Sprache · Stimme · Gehör 2011; 35(2): e68-e76
DOI: 10.1055/s-0031-1275730
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Behandlung von Stimmpatienten mit der Akzentmethode im Vergleich zu nicht methodenorientierter Stimmtherapie

Treatment of Dysphonia Patients with the Accent Method in Comparison with the Non-Method-Oriented and Direct TreatmentK.-H. Stier1
  • 1Hochschule Fresenius, Idstein
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Publication Date:
19 May 2011 (online)

Zusammenfassung

In dieser Arbeit wurde in einer multizentrischen randomisierten prospektiven Studie (n=23) die Behandlung von überwiegend funktionellen Dysphonien mit der Akzentmethode (AM, Therapiegruppe G1) mit individuellem, nicht methodenorientiertem direktem Vorgehen in der Stimmtherapie (Therapiegruppe G2) verglichen. Alle Patienten wurden in den Praxen zu Beginn der Therapie (T0), nach 5 (T1) und nach 10 Therapieeinheiten (T2) mit akustischen Messmethoden (MDVP, CSL), (MDVP [Multi Dimensional Voice Program], CSL [Computerized Speech Laboratory]), dem Voice Handicap-Index und einer Skala zur Selbsteinschätzung der Stimmqualität analysiert und bewertet. Die Datenauswertung erfolgte mit dem Statistikprogramm SPSS15. Unterschiede innerhalb der Gruppe zu den verschiedenen Messzeitpunkten wurden mit T-Tests für gepaarte Stichproben und dem Wilcoxon-Test für 2 verbundene Stichproben berechnet. Gruppendifferenzen wurden mit unabhängigen T-Tests und dem Mann-Whitney-U-Test für unabhängige und kleine Stichproben ermittelt. Signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen (p<0,05) konnten in den Variablen Intensität, Jitter, RAP (Relative Average Pertubation), PPQ (Pitch Period Pertubation Quotient), vF0 (Fundamental Frequency Quotient), NHR (Noise-to-Harmonic Ratio) und LTAS (Long-Term-Average-Spectrum)-Parameter nachgewiesen werden. Alle anderen Parameter verbesserten sich in beiden Gruppen. Eine signifikante Verbesserung von Intensität, LTAS, Stimmeinschätzungsskala, VHI-Score (Voice Handicap Index), Jitter, PPQ und RAP, konnte nach 5 Therapieeinheiten und nach 10 Therapieeinheiten bei der Behandlung mit der AM nachgewiesen werden.

Abstract

A multi-centric randomised prospective study (n=23) is described in which the treatment of dysphonias with the accent method (AM, therapy group G1) is compared with the individual, non-method-oriented and direct treatment in voice therapy (therapy group G2). Patients with different and mainly functional dysphonias were diagnosed by phoniators and ENT doctors, referred to 3 speech-language pathologists and finally, after considering the inclusion and exclusion criteria, accepted for the study. Patients were randomly divided into G1 and G2. Patients in G1 were exclusively treated according to AM, G2 received a therapy according to the individual, non-method-oriented and direct treatment in voice therapy. At the beginning of the therapy (T0), after 5 therapy units (G1) and after 10 therapy units (T2) all patients were analysed and evaluated under identical recording conditions with acoustic measuring methods MDVP (Multi Dimensional voice program), CSL (Computerized Speech Laboratory), the voice handicap index and a scale for the self-assessment of the voice quality. The data were evaluated with the statistics programme SPSS15. The classification into parametric and non-parametric variables was determined with the Shapiro-Wilk test. Differences within a group were calculated at different measurement points with t-tests for paired samples and with the Wilcoxon test for 2 connected samples. Group differences were calculated with independent t-tests and the Mann-Whitney U test for independent and small samples. Significant differences between the groups (p>0.05) could be detected in the variables intensity, pitch and LTAS (long-term average spectrum) parameters, Jitter, RAP (Relative Average Pertubation), PPQ (Pitch Period Pertubation Quotient), vF0 (Fundamental Frequency Quotient), NHR (Noise-to-Harmonic Ratio). A significant improvement in the parameters pitch and intensity, LTAS parameters, scale for the self-assessment of the voice quality, VHI-Score (Voice Handicap Index), Jitter, PPQ and RAP could be proven after 5 therapy units and 10 therapy units when treating with AM. All patients improved after the therapy with both methods.

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