Zusammenfassung
Ziel: Retrospektive Analyse von Wirbelfrakturen bei Patienten mit Spondylitis ankylosans (SA) zur Evaluation möglicher Assoziationen zu Mortalität, neurologischen Schäden und sonstigen Komplikationen. Material und Methoden: Es erfolgte eine Analyse des Bildmaterials (Röntgen, CT, MRT) der zwischen 1997 und 2007 wegen einer Wirbelfraktur behandelten SA-Patienten hinsichtlich Frakturlokalisation und -klassifikation. Zudem wurden Patientencharakteristika, Traumamechanismen, neurologische Symptome und Komplikationen dokumentiert. Ergebnisse: Von den 66 Patienten (54 Männer, DA 64 ± 11 Jahre) erlitten 74 % ein Bagatelltrauma. 51 bzw. 56 % der Patienten wiesen zervikothorakale bzw. thorakolumbale Frakturen auf; 8 % zeigten Mehretagenfrakturen. 63 % erlitten kombinierte vertebrodiskale Frakturen. 70 % wiesen neurologische Symptome auf, wobei Spinalkanalstenosen (p = 0,024; Odds Ratio: 4,265) und Hyperlordosen (p = 0,014; OR: 4,806) hiermit signifikant korrelierten. 68 % der Patienten entwickelten weitere Komplikationen, wobei nicht kombinierte Frakturen (p = 0,042; OR: 4,954) und paravertebrale Hämatome (p = 0,009; OR: 16,696) unabhängige Risikofaktoren waren. Auf die Mortalitätsrate hatten weibliches Geschlecht (p = 0,005; OR: 15,617) und konservative Therapie (p = 0,040; OR: 0,094) signifikanten Einfluss. Schlussfolgerung: Wirbelfrakturen bei SA-Patienten treten oft nach Bagatelltrauma auf und verursachen häufig neurologische Symptome, deren Auftreten mit Spinalkanalstenosen und Hyperlordosen assoziiert sind. Paravertebrale Hämatome und nicht kombinierte Frakturen gehen mit einer erhöhten Inzidenz sonstiger Komplikationen einher. Bezogen auf die Mortalität haben Frauen eine schlechtere Prognose als Männer.
Abstract
Purpose: Retrospective analysis of vertebral fractures in patients with ankylosing spondylitis (AS) for the evaluation of associations with mortality, concurrent neurological deficits, and other complications. Materials and Methods: Image analysis (conventional radiographs, CT, MRI) was applied to all patients with AS admitted between 1997 and 2007 due to vertebral fractures to determine fracture location and classification. Patient characteristics, trauma mechanism, neurological symptoms, and other complications were documented. Results: 66 patients (54 male, age 64 ± 11 years) were enrolled in the study. 74 % of patients suffered from minor trauma. 51 % and 56 % had cervicothoracic and thoracolumbar fractures, respectively, while 8 % had multi-level fractures. 63 % of patients suffered combined vertebrodiscal fractures. 70 % revealed neurological symptoms, significantly correlating with spinal stenosis (p = 0.024; Odds ratio 4.265) and hyperlordosis (p = 0.014; OR 4.806). 68 % developed complications with non-combined fractures (p = .042; OR 4.954) and paravertebral hematomas (p = .009; OR 16.969) representing independent risk factors. The female gender (p = 0.005; OR 15.617) and conservative therapy (p = 0.040; OR.094) exerted significant influence on the mortality rate. Conclusion: Vertebral fractures frequently occur in patients with AS after minor trauma and often lead to neurological symptoms, which in turn are associated with spinal stenosis and hyperlordosis. Paravertebral hematomas and non-combined fractures are accompanied by higher incidences of other complications. The female gender entails a higher mortality rate.
Key words
spine - CT - trauma - arthritides - MR imaging
Literatur
1
Braun J, Bollow M, Remlinger G. et al .
Prevalence of Spondylarthropathies in HLA-B27 Positive and Negative Blood Donors.
Arthritis & Rheumatism.
1998;
41
58-67
2
Linden van der S, Valkenburg H, Cats A.
The Risk of Developing Ankylosing Spondylitis in HLA-B27 Positive Individuals: A Family and Population Study.
Br J Rheumatol.
1983;
22
18-19
3
Linden S M, Cats van der A, Valkenburg H A.
On the Prevalence of Ankylosing Spondylitis.
J Rheumatol.
1988;
15
375-377
4
Linden S M, Valkenburg H A, Jongh de B M. et al .
The Risk of Developing Ankylosing Spondylitis in HLA-B27 Positive Individuals. A Comparison of Relatives of Spondylitis Patients with the General Population.
Arthritis & Rheumatism.
1984;
27
241-249
5
Bruges-Armas van der J, Lima C, Peixoto M J. et al .
Prevalence of Spondyloarthritis in Terceira, Azores: A Population Based Study.
Ann Rheum Dis.
2002;
61
551-553
6
Hermann K G, Eshed I, Bollow M.
Bildgebung der Enthesitis: Ein neues Feld für den Radiologen?.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
578-589
7
Zdichavsky M, Blauth M, Knop C. et al .
Ankylosierende Spondylitis. Therapie und Komplikationen von 34 Wirbelsäulenfrakturen.
Chirurg.
2005;
76
967-975
8
Olerud C, Frost A, Bring J.
Spinal Fractures in Patients with Ankylosing Spondylitis.
Eur Spine J.
1996;
5
51-55
9
Ruf M, Rehm S, Poeckler-Schoeniger C. et al .
Iatrogenic Fractures in Ankylosing Spondylitis – a Report of Two Cases.
Eur Spine J.
2006;
15
100-104
10
El Maghraoui A.
Osteoporosis and Ankylosing Spondylitis.
Joint, Bone, Spine – Revue du Rhumatisme.
2004;
71
291-295
11
Geusens P, Vosse D, Linden van der S.
Osteoporosis and Vertebral Fractures in Ankylosing Spondylitis.
Current Opinion in Rheumatology.
2007;
19
335-339
12
Mitra D, Elvins D M, Speden D J. et al .
The Prevalence of Vertebral Fractures in Mild Ankylosing Spondylitis and Their Relationship to Bone Mineral Density.
Rheumatology.
2000;
39
85-89
13
Feldtkeller E, Vosse D, Geusens P. et al .
Prevalence and Annual Incidence of Vertebral Fractures in Patients with Ankylosing Spondylitis.
Rheumatology International.
2006;
26
234-239
14
Young J S, Cheshire J E, Pierce J A. et al .
Cervical Ankylosis with Acute Spinal Cord Injury.
Paraplegia.
1977;
15
133-146
15
Fox M W, Onofrio B M, Kilgore J E.
Neurological Complications of Ankylosing Spondylitis.
J Neurosurgery.
1993;
78
871-878
16
Heyde C E, Robinson Y, Kayser R. et al .
Fatale komplexe HWS-Verletzung bei M. Bechterew nach Sturz mit dem Rennrad.
Sportverletzung Sportschäden.
2007;
21
148-151
17
Hitchon P W, From A M, Brenton M D. et al .
Fractures of the Thoracolumbar Spine Complicating Ankylosing Spondylitis.
J Neurosurgery.
2002;
97
218-222
18
Shih T T, Chen P Q, Li Y W. et al .
Spinal Fractures and Pseudoarthrosis Complicating Ankylosing Spondylitis: MRI Manifestation and Clinical Significance.
J Comput Assist Tomogr.
2001;
25
164-170
19
Vosse D, Feldtkeller E, Erlendsson J. et al .
Clinical Vertebral Fractures in Patients with Ankylosing Spondylitis.
J Rheumatology.
2004;
31
1981-1985
20
Grisolia A, Bell R L, Peltier L F.
Fractures and Dislocations of the Spine Complicating Ankylosing Spondylitis.A Report of Six Cases. 1967.
Clinical Orthopaedics & Related Research.
2004;
422
129-134
21
Wang Y F, Teng M M, Chang C Y. et al .
Imaging Manifestations of Spinal Fractures in Ankylosing Spondylitis.
Am J Neuroradiology.
2005;
26
2067-2076
22
Einsiedel T, Schmelz A, Arand M. et al .
Injuries of the Cervical Spine in Patients with Ankylosing Spondylitis: Experience at Two Trauma Centers.
J Neurosurg Spine.
2006;
5
33-45
23
Olerud C, Andersson S, Svensson B. et al .
Cervical Spine Fractures in the Elderly: Factors Influencing Survival in 65 Cases.
Acta Orthopaedica Scandinavica.
1999;
70
509-513
24
Heijde van der D, Landewe R.
Imaging in Spondylitis.
Current Opinion in Rheumatology.
2005;
17
413-417
25
Harrop J S, Sharan A, Anderson G. et al .
Failure of Standard Imaging to Detect a Cervical Fracture in a Patient with Ankylosing Spondylitis.
Spine.
2005;
30
E417-419
26
Smith M D, Scott J M, Murali R. et al .
Minor Neck Trauma in Chronic Ankylosing Spondylitis: A Potentially Fatal Combination.
J Clin Rheumatology.
2007;
13
81-84
27
Samartzis D, Anderson D G, Shen F H.
Multiple and Simultaneous Spine Fractures in Ankylosing Spondylitis: Case Report.
Spine.
2005;
30
E711-715
28
Graham B, Van Peteghem P K.
Fractures of the Spine in Ankylosing Spondylitis. Diagnosis, Treatment, and Complications.
Spine.
1989;
14
803-807
29
Hunter T, Dubo H.
Spinal Fractures Complicating Ankylosing Spondylitis.
Ann Intern Med.
1978;
88
546-549
30
Broom M J, Raycroft J F.
Complications of Fractures of the Cervical Spine in Ankylosing Spondylitis.
Spine.
1988;
13
763-766
31
Yilmazlar S, Kocaeli H, Doygun M.
Chance Type Cervical Fracture and Neurological Deficits in Ankylosing Spondylitis.
Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery.
2003;
9
76-78
32
Koivikko M P, Kiuru M J, Koskinen S K.
Multidetector Computed Tomography of Cervical Spine Fractures in Ankylosing Spondylitis.
Acta Radiologica.
2004;
45
751-759
33
Grisolia A, Bell R L, Peltier L F.
Fractures and Dislocations of the Spine Complicating Ankylosing Spondylitis. A Report of Six Cases.
J Bone & Joint Surg – American Volume.
1967;
49
339-344
34
Einsiedel T, Kleimann M, Nothofer W. et al .
Besonderheiten der Therapie von Verletzungen der Halswirbelsäule bei Spondylitis ankylosans (M. Bechterew).
Unfallchirurg.
2001;
104
1129-1133
35
Murray G C, Persellin R H.
Cervical Fracture Complicating Ankylosing Spondylitis: A Report of Eight Cases and Review of the Literature.
Am J Med.
1981;
70
1033-1041
36
Metz-Stavenhagen P, Krebs S, Meier O.
Zervikale Frakturen bei der Spondylitis ankylosans.
Orthopäde.
2001;
30
925-931
PD Dr. Christoph M. Heyer
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