Der Klinikarzt 2008; 37(5): 235-240
DOI: 10.1055/s-2008-1081272
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der beatmete Patient mit Sepsis und Multiorgan-Dysfunktion - Rasche zielgerichtete Therapie für eine bessere Prognose

The ventilated patient with sepsis and multi-organ dysfunction - Rapid-onset and on-target therapy for an improved prognosisJoachim Wilhelm1 , Gerold Soeffker1 , Hendrik B. Schmidt1 , Matthias Winkler1
  • 1Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg (Direktor: Prof. Dr. K. Werdan)
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 June 2008 (online)

Preview

Septische Erkrankungen zeichnen sich unverändert durch eine hohe Prävalenz auf Intensivstationen und durch eine hohe Letalität aus. Insbesondere in der Frühphase der Erkrankung ist eine rasche Einleitung der Therapie mit der hämodynamischen Stabilisierung der Patienten und einer Antibiotikatherapie besonders effektiv - was natürlich eine schnelle Diagnosestellung voraussetzt. Im weiteren Verlauf der Behandlung haben die Sanierung septischer Bereiche sowie die protektive Beatmung und die Blutzuckerkontrolle einen hohen Stellenwert. Die allgemeinen supportiven oder adjunktiven Therapieempfehlungen richten sich ebenso nach den aktuellen Empfehlungen zur Therapie von Sepsis, schwerer Sepsis und septischem Schock. Ziel dieses Therapiekonzepts aus früher, zielgerichteter Therapie und kausalen Therapiemaßnahmen (z.B. Fokussanierung) sowie der supportiven, adjunktiven und prophylaktischen Maßnahmen ist es, initial - soweit möglich - eine Verschlimmerung der Erkrankung zu verhindern, im weiteren Verlauf das Multiorgan-Distress-Syndrom zu stabilisieren und durch eine möglichst schonende und kurze Beatmung die Lungen des Patienten zu schützen.

Septic diseases continue to be conspicuous for their high prevalence on intensive-care units and for their high lethality. It is particularly effective to initiate treatment at a very early stage by, first of all, stabilizing the patient haemodynamically and by administering antibiotics without delay - which, of course, requires an early diagnosis. As the treatment proceeds, it is of particular importance to sanitize septic areas and to make the necessary arrangements for protective ventilation of the patient and for blood sugar control. General supportive or adjunctive therapy is governed by the current treatment recommendations for septic conditions, severe sepsis and septic shock. It is the aim of this therapeutic concept consisting of early on-target measures and causal procedures (for example, focal sanitation) and of the supporting adjunctive and prophylactic measures to initially prevent as far as possible any aggravation of the disease and to subsequently stabilize the multi-organ distress syndrome, as well as to protect the patient as much as possible by initiating ventilation of the lungs by means of a maximally protective and brief procedure.

Literatur

1 American College of Chest Physicians

2 Society of Critical Care Medicine

3 Grades of Recommendation, Assessment, Development and Evaluation

4 Acute Physiology And Chronic Health Evaluation

5 Simplified Acute Physiology Score

6 Multiple Organ Dysfunction Score

7 Pulscontour Continous Cardiac Output

8 Adreno-CorticoTropes Hormon (Corticotropin)

9 Corticosteroid Therapy of Septic shock

10 activated PROtein C Worldwide Evaluation in Severe Sepsis

11 Score-Basierte Immunglobulin-Therapie bei Sepsis

Korrespondenz

Dr. Joachim Wilhelm

Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

Ernst-Grube-Straße 40

06097 Halle

Email: joachim.wilhelm@medizin.uni-halle.de