Klin Monbl Augenheilkd 1992; 200(5): 461-463
DOI: 10.1055/s-2008-1045794
© 1992 F. Enke Verlag Stuttgart

Pelage de membranes maculaires épirétiniennes - Résultats et conclusions de la Clinique de Genève

Peeling of Epiretinal Macular Membranes: Results and Conclusions of the Geneva ClinicPh. de Gottrau, C. J. Pournaras
  • Clinique d'Ophtalmologie (Directeur: Prof. A. Roth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Peeling von epiretinalen Membranen der Makula: Ergebnisse und Schlußfolgerungen der Genfer Klinik

In Genf wurden 23 Patienten mit epiretinaler Membran untersucht (davon 10 mit idiopathischer und 13 mit sekundärer Membran). Sechs Patienten hatten eine extrakapsuläre Kataraktextraktion hinter sich. Wegen Sehverschlechterung oder störender Metamorphopsien wurden bei allen ein Peeling durchgeführt, obwohl einige einen Visus über 0,2 aufwiesen. Das Gesamtresultat ist gut. Bei 83% zeigt sich eine Sehverbesserung und bei 60% der Patienten zeigt sich sogar eine Verbesserung um zwei Linien auf der Snellentafel. Die zwei Hauptprognosefaktoren sind die präoperative Dauer und das präoperative zystoide Maculaödem. Die postoperative Hauptkomplikation ist eine Sekundärkatarakt.

Summary

Epiretinal macular membranes can cause a lowering of visual acuity and may even lead to a total loss of foveal function in the absence of surgical procedure. The only surgical treatment is vitreo-retinal surgery with peeling of the membrane. In Geneva, we studied 23 patients, all of whom were operated for epiretinal membrane even though visual acuity was greater as 0,2. 10 membranes were idiopathic et 13 secondary. Six patients from this second group had recently undergone cataract surgery. The results were good: 83% of the patients showed an improvement in post-operative visual acuity and 60% gained 2 or more lines on the Snellen scale. The main factors for prognosis were preoperative macular cystoid edema and duration before surgery. The principal post-operative complication encountered was a secondary opacification of the lens with, to a lesser extent, cystoid edema of the macula.

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