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DOI: 10.1055/s-0028-1109357
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Contrast-Enhanced Ultrasound for Imaging of Adrenal Masses
Kontrastmittelverstärkter Ultraschall zur Darstellung von NebennierentumorenPublication History
received: 21.4.2008
accepted: 29.1.2009
Publication Date:
28 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Die zunehmende Anwendung hochauflösender bildgebender Techniken führt zu einer steigenden Zahl zufällig entdeckter Nebennierentumoren. Die Differenzierung zwischen malignen und gutartigen Nebennierenläsionen sowie deren weitere Charakterisierung ist jedoch schwierig. In dieser Studie untersuchten wir die diagnostische Wertigkeit des kontrastmittelverstärkten Ultraschalls zur Charakterisierung von Nebennierentumoren. Material und Methoden: 58 Patienten mit Nebennierentumoren, die mittels Ultraschall oder Computer- oder Magnetresonanztomografie aufgefallen waren, nahmen an der Studie teil. Sieben Patienten hatten bilaterale Nebennierentumoren. Bei allen Patienten führten wir eine hochauflösende kontrastverstärkte Ultraschalluntersuchung (2,4 ml SonoVue®) durch und dokumentierten die Kontrastmittelanreicherung. Ergebnisse: Die 18 malignen Nebennierentumoren waren zum Zeitpunkt der Diagnose signifikant größer als die 40 gutartigen Tumoren (p < 0,03). Die Mehrzahl der benignen Nebennierentumoren (37 / 40) wies eine unspezifische (24 / 40) oder eine von peripher nach zentral gerichtete Kontrastanreicherung (13 / 40) auf. Ähnliche Kontrastanreicherungsmuster fanden sich bei malignen Nebennierentumoren. Die meisten malignen Nebennierentumoren zeigten ebenfalls eine unspezifische (6 / 18) oder peripher-zentrale Kontrastfüllung (9 / 18). Die von peripher nach zentral gerichtete Kontrastmittelfüllung erzielte eine Sensitivität von 50 % (26 – 74 %) und eine Spezifität von 68 % (51 – 81 %) im richtigen Erkennen einer malignen Nebennierenläsion. Schlussfolgerung: Kontrastmittelverstärkter Ultraschall verbessert die Darstellung der Gefäßversorgung auch in kleinen Nebennierentumoren, hilft jedoch in der Differenzierung maligner und benigner Nebennierenläsionen nicht weiter.
Abstract
Purpose: The number of incidentally discovered adrenal masses is growing due to the increased use of modern high-resolution imaging techniques. However, the characterization and differentiation of benign and malignant adrenal lesions is challenging. This study aimed to evaluate contrast-enhanced ultrasound for the characterization of adrenal masses. Materials and Methods: We studied 58 patients with adrenal masses detected with computed tomography, magnetic resonance imaging, or ultrasound. 7 patients had bilateral adrenal lesions. Contrast-enhanced ultrasound was performed using high-resolution ultrasound (3.5 – 7 MHz) and intravenous injection of 2.4 ml SonoVue®. The contrast enhancement pattern of all adrenal lesions was documented. Results: The 18 malignant adrenal tumors were significantly larger at the time of diagnosis compared to the 40 benign lesions (p < 0.03). The majority of benign adrenal lesions (37 / 40) had a nonspecific type of contrast enhancement (24 / 40) or a peripheral to central contrast filling (13 / 40) described as the iris phenomenon. Similar findings were observed in malignant adrenal tumors: most malignant lesions also showed nonspecific (6 / 18) or peripheral to central contrast filling (9 / 18). Peripheral to central contrast filling had 50 % sensitivity (26 – 74 %) and 68 % specificity (51 – 81 %) for indicating malignancy. Conclusion: Contrast-enhanced ultrasound facilitates the visualization of vascularization even in small adrenal masses, but it does not help to distinguish malignant and benign lesions.
Key words
adrenal gland - tumor - hormones - endocrine disorders - contrast agents
References
- 1 Dietrich C F, Wehrmann T, Hoffmann C. et al . Detection of the adrenal glands by endoscopic or transabdominal ultrasound. Endoscopy. 1997; 29 859-864
- 2 Barzon L, Boscaro M. Diagnosis and management of adrenal incidentalomas. J Urol. 2000; 163 398-407
- 3 Bulow B, Ahren B. Adrenal incidentaloma – experience of a standardized diagnostic programme in the Swedish prospective study. J Intern Med. 2002; 252 239-246
- 4 Grumbach M M, Biller B M, Braunstein G D. et al . Management of the clinically inapparent adrenal mass (”incidentaloma”). Ann Intern Med. 2003; 138 424-429
- 5 Dunnick N R, Korobkin M. Imaging of adrenal incidentalomas: current status. Am J Roentgenol. 2002; 179 559-568
- 6 Trojan J, Schwarz W, Sarrazin C. et al . Role of ultrasonography in the detection of small adrenal masses. Ultraschall in Med. 2002; 23 96-100
- 7 Sohaib S A, Hanson J A, Newell-Price J D. et al . CT appearance of the adrenal glands in adrenocorticotrophic hormone-dependent Cushing’s syndrome. Am J Roentgenol. 1999; 172 997-1002
- 8 Inan N, Arslan A, Akansel G. et al . Dynamic contrast-enhanced MRI in the differential diagnosis of adrenal adenomas and malignant adrenal masses. Eur J Radiol. 2008; 65 154-162
- 9 Paivansalo M, Merikanto J, Kallioinen M. et al . Ultrasound in the detection of adrenal tumors. Eur J Radiol. 1988; 8 183-187
- 10 DeWitt J, Alsatie M, LeBlanc J. et al . Endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration of left adrenal gland masses. Endoscopy. 2007; 39 65-71
- 11 Mansmann G, Lau J, Balk E. et al . The clinically inapparent adrenal mass: update in diagnosis and management. Endocr Rev. 2004; 25 309-340
- 12 Kann P H, Wirkus B, Behr T. et al . Endosonographic imaging of benign and malignant pheochromocytomas. J Clin Endocrinol Metab. 2004; 89 1694-1697
- 13 Song J H, Chaudhry F S, Mayo-Smith W W. The incidental indeterminate adrenal mass on CT (>10 H) in patients without cancer: is further imaging necessary? Follow-up of 321 consecutive indeterminate adrenal masses. Am J Roentgenol. 2007; 189 1119-1123
- 14 Korobkin M, Brodeur F J, Francis I R. et al . Delayed enhanced CT for differentiation of benign from malignant adrenal masses. Radiology. 1996; 200 737-742
- 15 Varghese J C, Hahn P F, Papanicolaou N. et al . MR differentiation of phaeochromocytoma from other adrenal lesions based on qualitative analysis of T 2 relaxation times. Clin Radiol. 1997; 52 603-606
- 16 Chezmar J L, Robbins S M, Nelson R C. et al . Adrenal masses: characterization with T 1-weighted MR imaging. Radiology. 1988; 166 357-359
- 17 Chang K J, Erickson R A, Nguyen P. Endoscopic ultrasound (EUS) and EUS-guided fine-needle aspiration of the left adrenal gland. Gastrointest Endosc. 1996; 44 568-572
- 18 Slonina J, Nienartowicz E, Agrawal A K. et al . The usefulness of contrast-enhanced sonography in the differential diagnostic of adrenal tumors. Endokrynol Pol. 2006; 57 230-236
Prof. Christoph F. Dietrich
Innere Medizin 2, Caritas-Krankenhaus
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