Geburtshilfe Frauenheilkd 2005; 65(1): 73-79
DOI: 10.1055/s-2004-830499
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation von Prognosefaktoren für den Erfolg einer testikulären Spermienextraktion (TESE) und das Ergebnis einer ICSI nach TESE: retrospektive Auswertung von 311 Hodenbiopsien und 327 ICSI-Zyklen

Evaluation of Prognostic Factors for the Success of Testicular Sperm Extraction (TESE) and Subsequent ICSI Procedures: Retrospective Analysis of 311 Testicular Biopsies and 327 ICSI CyclesA. K. Ludwig1 , B. Schultze3 , A. Katalinic2 , R. Johannisson4 , S. Al-Hasani1 , K. Diedrich1 , M. Ludwig3
  • 1Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
  • 2Institut für Krebsepidemiologie und Sozialmedizin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
  • 3Endokrinologikum Hamburg, Zentrum für Hormon- und Stoffwechselerkrankungen, Gynäkologische Endokrinologie und Reproduktionsmedizin, Hamburg
  • 4Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
Further Information

Publication History

Eingang Manuskript: 8.10.2004 Eingang revidiertes Manuskript: 8.11.2004

Akzeptiert: 11.11.2004

Publication Date:
11 February 2005 (online)

Zusammenfassung

Mit der Einführung der testikulären Spermienextraktion (TESE) wurde auch Männern mit einer Azoospermie die Möglichkeit, eine Schwangerschaft zu induzieren, eröffnet. Da die TESE eine operative Intervention darstellt und auch die Sterilitätstherapie mit einer intrazytoplasmatischen Spermieninjektion (ICSI) mit Risiken verbunden ist, wurden Prognosefaktoren für den Erfolg einer TESE und einer ICSI-Behandlung mit TESE-Spermien/Spermatiden gesucht. Es erfolgte eine retrospektive Auswertung aller am Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, im Zeitraum von Februar 1996 bis Mai 2002 durchgeführten TESE-Operationen. Bei 286 Männern wurden 311 TESE durchgeführt. In 73,6 % der TESE konnten Spermien gefunden werden. Die Ursache der Azoospermie korrelierte positiv mit dem Vorhandensein von Spermien im Hodenbiopsat (p < 0,001). Das Alter des Mannes, das Hodenvolumen und der FSH-Wert hatten keinen prognostischen Wert. 131 Paare wurden in 252 ICSI/TESE-Zyklen behandelt. Die Schwangerschaftsrate betrug 20,3 % pro Embryotransfer und 19,1 % pro Zyklus. Nur die Anzahl der fertilisierten Eizellen korrelierte positiv mit dem Eintreten einer Schwangerschaft. Zusammenfassend stellt die TESE eine erfolgreiche Methode dar. Allerdings existieren keine guten klinischen Parameter um vorhersagen zu können, bei welchen Patienten Spermien gewonnen werden können und welche Patienten eine gute Chance auf eine Schwangerschaft durch ICSI mit TESE-Spermien haben.

Abstract

With the invention of testicular sperm extraction (TESE) even patients with azoospermia had a chance to induce a pregnancy. Both surgical TESE interventions and intracytoplasmatic sperm injection (ICSI) are linked to risks. Therefore we aimed to identify prognostic factors for the success of a testicular sperm extraction and an ICSI treatment. Retrospectively all TESEs performed at the University hospital in Lübeck from 02/1996 to 05/2002 and all ICSI cycles with those sperms were analysed. 286 men underwent 311 TESE procedures. In 73.6 % of cases spermatozoa were found. The underlying cause of azoospermia correlated with the presence of spermatids/spermatozoa in the testicular biopsy (p < 0.001). The patient's age, testicular volume and the FSH level were of no prognostic value. 131 couples were subsequently treated in 252 ICSI cycles resulting in a pregnancy rate of 20.3 % per embryo transfer and 19.1 % per cycle. The number of oocytes retrieved was the only factor that correlated with the pregnancy rate. In conclusion, TESE is a very successful intervention. However, based on clinical parameters it cannot be predicted which patients benefit the most from this procedure.

Literatur

  • 1 Devroey P, Liu J, Nagy Z, Goossens A, Tournaye H, Camus M. et al . Pregnancies after testicular sperm extraction and intracytoplasmic sperm injection in non-obstructive azoospermia.  Hum Reprod. 1995;  10 1457-1460
  • 2 Silber S, Nagy Z, Liu J, Tournaye H, Lissens W, Ferrec C. et al . The use of epididymal and testicular spermatozoa for intracytoplasmic sperm injection: the genetic implications for male infertility.  Hum Reprod. 1995;  10 2031-2043
  • 3 Madgar I, Dor J, Weissenberg R, Raviv G, Menashe Y, Levron J. Prognostic value of the clinical and laboratory evaluation in patients with nonmosaic Klinefelter syndrome who are receiving assisted reproductive therapy.  Fertil Steril. 2002;  77 1167-1169
  • 4 Raman J D, Schlegel P N. Testicular sperm extraction with intracytoplasmatic sperm injection is successful for the treatment of nonobstructive azoospermia associated with cryptorchidism.  J Urol. 2003;  170 1287-1290
  • 5 Seo J T, Ko W T. Predictive factors of successful testicular sperm recovery in non-obstructive azoospermia patients.  Int J Androl. 2001;  24 306-310
  • 6 Ezeh U I, Moore H D, Cooke I D. Correlation of testicular sperm extraction with morphological, biophysical and endocrine profiles in men with azoospermia due to primary gonadal failure.  Hum Reprod. 1998;  13 3066-3074
  • 7 Schlegel P N, Palermo G D, Goldstein M, Menendez S, Zaninovic N, Veeck L L. et al . Testicular sperm extraction with intracytoplasmatic sperm injection for nonobstructive azoospermia.  Urology. 1997;  49 435-440
  • 8 Küpker W, Schlegel P N, Al-Hasani S, Fornara P, Johannisson R, Sandmann J. et al . Use of frozen-thawed testicular sperm for intracytoplasmatic sperm injection.  Fertil Steril. 2000;  73 453-458
  • 9 Salzbrunn A, Benson D M, Holstein A F, Schulze W. A new concept for the extraction of testicular spermatozoa as a tool for assisted reproduction.  Hum Reprod. 1996;  11 752-757
  • 10 Stock C, Weingärtner S, Tinneberg H R, Krämer A. Belastungsfaktoren bei der Samenspende im Rahmen der Kinderwunschbehandlung und ihr Zusammenhang zur Samenqualität.  Geburtsh Frauenheilk. 1999;  59 408-412
  • 11 Thorn P, Daniels K. Die Praxis der donogenen Insemination in Deutschland.  Geburtsh Frauenheilk. 2000;  60 630-637
  • 12 Schröder A K, Diedrich K, Ludwig M. Akzeptanz der Eizellspende und der Leihmutterschaft in der deutschen Bevölkerung.  Geburtsh Frauenheilk. 2004;  64 24-31
  • 13 Gnoth C, Frank-Herrmann P, Freundl G. Angepasstes Management bei „unerfülltem Kinderwunsch“.  Geburtsh Frauenheilk. 2003;  63 124-129
  • 14 Schulze W, Thoms F, Knuth U A. Testicular sperm extraction: comprehensive analysis with simultanously performed histology in 1418 biopsies from 766 subfertile men.  Hum Reprod. 1999;  14 (Suppl 1) 82-98
  • 15 Bailly M, Guthauser B, Bergere M, Wainer R, Lombroso R, Ville Y. et al . Effects of low concentration of inhibin B on the outcomes of testicular sperm extraction and intracytoplasmatic sperm injection.  Fertil Steril. 2003;  79 905-908
  • 16 Levi F, Te V C, Randimbison L, La Vecchia C. Trends in testicular cancer incidence in Vaud, Switzerland.  Eur J Cancer Prev. 2003;  12 347-349
  • 17 Gudbjartsson T, Magnusson K, Bergthorsson J, Barkardottir R B, Agnarsson B A, Thoroddsen A. et al . A population-based analysis of increased incidence and improved survival of testicular cancer patients in Iceland.  Scand J Urol Nephrol. 2003;  37 292-298
  • 18 Jacobeit J W, Schulte H M, Ludwig M. Andrologische Abklärung in der Kinderwunschsprechstunde: Mehr als nur ein Spermiogramm.  Gynäkologische Endokrinologie. 2004;  2 159-162
  • 19 Aytoz A, Tournaye H, Camus M, Verheyen G, Van Steirteghem A, Devroey P. Is there any need for diagnostic laparoscopy in couples undergoing intracytoplasmatic sperm injection for severe male-factor infertility.  J Assist Reprod Genet. 1998;  25 79-83
  • 20 Leveron J, Aviram-Goldring A, Madgar I, Raviv G, Barkai G, Dor J. Studies on sperm chromosomes in patients with severe male factor infertility undergoing assisted reproductive technology treatment.  Mol Cell Endocrinol. 2001;  183 23-28
  • 21 Rubio C, Gil-Salmon M, Simon C, Vidal F, Rodrigo L, Minguez Y. et al . Incidence of sperm chromosomal abnormalities in a risk population: relationship with sperm quality and ICSI outcome.  Hum Reprod. 2001;  16 2084-2092
  • 22 Palermo G D, Colombero L T, Hariprashad J J, Schlegel P N, Rosenwaks Z. Chromosome analysis of epididymal and testicular sperm in azoospermic patients undergoing ICSI.  Hum Reprod. 2002;  17 370-375
  • 23 Schlegel P N, Palermo G D, Goldstein M, Menendez S, Zaninovic N, Veeck L L. et al . Testicular sperm extraction with intracytoplasmatic sperm injection for nonobstructive azoospermia.  Urology. 1997;  49 435-440
  • 24 Silber S, Van Steirteghem A, Liu J, Nagy Z, Tournaye H, Devroey P. High fertilization and pregnancy rate after intracytoplasmic sperm injection with spermatozoa obtained from testicle biopsy.  Hum Reprod. 1995;  10 148-152
  • 25 Pasqualotto F F, Rossi-Ferragut L M, Rocha C C, Iaconelli A A, Borges E. Outcome of in vitro fertilization and intracytoplasmic injection of epididymal and testicular sperm obtained from patients with obstructive and nonobstructive azoospermia.  J Urol. 2002;  167 1753-1756
  • 26 Silber S, Nagy Z, Devroey P, Camus M, Van Steirteghem A. The effect of female age and ovarian reserve on pregnancy rate in male infertility: treatment of azoospermia with sperm retrieval and intracytoplasmic sperm injection.  Hum Reprod. 1997;  12 2693-2700
  • 27 Osmanagaoglu K, Vernaeve V, Kolibianakis E, Tournaye H, Camus M, Van Steirteghem A. et al . Cumulative delivery rates after ICSI treatment cycles with freshly retrieved testicular sperm: a 7-year follow-up study.  Hum Reprod. 2003;  18 1836-1840
  • 28 Ludwig M, Schopper B, Katalinic A, Sturm R, Al Hasani S, Diedrich K. Experience with the elective transfer of two embryos under the conditions of the German embryo protection law: results of a retrospective data analysis of 2573 transfer cycles.  Hum Reprod. 2000;  15 319-324
  • 29 Ludwig M, Schopper B, Al-Hasani S, Diedrich K. Clinical use of pronuclear stage score following intracytoplasmatic sperm injection: impact on pregnancy rates under the condition of the German embryo protection law.  Hum Reprod. 2000;  15 325-329
  • 30 Nikolettos N, Al-Hasani S, Fornara P, Vakalopoulos I, Asimakopoulos B, Diedrich K. Outcome of anticipated ICSI cycles using intentionally frozen-thawed testicular spermatozoa according to the spouse's response to ovarian stimulation.  Clin Exp Obstet Gynecol. 2002;  29 126-130
  • 31 Steer R, Mills C J, Tan S L, Campbell S, Edwards R G. The cumulative embryo score: a predictive embryo scoring technique to select the optimal number of embryos to transfer in an in-vitro fertilization and embryo transfer programme.  Hum Reprod. 1992;  7 117-119
  • 32 Hardarson T, Caisander G, Sjogren A, Hanson C, Hamberger L, Lund K. A morphological and chromosomal study of blastocysts developing from morphologically suboptimal human pre-embryos compared with control blastocysts.  Hum Reprod. 2003;  18 399-407
  • 33 Altay B, Kefi A, Tavmergen E, Cikili N, Semerci B, Tavmergen Goker E. The effects of female age on the outcome of testicular sperm extraction and intracytoplasmatic sperm injection in infertile patients with azoospermia.  Int Urol Nephrol. 2002;  33 95-99
  • 34 Schröder A K, Katalinic A, Diedrich K, Ludwig M. Kumulative Schwangerschaften und Therapieabbrüche bei Patientinnen ≥ 40 Jahren: 394 Zyklen bei 151 Frauen.  Geburtsh Frauenheilk. 2004;  64 723-729

Dr. Annika K. Ludwig

Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe
Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Email: A.K.Ludwig@web.de