Zentralbl Chir 2014; 139(S 02): e49-e54
DOI: 10.1055/s-0032-1315101
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Videoassistierte transanale endoskopische Mikrochirurgie von Rektumtumoren – V-TEM

Video-Assisted Transanal Endoscopic Microsurgery of Rectal Tumours – V-TEM
S. Huschitt
Klinik für Allgemein-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Ostalb-Klinikum Aalen, Aalen, Deutschland
,
P. Strauß
Klinik für Allgemein-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Ostalb-Klinikum Aalen, Aalen, Deutschland
,
A. Plaksin
Klinik für Allgemein-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Ostalb-Klinikum Aalen, Aalen, Deutschland
,
M. Siech
Klinik für Allgemein-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Ostalb-Klinikum Aalen, Aalen, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 March 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Operationsmethode der Transanalen Endoskopischen Mikrochirurgie (TEM) hat sich mittlerweile zunehmend als bevorzugtes Verfahren bei der lokalen Exzision von endoskopisch nicht abtragbaren Adenomen und Frühkarzinomen des Rektums etabliert. Viele Arbeiten zeigen, dass die transanale Resektion von Frühkarzinomen über den Single Port bei gleichen Ergebnissen wesentlich weniger traumatisierend ist als die konventionellen radikalen Operationstechniken. Aufgrund hoher Anschaffungskosten, einer sehr komplexen Ausrüstung und der anspruchsvollen chirurgischen Technik ist das Verfahren jedoch nicht sehr verbreitet. Patienten und Methoden: Aus diesen Gründen entwickelten wir die sogenannte videoassistierte TEM (V-TEM), die durch eine Vereinfachung des originalen TEM-Instrumentariums die Anschaffungskosten auf ca. die Hälfte reduzieren konnte. Von Oktober 2003 bis September 2011 führten wir 103 Resektionen in V-TEM-Technik durch. Ergebnisse: Es zeigten sich bezüglich Komplikations- und Lokalrezidivrate dem aktuellen Standard entsprechende Resultate. Schlussfolgerung: Die Nachteile der TEM konnten wir durch den Einsatz der von uns etablierten V-TEM-Methode durch die Vereinfachung der Technik und dadurch bedingte Senkung der Anschaffungskosten auf ca. die Hälfte bei gleichen Ergebnissen erfolgreich ausgleichen.

Abstract

Background: Transanal endoscopic microsurgery (TEM) has become increasingly established as the method of choice for the local resection of endoscopically unresectable rectal adenomas and early-stage, low-risk rectal carcinomas. Multiple studies have shown that the single port-technique TEM results in significantly less trauma with comparable overall treatment outcome as compared to conventional radical surgical techniques. However, TEM is not widely used due to high initial set-up costs, the need for highly complex equipment and demanding surgical skill requirements. Patients and Methods: To mitigate these challenges we have successfully developed a video-assisted TEM (V-TEM) method, which resulted in approximately 50 % lower initial set-up costs through the introduction of simplified original TEM surgical equipment. Between October 2003 and September 2011 we have completed 103 resections using the V-TEM method. Results: The observed rates of complications and local recurrences are comparable to reported rates. Conclusions: We were able to mitigate the challenges of TEM through the establishment of the technically less demanding V-TEM method, which resulted in approximately 50 % lower initial set-up costs while maintaining overall treatment outcomes.

 
  • Literatur

  • 1 Häring R, Karavias T, Konradt J. Die posteriore Proctorectotomie. Chirurg 1978; 49: 265-271
  • 2 Borschitz T, Junginger T. Transanale endoskopische Mikrochirurgie (TEM). Ihre Bedeutung im operativen Therapiekonzept des Rektumkarzinoms. Onkologe 2008; 14: 81-92
  • 3 Buess G, Hutterer F, Theiß J et al. Das System für die transanale endoskopische Rectumoperation. Chirurg 1984; 55: 677-680
  • 4 Burghardt J, Buess G. Transanale endoskopische Mikrochirurgie beim Rektumfrühkarzinom. Chir Gastroenterol 2005; 21: 62-67
  • 5 Borschitz T, Junginger T. Progress report about the 1st Workshop on local excision of rectal cancer. Zentralbl Chir 2007; 132: 99-105
  • 6 Farin G. Pneumatically controlled bipolar cutting instrument. End Surg 1993; 1: 97-101
  • 7 Borschitz T, Heintz A, Junginger T. The influence of histopathologic criteria on the long-term prognosis of locally excised pT1 rectal carcinomas. Results of local excision (transanal endoscopic microsurgery) and immediate reoperation. Dis Colon Rectum 2006; 49: 1492-1506
  • 8 Liersch T, Becker H, Langer C. Rektumkarzinom. AVC up2date 2007; 1: 41-72
  • 9 Tytherleigh MG, Warren BF, Mortensen NJ. Management of early rectal cancer. Br J Surg 2008; 95: 409-423
  • 10 Borschitz T, Wachtlin D, Möhler M et al. Neoadjuvant chemoradiation and local excision for T2–3 rectal cancer. Ann Surg Oncol 2007; 15: 712-720
  • 11 Guerrieri M, Baldarelli M, Organetti L et al. Transanal endoscopic microsurgery for the treatment of selected patients with distal rectal cancer: 15 years experience. Surg Endosc 2008; 22: 2030-2035
  • 12 Lezoche G, Baldarelli M, Guerrieri M et al. A prospective randomized study with a 5-year minimum follow up evaluation of transanal endoscopic microsurgery versus laparoscopic total mesorectal excision after neoadjuvant therapy. Surg Endosc 2008; 22: 352-358 (Epub 2007 Oct 18)
  • 13 Doornebosch PG, Gosselink MP, Neijenhuis PA et al. Impact of transanal endoscopic microsurgery on functional outcome and quality of life. Int J Colorectal Dis 2008; 23: 709-713
  • 14 Zhiming J, Lu Y, Lijun K et al. Anorectal functional results after transanal endoscopic microsurgery in benign and early malignant tumors. World J Surg 2010; 34: 1128-1132
  • 15 Zieren J, Paul M, Menenakos C. Transanal endoscopic microsurgery (TEM) vs. radical surgery (RS) in the treatment of rectal cancer: indications, limitations, prospectives. A review. Acta Gastroenterol Belg 2007; 70: 374-380
  • 16 Gavagan JA, Whiteford MH, Swanstrom LL. Full-thickness intraperitoneal excision by transanal endoscopic microsurgery does not increase short-term complications. Am J Surg 2004; 187: 630-634
  • 17 Baatrup G, Borschitz T, Cunningham C et al. Perforation into the peritoneal cavity during transanal endoscopic microsurgery for rectal cancer is not associated with major complications or oncological compromise. Surg Endosc 2009; 23: 2680-2683
  • 18 Böttger TC, Mohseni D, Beardi J et al. Learning curve in laparoscopic rectum surgery. Zentralbl Chir 2011; 136: 273-281