Ultraschall Med 2002; 23(4): 245-250
DOI: 10.1055/s-2002-34051
Original Article/Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Comparison of B-Mode and Conventional Colour/Power Doppler Ultrasound, Contrast-Enhanced Doppler Ultrasound and Spiral CT in the Diagnosis of Focal Lesions of the Liver: Results of a Multicentre Study

Vergleich von B-Mode Ultraschall und konventionellem Colour/Power Doppler Ultraschall, kontrastverstärktem Doppler Ultraschall und Spiral-CT in der Diagnostik umschriebener Leberveränderungen: Ergebnisse einer MultizenterstudieM.  Beissert 1 , S.  Delorme 2 , S.  Mutze 3 , W.  R.  Lees 4 , M.  L.  Bahner 2 , S.  Filimonow 3 , A.  R.  Gillams 4 , I.  Zuna 5 , A.  Bauer 6 , M.  Jenett 1
  • 1 Dept. of Radiology, University of Würzburg, Würzburg, Germany
  • 2 Dept. of Oncological Diagnostics and Therapy, German Cancer Research Center, Heidelberg, Germany
  • 3 Dept. of Radiology, Charité Hospital, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin, Germany
  • 4 Dept. of Imaging Middlesex Hospital, University College London, Hospitals Trust, London, United Kingdom
  • 5 Dept. of Radiooncology, German Cancer Research Center, Heidelberg, Germany
  • 6 Clinical Development Ultrasound Contrast Media, Schering AG, Berlin, Germany
Further Information

Publication History

eingereicht: 27 August 2001

angenommen: 27 June 2002

Publication Date:
12 September 2002 (online)

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Abstract

Aim: In patients with lesions of the liver we compared diagnoses based on different methods of ultrasound as well as spiral CT with the final diagnosis reached at the time of the patient's discharge from hospital. Method: From records of a prospective multicentre study including 90 liver lesions investigated with B-mode baseline and conventional colour/power Doppler ultrasound, contrast-enhanced colour/power Doppler ultrasound and spiral-CT, we evaluated only those where diagnoses for all modalities were available, and where the diagnosis at discharge comprising all clinical, laboratory and imaging data as well as histologic proof was at least “highly probable”. Results: 60 lesions met the inclusion criteria. 20 lesions were ultimately diagnosed as benign, and 40 as malignant. With respect to the diagnosis of malignancy, sensitivity was 92.5 % (37/40) with B-mode and unenhanced conventional colour/power Doppler US ultrasound, 97.5 % (39/40) with contrast-enhanced colour/ power Doppler ultrasound, and 100 % with CT; the corresponding specificities were 65 % (13/20), 85 % (17/20) and 80 % (16/20). 4 of 7 false positive, and 2 of 3 false negative results in the unenhanced technique were diagnosed correctly with contrast-enhanced Doppler ultrasound. Conclusion: Compared to conventional ultrasound, contrast-enhanced Doppler ultrasound improved the diagnostic accuracy in 10 % of the cases. Its accuracy in our study was equal to that of CT.

Zusammenfassung

Studienziel: Es wurden Diagnosen von Leberläsionen mittels B-Mode und konventionellem Colour/Power Doppler Ultraschall, kontrast-verstärktem Doppler Ultraschall sowie Spiral-CT gestellt und mit den Entlassungsdiagnosen verglichen. Methode: In einer prospektiven Multicenter-Studie wurden 90 Lebertumoren mittels B-Mode, konventionellem Colour/Power Doppler Ultraschall und kontrast-verstärktem Colour/Power Doppler US sowie Spiral-CT untersucht. Aus den Studienprotokollen wurden die Läsionen ausgewertet, bei denen eine Diagnose in allen Modalitäten gestellt war und eine Entlassungsdiagnose basierend auf klinischen-, laborchemischen Daten, zusätzlichen Bildgebungsverfahren einschließlich histologischer Untersuchung vorlag und als ”highly probable” eingestuft war. Ergebnisse: Die Einschlusskriterien erfüllten 60 Lebertumoren. Endgültig wurden 20 Läsionen als benigne und 40 als maligne diagnostiziert. Die Sensitivität bezüglich der Diagnose „Malignität” betrug 92,5 % (37/40) für B-Mode und Colour/Power Doppler Ultraschall, 97,5 % (39/40) für kontrast-verstärkten Doppler Ultraschall, und 100 % für CT; die entsprechenden Spezifitäten betrugen 65 % (13/20), 85 % (17/20) und 80 % (16/20). 4 von 7 falsch positiv und 2 von 3 falsch negativ eingestuften Läsionen (konventionelle Technik) wurden korrekt im kontrast-verstärkten Doppler Ultraschall klassifiziert. Schlussfolgerung: In unserer Studie verbesserte der kontrast-verstärkte Doppler Ultraschall im Vergleich zum konventionellen US die diagnostische Genauigkeit in 10 % der Fälle - diese war somit identisch mit der der CT.