of Four Levels of Manual Compression Applied in Supersonic Shear Wave Elastography of the Breast. Acad Radiol 2020;
- 14 Dhyani M, Xiang F, Li Q. et al Ultrasound Shear Wave Elastography: Variations of Liver Fibrosis Assessment as a Function of Depth, Force and Distance from Central Axis of the Transducer with a Comparison of Different Systems. Ultrasound Med Biol 2018; 44: 2209-2222 . doi:10.1016/j.ultrasmedbio.2018.07.003
- 15 Barr RG, Cosgrove D, Brock M. et al WFUMB Guidelines and Recommendations on the Clinical Use of Ultrasound Elastography: Part 5. Prostate. Ultrasound Med Biol 2017; 43: 27-48 . doi:10.1016/j.ultrasmedbio.2016.06.020
- 16 Li C, Zhang C, Li J. et al An Experimental Study of the Potential Biological Effects Associated with 2-D Shear Wave Elastography on the Neonatal Brain. Ultrasound Med Biol 2016; 42: 1551-1559 . doi:10.1016/j.ultrasmedbio.2016.02.018
- 17 Albayrak E, Kasap T. Evaluation of Neonatal Brain Parenchyma Using 2-Dimensional Shear Wave Elastography. J Ultrasound Med 2018; 37: 959-967 . doi:10.1002/jum.14366
- 18 Toms DA. The mechanical index, ultrasound practices, and the ALARA principle. J Ultrasound Med 2006; 25: 560-561 ; author reply 561. doi:10.7863/jum.2006.25.4.560
- 19 Maurer M, Shambal S, Berg D. et al Differentiation between intracerebral hemorrhage and ischemic stroke by transcranial color-coded duplex-sonography. Stroke 1998; 29: 2563-2567 . doi:10.1161/01.str.29.12.2563
- 20 Dirrichs T, Meiser N, Panek A. et al Transcranial Shear Wave Elastography of Neonatal and Infant Brains for Quantitative Evaluation of Increased Intracranial Pressure. Invest Radiol 2019; 54: 719-727 . doi:10.1097/RLI.0000000000000602