Klin Monbl Augenheilkd 2014; 231(4): 442-446
DOI: 10.1055/s-0034-1368237
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Retinal Vessel Oxygen Saturation in Giant Cell Arteritis Patients without Ocular Symptoms

Sauerstoffsättigung der retinalen Gefäße bei ophthalmologisch asymptomatischen Riesenzellen-Arteriitis-Patienten
C. Türksever
1   University of Basel, Department of Ophthalmology, Switzerland (Chairman: Prof. Josef Flammer)
,
T. Daikeler
2   Division of Rheumatology, University Hospital Basel, Switzerland (Chairman: Prof. Diego Kyburz)
,
K. Konieczka
1   University of Basel, Department of Ophthalmology, Switzerland (Chairman: Prof. Josef Flammer)
,
M. G. Todorova
1   University of Basel, Department of Ophthalmology, Switzerland (Chairman: Prof. Josef Flammer)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 13 September 2013

accepted 01 January 2014

Publication Date:
25 April 2014 (online)

Abstract

Background: The aim of this study was to determine subclinical ocular ischemia related to giant cell arteritis (GCA) by means of retinal oximetry (RO) measurements.

Patients and Methods: Four test-retest RO images per eye were taken with the retinal vessel analyser (IMEDOS Systems UG, Jena). RO measurements in arterial (A-SO2) and venous (V-SO2) retinal vessels and their difference (A−V SO2) were calculated in GCA patients and compared to those of age-matched controls.

Results: GCA biopsy and duplex sonography positive patients (n = 8, 13 eyes) from the Basler Riesenzellarteriitis Kohorte study (BARK) were recruited. In controls (n = 6, 10 eyes), the mean (± SD) A-SO2 and V-SO2 were measured at 93.89 % (± 3.0) and at 55.60 % (± 3.4), respectively. In the GCAs, a reduction in the A-SO2 to 93.37 % (± 3.3) and an increase in V-SO2 to 61.13 % (± 3.6) were found. The A − V SO2 difference was reduced in the GCAs to 32.24 % (± 3.8) whereas in the controls the difference was 38.31 % (± 2.8).

Conclusions: Oxygen metabolism is affected in cases with GCA. Thus, RO may provide additional data in the diagnosis of GCA, even when no ophthalmic symptoms have been reported.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Fragestellung besteht darin herauszufinden, ob eine subklinische okulare Ischämie der retinalen Gefäße bei Patienten mit Riesenzellarteriitis (GCA) besteht. Die Messung erfolgte mittels retinaler Oxymetrie (RO).

Material und Methoden: Pro Auge wurden 4 Aufnahmen zur RO mittels Retinal Vessel Analyser (IMEDOS Systems UG, Jena) durchgeführt. RO-Messungen wurden in arteriellen (A-SO2) und venösen (V-SO2) Gefäßen durchgeführt sowie deren Differenz (A − V SO2) berechnet. Die Ergebnisse wurden mit denen der Normalbevölkerung verglichen.

Ergebnisse: Biopsie- und sonografiepositive GCA-Patienten (n = 8, 13 Augen) aus unserer Basler Riesenzellarteriitis-Kohorte-(BARK-)Studie wurden rekrutiert. In der Kontrollgruppe (n = 6, 10 Augen) waren die A-SO2- und V-SO2-Mittelwerte (± SD) bei 93,89 % (± 3,0) und 55,60 % (± 3,4). In der GCA-Gruppe war die A-SO2 auf 93,37 % (± 3,3) reduziert und die V-SO2 auf 61,13 % (± 3,6) erhöht. Im Vergleich zu den Kontrollprobanden (38,31; ± 2,8), war die A − V SO2-Differenz in der GCA-Gruppe entsprechend auf 32,24 % (± 3,8) reduziert.

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse weisen daraufhin, dass der Sauerstoffmetabolismus bei den Patienten mit GCA beeinflusst ist. Die RO kann also eine wichtige Rolle bei der Diagnose der GCA spielen, auch bei ophthalmologisch asymptomatischen Fällen.

 
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