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DOI: 10.1055/s-0028-1086019
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Pallister-Killian Syndrome (PKS) as a Cause of Mental Retardation
Das Pallister-Killian-Syndrom (PKS) als Ursache einer EntwicklungsverzögerungPublication History
Publication Date:
09 December 2008 (online)
Abstract
Pallister-Killian syndrome (PKS; OMIM: # 601803) is a rare sporadic syndrome of multiple congenital anomalies attributable to the presence of a de novo mosaic supernumerary isochromosome 12p [i(12p)]. The syndrome presents with a recognizable pattern of findings including: pigmentary skin changes, characteristic facial features (sparse anterior scalp hair, flattened midface, macrostomia, and coarsening of the facial features), and developmental delay. The developmental phenotype of PKS is quite variable, but most are considered to fall into the profound range of developmental retardation. We report on two individuals with classical features of PKS. Notably, in one child the neuropsychological development was significantly more favourable than commonly reported in the literature. This illustrates the loose correlation between geno- and phenotype in PKS.
Zusammenfassung
Das Pallister-Killian-Syndrom (PKS; OMIM: # 601803) ist ein selten vorkommendes Syndrom, das auf einer Mosaiktetrasomie 12p [i(12p)] beruht. Das PKS ist durch typische Stigmata gekennzeichnet: Pigmentationsanomalien, Hypoplasie des Mittelgesichts, spärlicher Haarwuchs, insbesondere im Schläfenbereich, und vergröberte Gesichtszüge. Weitere klinische Leitsymptome sind eine muskuläre Hypotonie sowie eine Entwicklungsverzögerung. Wir berichten über zwei Kinder mit einem PKS, wobei ein Patient einen deutlich besseren kognitiven und statomotorischen Entwicklungsstand aufweist, als bisher in der Literatur beschrieben. Auf die fehlende Korrelation zwischen Geno- und Phänotyp wird hingewiesen.
Key words
Pallister-Killian syndrome - tetrasomy 12p - mental retardation
Schlüsselwörter
Pallister-Killian-Syndrom - Tetrosome 12p - Entwicklungsverzögerung
References
- 1 Pallister PD, Meisner LF, Elejalde BR. et al . The Pallister mosaic syndrome. Birth Defects Orig Art Ser. 1977; XIII ((3b)) 103-110
- 2 Teschler-Nicola M, Killian W. Case report 72: mental retardation, unusual facial appearance, abnormal hair. Synd Ident. 1981; 7 6-7
- 3 Schinzel A. Tetrasomy 12p (Pallister-Killian syndrome). J Med Genet. 1991; 28 122-125
- 4 Sruthers JL, Cuthbert CD, Khalifa MM. Parental origin of the isochromosome 12p in Pallister-Killain syndrome: molecular analysis of one patient and review of the reported cases. Am J Med Genet. 1999; 84 111-115
- 5 Reuter V. Origins and molecular biology of testicular germ cell tumors. Mod Pathol. 2005; 18 ((Suppl 2)) S51-S60
- 6 Harms D, Zahn S, Göbel U. et al . Pathology and molecular biology of teratomas in childhood and adolescence. Klin Padiatr. 2006; 218 296-302
- 7 Stalker HJ, Gray BA, Bent-Williams A. et al . High cognitive functioning and behavioural phenotype in Pallister-Killian syndrome. Am J Med Genet. 2006; Part A 140 A 1950-1954
- 8 MacPhearson EW, Kletterer DM, Salsburey DJ. Pallister-Killian and Fryns syndromes: Nosology. Am J Med Genet. 1993; 47 241-245
- 9 Manasse BF, Lekgate N, Pfaffenzeller WM. et al . The Pallister-Killian syndrome is reliable diagnosed by FISH of the buccal mucosa. Clin Dysmorphol. 2000; 9 163-165
Correspondence
Dr. S. Meyer
Klinik für Allgemeine Pädiatrie und Neonatologie
Sektion Neuropädiatrie
Universitätsklinikum des Saarlandes
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