Nervenheilkunde 2021; 40(06): 453-459
DOI: 10.1055/a-1389-6597
Übersichtarbeit

„Rückkehr an den Arbeitsplatz“ für an Schizophrenie erkrankte Menschen

Chancen und BarrierenReturn to work for persons with schizophreniaOpportunities and barriers
Dorothea Jäckel
1   Kliniken für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Akademische Lehrkrankenhäuser Charité-Universitätsmedizin, Berlin
,
Frank Pieper
2   Berufsförderungswerk Dortmund
,
Wolfgang Janetzky
3   Lundbeck GmbH, Hamburg
,
Jens Kuhn
4   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Johanniter Krankenhaus Oberhausen und Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Uniklinik Köln
,
Karolina Leopold
5   Kliniken für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Akademische Lehrkrankenhäuser Charité-Universitätsmedizin, Berlin und Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
,
Rita Wietfeld
6   Zentrum für Psychiatrische Begutachtung und Testpsychologie, Witten
› Institutsangaben

ZUSAMMENFASSUNG

Patienten mit Schizophrenie sind durch Positiv- und Negativsymptomatik, aber auch durch kognitive Störungen in ihrer Lebensqualität und Alltagsfunktionalität beeinträchtigt. Nach dem Abklingen der psychotischen Akutsymptomatik können persistierende kognitive und funktionelle Defizite ein eigenständiges Leben und den Weg zurück an den Arbeitsplatz erschweren, der ein wichtiges Ziel einer modernen, auf „Recovery“ ausgerichteten Therapie ist. Die reguläre Beschäftigung auf dem allgemeinen Arbeitsmarkt hat einen hohen psychosozialen Stellenwert und ist für viele Patienten wesentlicher Bestandteil ihrer individuellen „Recovery“. Diese Übersicht fasst aktuelle Erkenntnisse zur Bedeutung der kognitiven und psychosozialen Funktionen für die berufliche Reintegration von Patienten mit schizophrenen Störungen zusammen. Sie zeigt Versorgungslücken auf und stellt Lösungsstrategien für die Bewältigung der vielfältigen Hürden auf dem Weg einer erfolgreichen beruflichen Reintegration vor.

ABSTRACT

Patients with schizophrenia are affected by positive and negative symptoms, but also by cognitive disorders in terms of their quality of life and functioning. After remission of psychotic acute symptoms, persistent cognitive and functional deficits can impair independent living and return to work, which is an important goal of modern, recovery-orientated therapy. Regular employment within the established labour market is of high psychosocial significance and represents for many patients an important part of their individual recovery. This overview summarizes current insights into the importance of cognitive and psychosocial functioning for the vocational reintegration of patients with schizophrenic disorders. It demonstrates gaps in care and presents strategies for tackling various barriers on the path toward successful work reintegration.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
02. Juni 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 DGPPN (Hrsg.) S3-Leitlinie Schizophrenie, AWMF-Register Nr. 038–009, 2019 https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/038-009.html DOI: Stand: 5.2.2020
  • 2 Konnopka A, Klingberg S, Wittorf A. et al Die Kosten der Schizophrenie in Deutschland: Ein systematischer Literaturüberblick. Psychiatr Prax 2009; 36: 211-218
  • 3 van Os J, Kapur S. Schizophrenia. Lancet 2009; 374: 635-645
  • 4 Weinberg D, Lenroot R, Jacomb I. et al Cognitive Subtypes of Schizophrenia Characterized by Differential Brain Volumetric Reductions and Cognitive Decline. JAMA psychiatry 2016; 73: 1251-1259
  • 5 Tamminga CA, Buchanan RW, Gold JM. The role of negative symptoms and cognitive dysfunction in schizophrenia outcome. Int Clin Psychopharmacol 1998; 13 (Suppl. 03) S21-26
  • 6 Keefe RSE, Kahn RS. Cognitive Decline and Disrupted Cognitive Trajectory in Schizophrenia. JAMA psychiatry 2017; 74: 535-536
  • 7 Mohamed S, Rosenheck R, Swartz M. et al Relationship of cognition and psychopathology to functional impairment in schizophrenia. Am J Psychiatry 2008; 165: 978-987
  • 8 Sinkeviciute I, Begemann M, Prikken M. et al Efficacy of different types of cognitive enhancers for patients with schizophrenia: a meta-analysis. NPJ Schizophr 2018; 4: 22
  • 9 Riedel P, Smolka MN, Bauer M. Schizophrenie und bipolare Storung: Behandlung kognitiver Beeinträchtigungen. Der Nervenarzt 2018; 89: 784-795
  • 10 Green MF, Harvey PD. Cognition in schizophrenia: Past, present, and future. Schizophr Res Cogn 2014; 1: e1-e9
  • 11 Gould F, McGuire LS, Durand D. et al Self-assessment in schizophrenia: Accuracy of evaluation of cognition and everyday functioning. Neuropsychology 2015; 29: 675-682
  • 12 Kühn KU, Wiedemann K, Hellweg R. et al Stellenwert von Depotformulierungen in der Langzeittherapie der Schizophrenie. Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82: 557-565
  • 13 Amminger GP, Edwards J, Brewer WJ. et al Duration of untreated psychosis and cognitive deterioration in first-episode schizophrenia. Schizophr Res 2002; 54: 223-230
  • 14 Scully PJ, Coakley G, Kinsella A. et al Psychopathology, executive (frontal) and general cognitive impairment in relation to duration of initially untreated versus subsequently treated psychosis in chronic schizophrenia. Psychol Med 1997; 27: 1303-1310
  • 15 Woodward ND, Purdon SE, Meltzer HY. et al A meta-analysis of neuropsychological change to clozapine, olanzapine, quetiapine, and risperidone in schizophrenia. Int J Neuropsychopharmacol 2005; 8: 457-472
  • 16 Mishara AL, Goldberg TE. A meta-analysis and critical review of the effects of conventional neuroleptic treatment on cognition in schizophrenia: opening a closed book. Biol Psychiatry 2004; 55: 1013-1022
  • 17 Desamericq G, Schurhoff F, Meary A. et al Long-term neurocognitive effects of antipsychotics in schizophrenia: a network meta-analysis. Eur J Clin Pharmacol 2014; 70: 127-134
  • 18 Nielsen RE, Levander S, Kjaersdam Telléus G. et al Second-generation antipsychotic effect on cognition in patients with schizophrenia – a meta-analysis of randomized clinical trials. Acta Psychiatr Scand 2015; 131: 185-196
  • 19 Bilder RM, Turkel E, Lipschutz-Broch L. et al Antipsychotic medication effects on neuropsychological functions. Psychopharmacol Bull 1992; 28: 353-366
  • 20 Earle-Boyer EA, Serper MR, Davidson M. et al Continuous performance tests in schizophrenic patients: stimulus and medication effects on performance. Psychiatry Res 1991; 37: 47-56
  • 21 Coupland CAC, Hill T, Dening T. et al Anticholinergic Drug Exposure and the Risk of Dementia: A Nested Case-Control Study. JAMA Intern Med 2019; 179: 1084-1093
  • 22 Husa AP, Moilanen J, Murray GK. et al Lifetime antipsychotic medication and cognitive performance in schizophrenia at age 43 years in a general population birth cohort. Psychiatry Res 2017; 247: 130-138
  • 23 Kawai N, Yamakawa Y, Baba A. et al High-dose of multiple antipsychotics and cognitive function in schizophrenia: the effect of dose-reduction. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2006; 30: 1009-1014
  • 24 Takeuchi H, Suzuki T, Remington G. et al Effects of risperidone and olanzapine dose reduction on cognitive function in stable patients with schizophrenia: an open-label, randomized, controlled, pilot study. Schizophr Bull 2013; 39: 993-998
  • 25 Schöttle D, Janetzky W, Beck E. et al Nichtinterventionelle Studie zur Wirkung von Aripiprazol-Depot bei Patienten mit Schizophrenie unter Routinebedingungen in Deutschland. PPT 2019; 26: 219-226
  • 26 Schöttle D, Janetzky W, Luedecke D. et al The use of long-acting Aripiprazole in a multi-center, prospective, uncontrolled, open-label, cohort study in Germany: a report on global assessment of functioning and the WHO wellbeing index. BMC Psychiatry 2020; 20: 77 DOI: 10.1186/s12888-020-02488-1.
  • 27 Naber D, Kuhn J, Leopold K. et al Beeinflussung der Lebensqualität und Funktionalität unter der Therapie mit atypischen Depot-Antipsychotika. PPT 2018; 25: 286-291
  • 28 Potkin SG, Loze JY, Forray C. et al Multidimensional Assessment of Functional Outcomes in Schizophrenia: Results From QUALIFY, a Head-to-Head Trial of Aripiprazole Once-Monthly and Paliperidone Palmitate. Int J Neuropsychopharmacol 2017; 20: 40-49
  • 29 Thiem H, Folkerts H, Völkel L. Short-acting antipsychotics or long-acting injectables? A treatment comparison in patients with schizophrenia. Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2020; 25: 170-178
  • 30 McGurk SR, Twamley EW, Sitzer DI. et al A meta-analysis of cognitive remediation in schizophrenia. Am J Psychiatry 2007; 164: 1791-1802
  • 31 Bellucci DM, Glaberman K, Haslam N. Computer-assisted cognitive rehabilitation reduces negative symptoms in the severely mentally ill. Schizophr Res 2003; 59: 225-232
  • 32 Firth J, Stubbs B, Rosenbaum S. et al Aerobic Exercise Improves Cognitive Functioning in People With Schizophrenia: A Systematic Review and Meta-Analysis. Schizophr Bull 2017; 43: 546-556
  • 33 Gühne U, Riedel-Heller SG. Die Arbeitssituation von Menschen mit schweren psychischen Erkrankungen in Deutschland. DGPPN; Berlin: 2015
  • 34 Álvarez-Jiménez M, Gleeson JF, Henry LP. et al Road to full recovery: longitudinal relationship between symptomatic remission and psychosocial recovery in first-episode psychosis over 7.5 years. Psychol Med 2012; 42: 595-606
  • 35 Drake RE, Whitley R. Recovery and severe mental illness: description and analysis. Can JPsy chiatry 2014; 59: 236-242
  • 36 Knaeps J, Neyens I, van Weeghel J. et al Perspectives of hospitalized patients with mental disorders and their clinicians on vocational goals, barriers, and steps to overcome barriers. J Mental Health 2015; 24: 196-201
  • 37 Oexle N, Müller M, Kawohl W. et al Self-stigma as a barrier to recovery: a longitudinal study. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2018; 268: 209-212
  • 38 Jäckel D, Kupper Z, Glauser S. et al Effects of Sustained Competitive Employment on Psychiatric Hospitalizations and Quality of Life. Psychiatr Serv 2017; 68: 603-609
  • 39 Rosenheck R, Leslie D, Keefe R. et al Barriers to employment for people with schizophrenia. Am J Psychiatry 2006; 163: 411-417
  • 40 Anonym. „Bundesverband Deutsche Berufsförderungswerke“. https://www.bv-bfw.de DOI: Stand: 5.2.2020
  • 41 DGPPN. Berufliche Integration: Teilhabekompass I. https://www.teilhabekompass.de/teilhabekompass-1.html DOI: Stand: 5.2.2020
  • 42 DGPPN (Hrsg.) S3-Leitlinie Psychosoziale Therapien bei schweren psychischen Erkrankungen. AWMF-Registernummer 038–020, 2018 https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/038-020.html DOI: Stand: 5.2.2020
  • 43 Marshall T, Goldberg RW, Braude L. et al Supported employment: assessing the evidence. Psychiatr Serv 2014; 65: 16-23
  • 44 Corbiere M, Brouwers E, Lanctot N. et al Employment specialist competencies for supported employment programs. J Occup Rehabil 2014; 24: 484-497
  • 45 Drake R, Bond G, Becker D. Individual Placement and Support: An Evidence-Based Approach to Supported Employment. New York: Oxford University Press; 2012
  • 46 Taylor AC, Bond GR. Employment specialist competencies as predictors of employment outcomes. Community Ment Health J 2014; 50: 31-40
  • 47 Kinoshita Y, Furukawa TA, Kinoshita K. et al Supported employment for adults with severe mental illness. Cochrane Database Syst Rev 2013: Cd008297
  • 48 Suijkerbuijk YB, Schaafsma FG, van Mechelen JC. et al Interventions for obtaining and maintaining employment in adults with severe mental illness, a network meta-analysis. Cochrane Database Syst Rev 2017; 9: Cd011867 DOI: 10.1002/14651858.CD011867.pub2.
  • 49 Campbell K, Bond GR, Drake RE. et al Client predictors of employment outcomes in high-fidelity supported employment: a regression analysis. Can J Psychiatry 2010; 198: 556-563
  • 50 Pothier W, Cellard C, Corbière M. et al Determinants of occupational outcome in recent-onset psychosis: The role of cognition. Schizophr Res Cogn 2019; 18: 100158
  • 51 Fowler D, Hodgekins J, French P. et al Social recovery therapy in combination with early intervention services for enhancement of social recovery in patients with first-episode psychosis (SUPEREDEN3): a single-blind, randomised controlled trial. Lancet Psychiatry 2018; 5: 41-50
  • 52 Nuechterlein KH, Subotnik KL, Ventura J. et al Enhancing return to work or school after a first episode of schizophrenia: the UCLA RCT of Individual Placement and Support and Workplace Fundamentals Module training. Psychol Med 2019; 50 (01) 1-9