Aktuelle Rheumatologie 2011; 36(3): 193-195
DOI: 10.1055/s-0031-1273779
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Patient with Systemic Sclerosis and Chylothorax: Successful Treatment with Parenteral Nutrition and Octreotide

Erfolgreiche Behandlung eines Patienten mit progressiver systemischer Sklerose und Chylothorax durch parenterale Ernährung und OctreotidC. Stach1 , J. Schildmann1 , A. Rascu1 , B. Manger1
  • 1Medizinische Klinik III mit Poliklinik, Rheumatologie, Erlangen, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
05. April 2011 (online)

Abstract

Chylothoraces often are caused by traumatic or iatrogenic thoracic duct injury. Neoplastic lymph occlusion and vena cava thrombosis (e. g., after placement of cava catheters) are other well known causes for the development of chylothoraces. In this paper, we report the case of a patient suffering from long-standing systemic sclerosis with known lung fibrosis, oesophagus manifestations and recurrent lymph oedema, who developed a chylothorax, which was successfully controlled by a therapeutic combination of octreotide and triglyceride-free parenteral nutrition.

Zusammenfassung

Häufige Ursachen für ein Chylothorax sind traumatische oder iatrogene Läsionen des Ductus thoracicus. Eine neoplastische Verlegung von Lymphgefäßen oder eine Thrombose der Vena cava superior (z. B. nach Anlage eines zentralen Venenkatheters) sind andere mögliche Ursachen. Wir berichten hier über eine Patientin mit seit langem bekannter systemischer Sklerose, mit Lungenfibrose, Ösophagusbeteiligung und rezidivierenden Lymphödemen, die spontan einen Chylothorax entwickelte. Ein guter Behandlungserfolg dieser Komplikation wurde durch eine Therapie mit Octreotid in Kombination mit Triglycerid-freier parenteraler Ernährung erzielt.

References

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  • 3 Evans J, Clark MF, Mincher L. et al . Chylous effusions complicating lymphoma: a serious event with octreotide as a treatment option.  Hematol Oncol. 2003;  21 (2) 77-81
  • 4 Rimensberger PC, Muller-Schenker B, Kalangos A. et al . Treatment of persistent postoperative chylothorax with somatostatin.  Ann Thorac Surg. 998;  66 253-254
  • 5 Demos NJ, Kozel J, Scerbo JE. Somatostatin in the treatment of chylothorax.  Chest. 2001;  119 964-966
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Correspondence

Prof. Dr. Bernhard Manger

Medizinische Klinik III mit

Poliklinik

Rheumatologie

Krankenhausstraße 12

91054 Erlangen

Germany

Telefon: +49/9131/85 337 17

Fax: +49/9131/85 364 48

eMail: bernhard.manger@uk-erlangen.de

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