Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1085460
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Die Totalarthrodese des Handgelenkes: Lebensqualitätsverbesserung durch Bewegungsverlust
Wrist Arthodesis: Improvement of Life Quality by Loss of MotionPublication History
eingereicht: 4.5.2008
angenommen: 2.6.2008
Publication Date:
02 October 2008 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/physmed/200805/lookinside/thumbnails/10.1055-s-0028-1085460-1.jpg)
Zusammenfassung
Fragestellung: Kann durch die Totalarthrodese des Handgelenkes bei Patienten mit posttraumatisch degenerativen Veränderungen im Radiokarpalgelenk und Karpus eine Verbesserung der Lebensqualität sowie eine Schmerzreduktion erreicht werden?
Methodik: Von 57 durchgeführten Totalarthrodesen konnten 36 nachuntersucht werden. Es wurde ein Fragebogen erhoben, der den DASH-Score (Disability of Arm and Shoulder) beinhaltete. Die Patienten wurden klinisch in Hinblick auf Kraft und Schmerzsymptomatik sowie radiologisch nachuntersucht.
Ergebnis: Nach 29 Monaten (14–79) waren 15 Patienten (44%) mit dem Operationsergebnis sehr gut oder gut zufrieden, 14 Patienten (41%) waren ausreichend zufrieden, sechs Patienten (18%) waren mangelhaft oder überhaupt nicht zufrieden. Der DASH-Score lag postoperativ bei 48,9 Punkten. Radiologisch waren alle durchgeführten Arthrodesen knöchern durchbaut.
Schlussfolgerung: Durch die durchgeführten Handgelenksarthrodesen konnten eine deutliche Besserung der Lebensqualität und Selbstständigkeit sowie eine Schmerzreduktion erreicht werden.
Abstract
Purpose: Is it possible to improve quality of life and reduce pain of patients with posttraumatic wrist degeneration through total wrist arthrodesis?
Methods: Of 57 performed wrist arthrodesis 36 follow up examinations could be done. The follow up evaluation included a general questionnaire, the DASH-Score (Disability of Arm and Shoulder), physical examination and radiological imaging.
Results: After 29 months (14–79) 15 patients (44%) were highly or well satisfied with the outcome, 14 patients (41%) were satisfied and six (18%) patients were little or not satisfied. The postoperative DASH-score was 48.9 points. X-rays of all wrist arthrodesis showed a sufficient bone healing and no sign of loosening.
Conclusion: Improvement in quality of life, autonomy of patients and pain reduction could be achieved through total wrist arthrodesis despite loss of motion.
Schlüsselwörter
totale Handgelenksarthrodese - radiokarpale Arthrodese - radiokarpale Arthrose - karpaler Kollaps - SLAC-wrist - SNAC-wrist
Key words
wrist arthrodesis - radiocarpal arthrodesis - wrist arthrosis - carpal collapse - SLAC-wrist - SNAC-wrist
Literatur
- 1 Adams BD. Total wrist arthroplasty. Tech Hand Up Extrem Surg. 2004; 8 130-137
- 2 Adey L, Ring D, Jupiter JB. Health status after total wrist arthrodesis for posttraumatic arthritis. J Hand Surg [Am]. 2005; 30 932-936
- 3 Calmez D, Kühling J, Bak P, Schmidt J. Behandlungsmanagement chronisch karpaler Instabilitäten. Phys Med Rehab Kuror. 2007; 17 35-39
- 4 Smet L De, Truyen J. Arthrodesis of the wrist for osteoarthritis: outcome with a minimum follow-up of 4 years. J Hand Surg [Br]. 2003; 28 575-577
- 5 Fuchs S, Achinger R. Outcome of total arthrodesis of the hand. Unfallchirurg. 1995; 98 350-354
- 6 Gülke J, Wachter NJ, Katzmaier P. et al . Stellenwert der Arthrodese bei der Behandlung der schmerzhaften Handgelenksarthrose. Akt Traumatol. 2005; 35 288-292
- 7 Hastings 2nd H, Weiss AP, Quenzer D. et al . Arthrodesis of the wrist for post-traumatic disorders. J Bone Joint Surg Am. 1996; 78 897-902
- 8 Houshian S, Schroder HA. Wrist arthrodesis with the AO titanium wrist fusion plate: a consecutive series of 42 cases. J Hand Surg [Br]. 2001; 26 355-359
- 9 Kalb K, Ludwig A, Tauscher A. et al . Treatment outcome after surgical arthrodesis. Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999; 31 253-259
- 10 Martini AK. Handgelenksarthrodese. Orthopaede. 1999; 28 907-912
- 11 Meads BM, Scougall PJ, Hargreaves IC. Wrist arthrodesis using a Synthes wrist fusion plate. J Hand Surg [Br]. 2003; 28 571-574
- 12 Steckel H, Stankovic O, Klinger HM. et al . Current status of wrist arthrodesis. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2006; 144 212-217
- 13 Weiss AC, Wiedeman Jr G, Quenzer D. et al . Upper extremity function after wrist arthrodesis. J Hand Surg [Am]. 1995; 20 813-817
- 14 Dacho A, Grundel J, Holle G. et al . Long-term results of midcarpal arthrodesis in the treatment of scaphoid nonunion advanced collapse (SNAC-Wrist) and scapholunate advanced collapse (SLAC-Wrist). Ann Plast Surg. 2006; 56 139-144
- 15 Krimmer H, Sauerbier M, Vispo-Seara JL. et al . Advanced carpal collapse (SLAC-wrist) in scaphoid pseudarthrosis. Therapy concept: medio-carpal partial arthrodesis. Handchir Mikrochir Plast Chir. 1992; 24 191-198
- 16 Krimmer H, Wiemer P, Kalb K. Comparative outcome assessment of the wrist joint-mediocarpal partial arthrodesis and total arthrodesis. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2000; 32 369-374
- 17 Meier R, Lanz U, Krimmer H. Partial Fusion of the wrist - an alternative procedure to the total wrist arthrodesis. Unfallchirurg. 2002; 105 762-774
- 18 Nagy L, Buchler U. Is panarthrodesis the gold standard in wrist joint surgery?. Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998; 30 291-297
- 19 Sauerbier M, Bickert B, Trankle M. et al . Surgical treatment possibilities of advanced carpal collapse (SNAC/SLAC wrist). Unfallchirurg. 2000; 103 564-571
- 20 Tränkle M, Sauerbier M, Blum K. et al . Die Entfernung der proximalen Handwurzelreihe als bewegungserhaltender Eingriff beim karpalen Kollaps. Unfallchirurg. 2003; 106 1010-1015
- 21 Wieloch PT, Martini AK, Jung M. et al . Long – term results after mediocarpal and total arthrodesis of the wrist – a matched paired study. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2006; 144 206-211
- 22 Richterman I, Weiss AP. Wrist fusion. Hand Clin. 1997; 13 681-687
- 23 Sagerman SD, Palmer AK. Wrist arthrodesis using a dynamic compression plate. J Hand Surg [Br]. 1996; 21 437-441
- 24 Sauerbier M, Kania NM, Kluge S. et al . Initial results of treatment with the new AO wrist joint arthrodesis plate. Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999; 31 260-265
- 25 Lukas B, Herter F, Englert A. et al . Der fortgeschrittene karpale Kollaps: Resektion der proximalen Handwurzelreihe (PCR) oder medikarpale Teilarthrodese? Eine vergleichende Studie. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2003; 35 304-309
- 26 Menon J. Universal Total Wrist Implant: experience with a carpal component fixed with three screws. J Arthroplasty. 1998; 13 515-523
- 27 Meuli HC, Fernandez DL. Uncemented total wrist arthroplasty. J Hand Surg [Am]. 1995; 20 115-122
- 28 Kretschmer F, Wannske M, Kretschmer F. et al . The BIAX total wrist prosthesis as an alternative to arthrodesis in degenerative and posttraumatic arthritis – early results in twentyone patients. Handchirurgie, Mikrochirurgie, Plastische Chirurgie. 2003; 35 31-42
- 29 Kretschmer F, Fansa H. BIAX total wrist arthroplasty: management and results after 42 patients. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2007; 39 238-248
- 30 Levadoux M, Legre R. Total wrist arthroplasty with destot prostheses in patients with posttraumatic arthritis. , 405–413
- 31 Larsen CF, Jacoby RA, MacCabe SJ. Nonunion rates of limited carpal arthrodesis: A meta-analysis of the literature. , 66–73
- 32 Palmer AK, Werner FW, Murphy D. et al . Functional wrist motion: a biomechanical study. J Hand Surg [Am]. 1985; 10 39-46
- 33 Ryu JY, Cooney 3rd WP, Askew LJ. et al . Functional ranges of motion of the wrist joint. J Hand Surg [Am]. 1991; 16 409-419
Korrespondenzadresse
Priv. Doz. Dr. A. Eisenschenk
Chefarzt Abteilung für Hand-
Replantations- und Mikrochirurgie
Unfallkrankenhaus Berlin
Warener Str. 7
12683 Berlin
Germany
Email: andreas.eisenschenk@ukb.de