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DOI: 10.1055/s-2005-857868
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Hepatic Toxocariasis: US, CT and MRI Findings[*]
Hepatische Toxokariasis im Ultraschall, CT und MRT[*]Publication History
received: 4.8.2004
accepted: 5.12.2004
Publication Date:
26 August 2005 (online)
Zusammenfassung
Die viszerale Larva migrans (VLM) ist eine fiebrige Erkrankung des Kindesalters, die in erster Linie zwischen dem 1. und 7. Lebensjahr auftritt. Pulmonale, dermatologische, hepatische, lymphatische, kardiale, rheumatische und neurologische Manifestationen können auftreten. Die VLM tritt im Erwachsenenalter selten auf. Wir berichten über sonographische Befunde einer Patientin mit hepatischer Toxokariasis. Im Ultraschall fanden sich eine solitäre 4 × 3 cm große echoarme, heterogene, unscharf begrenzte Leberläsion mit distaler Schallverstärkung, rechts subdiaphragmal, des Weiteren zwei vergrößerte periportale Lymphknoten sowie moderat erweiterte intrahepatische Gallenwege. Aufgrund der sonographischen und histopathologischen Befunde wurde eine Toxokariasis in Betracht gezogen und mittels eines spezifischen ELISA-Tests bestätigt. Es lässt sich zusammenfassen, dass initial das klinische Bild einer Cholestase im Vordergrund steht, ähnlich einer Hepatitis oder einem Malignom. Im weiteren Verlauf kann man mit Hilfe folgender Ultraschallbefunde die Verdachtsdiagnose der hepatischen Toxokariasis stellen: fokale, unscharf begrenzte Leberläsionen, Hepatosplenomegalie, Gallengangserweiterung und periportale Lymphknotenvergrößerungen.
Abstract
Visceral larva migrans (VLM) most commonly occurs as a febrile disease of childhood particularly affecting children between 1 and 7 years of age. Pulmonary, dermatological, hepatic, lymphatic, cardiac, rheumatological and neurological manifestations may occur. VLM seems to be a rare disease in adults. We report the imaging findings of a woman with hepatic toxocariasis. Ultrasonography showed a solitary hepatic lesion measuring 4 × 3 cm, displaying a hypoechoic-heterogeneous pattern with ill-defined borders and distal acoustic enhancement, located in the right sub-diaphragmatic area. Two enlarged periportal lymph nodes and moderately dilated intrahepatic biliary ducts were also noted. The probability of toxocariasis was discussed, based on sonographic and biopsy findings, and the final diagnosis was confirmed by a specific ELISA test. In summary, a clinical picture of cholestasis initially resembling hepatitis or malignancy should be further evaluated by imaging techniques, and the ultrasound examiner should be familiar with the possible findings of hepatic toxocariasis, which consist of focal ill-defined hepatic lesions, hepato-splenomegaly, biliary dilatation, sludge and periportal lymph node enlargement.
Schlüsselwörter
Hepatische Toxokariasis - Ultraschall - Computertomographie - Kernspintomographie
Key words
Toxocariasis - ultrasound - computed tomography - magnetic resonance imaging
1 This study has been supported by the Scientific Research Projects Unit of Akdeniz University.
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1 This study has been supported by the Scientific Research Projects Unit of Akdeniz University.
Adnan Kabaalioğlu, MD
Akdeniz Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Radyoloji ABD.
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Turkey
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