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DOI: 10.1055/s-0032-1323731
Psychische Belastung und Lebensqualität bei Tinnituspatienten
Mental Distress and Quality of Life in Tinnitus PatientsPublication History
eingereicht 16 February 2012
akzeptiert 12 August 2012
Publication Date:
22 October 2012 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund:
Tinnitus ist eine Erkrankung mit hoher Prävalenz, welche häufig psychische Störungen nach sich zieht. Mit der vorliegenden Studie sollte untersucht werden, in welchen konkreten Dimensionen die gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Tinnituspatienten eingeschränkt ist, und wie sich diese Einschränkungen während und nach Therapie, einschließlich einer hyperbaren Sauerstofftherapie, ändern.
Material und Methoden:
120 ambulant oder stationär behandelte Patienten mit Tinnitus wurden zu 3 Zeitpunkten untersucht: am Beginn (t1) und am Ende (t2) der 2-wöchigen Therapie sowie 4 Wochen danach (t3). Eingesetzt wurden die Hospital Anxiety and Depression Scale, das Multidimensional Fatigue Inventory und der Lebensqualitätsfragebogen EORTC QLQ-C30.
Ergebnisse:
Im Vergleich zu Personen der Allgemeinbevölkerung waren die Tinnituspatienten in allen Bereichen beeinträchtigt, am stärksten in den Skalen Soziale, Kognitive, Emotionale und Rollen-Funktionsfähigkeit sowie im Bereich finanzieller Schwierigkeiten mit hohen Effektstärken um 1,5. Im Laufe der Therapie verbesserten sich die Werte, sodass sich der Abstand zum Niveau der Allgemeinbevölkerung etwa halbierte. Die durch die Patienten direkt eingeschätzte Verbesserung durch die Therapie korrespondierte nur geringfügig mit der Verbesserung, die sich aus dem Vergleich der Prä- und Post-Fragebögen ergab.
Schlussfolgerung:
Zwar gestatten die Ergebnisse wegen des Fehlens einer Kontrollgruppe keine Schlüsse über die Wirksamkeit der hyperbaren Sauerstofftherapie, sie zeigen aber das vielfältige Belastungsspektrum der Patienten (insbesondere im psychosozialen Bereich) auf und vermitteln Ansatzpunkte für unterstützende Angebote.
Abstract
Mental Distress and Quality of Life in Tinnitus Patients
Background:
Tinnitus is a disease with a high prevalence that is often combined with psychiatric comorbidity. The aim of this study was to identify the dimensions of quality of life in which tinnitus patients are especially affected, and how these affections change during a therapy, including a hyperbaric oxygen therapy.
Material and Methods:
120 patients suffering from tinnitus were examined at 3 time points: at the beginning (t1) and the end (t2) of a 2-week hyperbaric oxygen therapy, and 4 weeks later (t3). The following questionnaires were adopted: Hospital Anxiety and Depression Scale, Multidimensional Fatigue Inventory, and the quality of life instrument EORTC QLQ-C30.
Results:
Compared with the general population, tinnitus patients were impaired in all areas of quality of life. The greatest differences were found in the scales Social, Cognitive, Emotional and Role Functioning and in the field of financial difficulties with effect sizes of about 1.5. During the therapy, the scores improved, reaching roughly the middle between the initial patients’ scores and the values of the general population. The directly assessed subjective improvement due to the therapy was only marginally correlated with the differences in the questionnaires.
Conclusion:
Since there was no control group without hyperbaric oxygen therapy, the results do not justify conclusions about the effectiveness of this therapy. However, the findings document multiple impairments of the patients (especially psycho-social disturbances) and show hints for supportive offers.
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Literatur
- 1 Hesse G. Tinnitus. Stuttgart: Thieme; 2008
- 2 Kempf HG, Zenner HP. Tinnitus. In: Zenner HP. Hrsg Praktische Therapie von HNO-Krankheiten. Stuttgart: Schattauer; 2008: 133-141
- 3 Pilgramm M, Rychlik R, Lebisch H, Siedentop H, Goebel G, Kirchhoff D. Tinnitus in der Bundesrepublik Deutschland – Eine repräsentative epidemiologische Studie. HNO aktuell 1999; 7: 261-265
- 4 Tönnies S. Leben mit Ohrgeräuschen. Selbsthilfe bei Tinnitus. Heidelberg: Asanger; 2001
- 5 Streppel M, Walger M, von Wedel H, Wedel H, Gaber E. Hörstörungen und Tinnitus. Gesundheitsberichterstattung des Bundes, Heft 29. Berlin: Robert Koch Institut; 2006
- 6 Nondahl DM, Cruickshanks KJ, Dalton DS, Klein BEK, Klein R, Schubert CR, Tweed TS, Wiley TL. The impact of tinnitus on quality of life in older adults. J Am Acad Audiol 2007; 18: 257-266
- 7 Holmes S, Padgham ND. Review paper: more than ringing in the ears: a review of tinnitus and its psychosocial impact. J Clin Nursing 2009; 18: 2927-2937
- 8 Greimel KV, Biesinger E. Psychologische Prinzipien bei der Behandlung von Tinnituspatienten. HNO 1999; 47: 130-134
- 9 Goebel G. Somatoforme Störung bei Tinnitus. Psychiatr Danubina 2000; 12: 215-228
- 10 Zirke N, Goebel G, Mazurek B. Tinnitus and psychological comorbidities. HNO 2010; 58: 726-732
- 11 Schaaf H, Dölberg D, Seling B, Märtner M. Komorbidität von Tinnituserkrankungen und psychiatrischen Störungen. Nervenarzt 2003; 74: 72-75
- 12 Goebel G, Fichter M. Psychiatrische Komorbidität bei Tinnitus. In: Biesinger E, Iro H. Hrsg HNO Praxis heute: Tinnitus. Heidelberg: Springer; 2005: 137-150
- 13 Jacobi F, Wittchen HU, Holting C, Hofler M, Pfister H, Muller N, Lieb R. Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychol Med 2004; 34: 597-611
- 14 Stobik C, Weber RK, Munte TF, Walter M, Frommer A. Evidence of psychosomatic influences in compensated and decompensated tinnitus. Int J Audiol 2005; 44: 370-378
- 15 Zoger S, Svedlund J, Holgers KM. Relationship between tinnitus severity and psychiatric disorders. Psychosomatics 2006; 47: 282-288
- 16 Belli S, Belli H, Bahcebasi T, Ozcetin A, Alpay E, Ertem U. Assessment of psychopathological aspects and psychiatric comorbidities in patients affected by tinnitus. Eur Arch Otorhinolaryngol 2008; 265: 279-285
- 17 Konzag TA, Rubler D, Bandemer-Greulich U, Frommer J, Fikentscher E. Tinnitusbelastung und psychische Komorbidität bei ambulanten subakuten und chronischen Tinnituspatienten. Z Psychosom Med Psychother 2005; 51: 247-260
- 18 Graul J, Klinger R, Greimel KV, Rustenbach S, Nutzinger DO. Differential outcome of a multimodal cognitive-behavioral inpatient treatment for patients with chronic decompensated tinnitus. Int Tinnitus J 2008; 14: 73-81
- 19 Kamalski DM, Hoekstra CE, van Zanten BG, Grolman W, Rovers MM. Measuring disease-specific health-related quality of life to evaluate treatment outcomes in tinnitus patients: A systematic review. Otolaryngology – Head Neck Surgery 2010; 143: 181-185
- 20 Davis AC, Roberts H. Tinnitus and health status: SF-36 profile and accident prevalence. In: Reich GE, Vernon JA. (eds.). Proceedings of the Fifth International Tinnitus Seminar. Portland, OR: American Tinnitus Association; 1995: 257-265
- 21 Wilson C, Lewis P, Stephens D. The short form 36 (SF36) in a specialist tinnitus clinic. Int J Audiol 2002; 41: 216-220
- 22 Lenarz T. Epidemiologie. In: Feldmann H. Tinnitus: Grundlagen einer rationalen Diagnostik und Therapie. Stuttgart: Thieme; 1998: 77-83
- 23 Erlandsson SI, Hallberg IR-M. Prediction of quality of life in patients with tinnitus. Br J Audiol 2000; 34: 11-20
- 24 AWMF-Leitlinie Tinnitus. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/017-064I_S1_Tinnitus.pdf
- 25 Kuokkanen J, Aarnisalo AA, Ylikoski J. Efficiency of hyperbaric oxygen therapy in experimental acute acoustic trauma from firearms. Acta Otolaryngol Suppl 2000; 543: 132-134
- 26 Schumann K, Lamm K, Hettich M. Zur Wirksamkeit der hyperbaren Sauerstofftherapie bei alten Hörstörungen. Bericht über 557 Fälle aus dem Jahre 1989. HNO 1990; 38: 408-411
- 27 Ganström G, Axelsson A, Fornander J. Effects of hyperbaric oxygen on tinnitus levels in chronic audiologic diseases. Proceedings from the XVIIth EUBS, Heraklion, Greece 1991: 157-163
- 28 Bennett M, Kertesz T, Yeung P. Hyperbaric oxygen therapy for idiopathic sudden sensorineural hearing loss and tinnitus: a systematic review of randomized controlled trials. J Laryngol Otol 2005; 119: 791-798
- 29 Porubsky C, Stiegler P, Matzi V, Lipp C, Kontaxis A, Klemen H, Walch C, Smolle-Jüttner F. Hyperbaric oxygen in tinnitus: Influence of psychosocial factors on treatment results?. ORL – Oto-Rhino-Laryngology 2007; 69: 107-112
- 30 Herrmann C, Buss U, Snaith RP. HADS-D Hospital Anxiety and Depression Scale – Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin. Testdokumentation und Handanweisung. Bern: Huber; 1995
- 31 Bjelland I, Dahl AA, Haug TT, Neckelmann D. The validity of the Hospital Anxiety and Depression Scale. An updated literature review. J Psychosom Res 2002; 52: 69-77
- 32 Smets EMA, Garssen B, Bonke B, De Haes JCJM. The multidimensional fatigue inventory (MFI): Psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. J Psychosom Res 1995; 39: 315-325
- 33 Aaronson NK, Ahmedzai S, Bergman B, Bullinger M, Cull A, Duez NJ, Filiberti A, Flechtner H, Fleishman SB, Dehaes JCJM, Kaasa S, Klee M, Osoba D, Razavi D, Rofe PB, Schraub S, Sneeuw M, Takeda F. The European Organisation for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30: A quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology. J Natl Cancer Inst 1993; 85: 365-376
- 34 Hinz A, Singer S, Stolzenburg J-U, Höckel M, Stolzenburg J-U, Kortmann R-D, Finck Barboza C. Is it useful to calculate sum scores of the EORTC QLQ-C30?. Support Care Cancer 2011; 19 (Suppl) 202-203
- 35 Hinz A, Brähler E. Normative values for the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) in the general German population. J Psychosom Res 2011; 71: 74-78
- 36 Schwarz R, Krauss O, Hinz A. Fatigue in the general population. Onkologie 2003; 26: 140-144
- 37 Schwarz R, Hinz A. Reference data for the quality of life questionnaire EORTC QLQ-C30 in the general German population. Eur J Cancer 2001; 37: 1345-1351
- 38 Cohen J. A power primer. Psychol Bull 1992; 112: 155-159
- 39 Bartels H, Pedersen SS, van der Laan BFAM, Stall MJ, Albers FWJ, Middel B. The impact of Type D personality on health-related quality of life in tinnitus patients is mainly mediated by anxiety and depression. Otology and Neurotology 2010; 31: 11-18
- 40 Cima RFF, Crombez G, Vlaeyen JWS. Catastrophing and fear of tinnitus predict quality of life in patients with chronic tinnitus. Ear and Hearing 2011; 32: 634-641
- 41 Hinz A, Krauss O, Hauss JP, Höckel M, Kortmann RD, Stolzenburg J-U, Schwarz R. Anxiety and depression in cancer patients compared with the general population. Eur J Cancer Care 2010; 19: 522-529
- 42 Tan J, Tange RA, Dreschler WA, von der Kleij A, Tromp EC. Long-term effect of hyperbaric oxygenation treatment on chronic distressing tinnitus. Scand Audiol 1999; 28: 91-96
- 43 Bartels H, Middel BL, van der Laan BFAM, Staal MJ, Albers FWJ. The additive effect of co-occuring anxiety and depression on health status, quality of life and coping strategies in help-seeking tinnitus sufferers. Ear Hearing 2008; 29: 947-956
- 44 Sprangers MAG, Schwartz CE. Integrating response shift into health-related quality of life research: A theoretical model. Soc Sci Med 1999; 48: 1507-1515