Zusammenfassung
Hintergrund: Cobolamin C methylmalonische Azidurie mit Homozystinurie (cblC) ist eine seltene
vererbliche kongenitale Krankheit des Cobalaminmetabolismus, die durch neurologische,
hämatologische und ophthalmologische Abnormaliäten gekennzeichnet ist. Patienten und Methoden: Drei konsekutive Patienten mit cblC Krankheit wurden untersucht. Die Untersuchung
umfasste Spaltlampen- und funduskopische Untersuchung sowie ein Ganzfeld ERG. Ergebnisse: Bei 2 Patienten wurde eine Makulopathie mit einem anormalen fotopischen und skotopischen
ERG nachgewiesen. Der letzte Patient stellte eine Salz und Pfeffer Retinopathie mit
einem anormalen skotopischen ERG vor. Schlussfolgerungen: Trotz frühzeitiger Behandlung und regelmäßiger Kontrollen des Stoffwechsels, zeigten
all unsere Patienten retinale Läsionen mit Anormalitäten im ERG. Es bestand kein Zusammenhang
zwischen dem Fundusbefund und des Typs der Fotorezeptorendysfunktion. Bei Durchsicht
der Literatur stellte man eine Retinopathie in 29 von 70 Fällen mit cblC Krankheit
fest. Ein anormaler ERG-Befund wurde in 8 von 12 untersuchten Fällen gefunden, meistens
mit einer Retinopathie verbunden. Eine retinale Dysfunktion bei der cblC Krankheit
kann häufiger vorkommen als zuvor vermutet, sie kann die Zapfen allein oder sowohl
Zapfen als auch Stäbchen befallen. Wir empfehlen bei allen cblC Patienten eine vollständige
ophtalmologische Untersuchung inklusive Ganzfeld ERG.
Abstract
Background: Cobalamin C methylmalonic aciduria with homocystinuria (cblC disease) is a rare hereditary
inborn error of cobalamin metabolism, characterised by neurological, haematological
and ophthalmological abnormalities. Patients and Methods: Three consecutive patients with Cblc disease were examined. Investigations included
slit lamp and fundus examination and full-field ERG. Results: A maculopathy associated with both photopic and scotopic abnormal ERG was present
in two cases and a salt and pepper retinopathy with abnormal photopic ERG was detected
in the third patient. Conclusions: Despite early treatment and regular metabolic controls, all our patients exhibited
both retinal and ERG abnormalities. There was no correlation between funduscopic appearance
and the type of photoreceptor dysfunction. A literature review disclosed a retinopathy
in 29 / 70 cases with cblC disease, with an abnormal ERG in 8 of the 12 tested cases,
most with retinopathy. Retinal dysfunction in cblC disease may be more frequent than
previously thought, and can involve cones only or both rods and cones. We recommend
a formal ocular examination with full-field ERG in patients with Cblc disease.
Schlüsselwörter
Methylmalonische Azidurie mit Homozystinurie - cblC - Cobolamin - ERG - Netzhaut
Key words
Methylmalonic aciduria and homocystinuria disease - CblC - Cobalamin - ERG - retina
References
1
Andersson H C, Marble M, Shapira E.
Long-term outcome in treated combined methylmalonic acidemia and homocystinemia.
Genet Med.
1999;
1
146-150
2
Andersson H C, Shapira E.
Biochemical and clinical response to hydroxocobalamin versus cyanocobalamin treatement
in patients with methylmalonic academia and homocystinuria (cblC).
J Pediatr.
1998;
132
121-124
3
Carmel R, Bedros A A, Mace J W. et al .
Congenital methylmalonic aciduria - homocystinuria with megaloblastic anemia: observations
on response to hydroxocobalamin and on the effect of homocysteine and methionine on
the deoxyuridine suppression test.
Blood.
1980;
55
570-579
4
Cogan D G, Schulman J, Porter R J. et al .
Epileptiform ocular movements with methylmalonic aciduria and homocystinuria.
Am J Ophthalmol.
1980;
90
251-253
5 Fenton W A, Rosenberg L E. Inherited disorders of cobolamin transport and metabolism. Scriver
CR, Beaudet AL, Sly WS, Valle D The metabolic and molecular bases of inherited disease
New York; McGraw-Hill 1995 7th edn: pp 3129-3149
6
Francis P J, Calver D M, Barnfield P. et al .
An infant with methylmalonic aciduria and homocystinuria (cblC) presenting with retinal
haemorrhages and subdural haematoma mimicking non-accidental injury.
Eur J Pediatr.
2004;
163
420-421
7
Marmor M F, Holder G E, Seeliger M W. et al .
International Society for Clinical Electrophysiology of Vision. Standard for clinical
electroretinography (2004 update).
Doc Ophthalmol.
2004;
108
107-114
8
Mitchell G A, Watkins D, Melancon S B. et al .
Clinical heterogeneity in cobalamin C variant of combined homocystinuria and methylmalonic
aciduria.
J Pediatr.
1986;
108
410-415
9
Morel C F, Lerner-Ellis J P, Rosenblatt D S.
Combined methylmalonic aciduria and homocystinuria (cblC): phenotype-genotype correlations
and ethnic-specific observations.
Mol Genet Metab.
2006;
88
315-321
10
Patton N, Beatty S, Lloyd I C. et al .
Optic atrophy in association with cobalamin C (cblC) disease.
Ophthalmic Genet.
2000;
21
151-154
11
Robb R M, Dowton S B, Fulton A B. et al .
Retinal degeneration in vitamin B 12 disorder associated with methylmalonic aciduria
and sulfur amino acid abnormalities.
Am J Ophthalmol.
1984;
97
691-696
12
Rosenblatt D S, Aspler A L, Shevell M I. et al .
Clinical heterogeneity and prognosis in combined methylmalonic aciduria and homocystinuria
(cblC).
J Inherit Metab Dis.
1997;
20
528-538
13
Schimel A M, Mets M B.
The natural history of retinal degeneration in association with cobalamin C (cbl C)
disease.
Ophthalmic Genet.
2006;
27
9-14
14
Ticho B H, Feist R M, Fishman G A.
Nondetectable electroretinogram in combined methylmalonic aciduria and homocystinuria.
Ann Ophthalmol.
1992;
24
180-181
15
Traboulsi E I, Silva J C, Geraghty M T. et al .
Ocular histopathologic characteristics of cobalamin C type vitamin B 12 defect with
methylmalonic aciduria and homocystinuria.
Am J Ophthalmol.
1992;
113
269-280
Dr. PD F.-X. Borruat, MER
Hôpital Ophtalmique Jules Gonin
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