Osteologie 2014; 23(01): 22-28
DOI: 10.1055/s-0037-1620034
Alterstraumatologie
Schattauer GmbH

Behandlungsstandards der proximalen Femurfraktur des alten Menschen

Treatment standards for proximal femoral fractures in the elderly
C. Bliemel
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg
,
D.-A. Eschbach
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg
,
L. Oberkircher
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg
,
U. C. Liener
2   Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Marienhospital Stuttgart, Stuttgart
,
S. Ruchholtz
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg
,
B. Buecking
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 18 October 2013

angenommen: 09 December 2013

Publication Date:
02 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Bedeutung proximaler Femurfrakturen ergibt sich durch ihr häufiges Vorkommen sowie durch das oftmals alte und multimorbide Patientenkollektiv, das hiervon betroffen ist. Für eine erfolgreiche operative Versorgung ist die korrekte Klassifikation der zugrunde liegenden Fraktur von entscheidender Bedeutung. Entsprechend der jeweiligen Fraktur -lokalisation stehen heute unterschiedliche primär stabile Implantate (Prothesen und Osteosynthesen) zur Verfügung, die eine direkt postoperative Vollbelastung des Patienten ermöglichen. Hierdurch konnte entscheidend zu einer Reduktion von immobilitätsbedingten Sekundärkomplikationen beigetragen und somit letztendlich auch die Mortalität während des stationären Aufenthalts in der Akutklinik maßgeblich gesenkt werden. Vorrangige Ziele in der Versorgung von Patienten mit proximalen Femurfrakturen sind zum einen die soziale Reintegration des Patienten durch eine interdisziplinäre Organisation einer übergangslosen, geriatrisch orientierten Nachbehandlung sowie zum anderen eine effektive Sekundärprophylaxe mit Behandlung der zumeist bestehenden Osteoporose. Eine gute Kooperation zwischen versorgender Akutklink, geriatrischer Weiterbehandlung und den niedergelassenen Kollegen ist hierbei von entscheidender Bedeutung.

Summary

The relevance of proximal femoral fractures results from its high incidence and its mainly old and multi-morbid patient collective. Correct fracture classification is essential for a successful surgical treatment. Dependent on the fracture classification today different primary stable implants (prosthesis and osteosyntheses) are available, allowing postoperative full weight bearing of the patient. By this means a significant reduction of secondary complications related to immobilization, and therefore of mortality during inpatient stay, was achieved. The current task in care of patients with proximal femoral fractures lies in the reintegration of patients through an interdisciplinary organization of a smooth, geriatric oriented aftercare. Additionally underlying osteoporosis has to be treated. In this context a good cooperation between hospitals, geriatric aftercare and physicians in private practice is essential.

 
  • Literatur

  • 1 Cummings SR, Nevitt MC, Browner WS. et al. Risk factors for hip fracture in white women. Study of Osteoporotic Fractures Research Group. N Engl J Med 1995; 332: 767-773.
  • 2 Kanis JA, Odén A, McCloskey EV. et al. A systematic review of hip fracture incidence and probability of fracture worldwide. Osteoporos Int. 2012
  • 3 BdFfOeV. Berlin. 2004
  • 4 Konnopka A, Jerusel N, König HH. The health and economic consequences of osteopeniaand osteoporosis-attributable hip fractures in Germany: estimation for 2002 and projection until 2050. Osteoporos Int 2009; 20: 1117-1129.
  • 5 Davis FM, Woolner DF, Frampton C. et al. Prospective, multicentre trial of mortality following general or spinal anaesthesia for hip fracture surgery in the elderly. Br J Anaesth 1987; 59: 1080-1088.
  • 6 Bredahl C, Nyholm B, Hindsholm KB. et al. Mortality after hip fracture: results of operation within 12 h of admission. Injury 1992; 23: 83-86.
  • 7 Perez JV, Warwick DJ, Case CP. et al. Death after proximal femoral fracture - an autopsy study. Injury 1995; 26: 237-240.
  • 8 (DGU) DGfU. Pertrochantäre Oberschenkelfraktur. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ ll/012-002.html 2008
  • 9 (DGU) DGfU. Schenkelhalsfraktur des Erwachsenen. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ ll/012-001.html 2008
  • 10 Weyler EJ, Gandjour A. [Socioeconomic burden of hip fractures in Germany]. Gesundheitswesen 2007; 69: 601-606.
  • 11 Bundes Gd. Diagnosedaten der Krankenhäuser ab 2000 (Fälle, Berechnungsund Belegstage, durchschnittliche Verweildauer). Gliederungsmerkamle: Jahre, Behandlungsort, Geschlecht, Verweildauer. http://www.gbe-bund.de/oowa921-install/servlet/ oowa/aw92/dboowasys921.xwdevkit/ xwd_init?gbe.isgbetol/xs_start_neu/&p_aid=3&p_aid=39916335&nummer=702&p_s prache=D&p_indsp=522&p_aid=26377798; 2013
  • 12 Beaupre LA, Cinats JG, Jones CA. et al. Does functional recovery in elderly hip fracture patients differ between patients admitted from long-term care and the community?. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2007; 62: 1127-1133.
  • 13 Kannegaard PN, van der Mark S, Eiken P. et al. Excess mortality in men compared with women following a hip fracture. National analysis of comedications, comorbidity and survival. Age Ageing 2010; 39: 203-209.
  • 14 Bliemel C, Oberkircher L, Eschbach DA. et al. [Surgical treatment of proximal femoral fractures - a training intervention?]. Z Orthop Unfall 2013; 151: 180-188.
  • 15 Beck A, Rüter A. [Femoral neck fractures - diagnosis and therapeutic procedure]. Unfallchirurg 1998; 101: 634-648.
  • 16 Beck A, Rüter A. [Therapy concept in femoral neck fractures. 1]. Chirurg 2000; 71: 240-248.
  • 17 Beck A, Rüter A. [Therapy concepts in femoral neck fractures 2]. Chirurg 2000; 71: 347-354.
  • 18 Parker MJ, Gurusamy K. Arthroplasties (with and without bone cement) for proximal femoral fractures in adults. Cochrane Database Syst Rev 2004; CD001706.
  • 19 Ravikumar KJ, Marsh G. Internal fixation versus hemiarthroplasty versus total hip arthroplasty for displaced subcapital fractures of femur - 13 year results of a prospective randomised study. Injury 2000; 31: 793-797.
  • 20 Klinger HM, Baums MH, Eckert M. et al. [A comparative study of unstable perand intertrochanteric femoral fractures treated with dynamic hip screw (DHS) and trochanteric butt-press plate vs. proximal femoral nail (PFN)]. Zentralbl Chir 2005; 130: 301-306.
  • 21 Kammerlander C, Gebhard F, Meier C. et al. Standardised cement augmentation of the PFNA using a perforated blade: A new technique and preliminary clinical results. A prospective multicentre trial. Injury 2011; 42: 1484-1490.
  • 22 Fensky F, Nüchtern JV, Kolb JP. et al. Cement augmentation of the proximal femoral nail antirotation for the treatment of osteoporotic pertrochanteric fractures - a biomechanical cadaver study. Injury 2013; 44: 802-807.
  • 23 Grote S, Stegmeyer F, Bogner V. et al. [Treatment results after cemented hemiprosthesis for care of unstable pertrochanteric femoral fractures in the elderly]. Unfallchirurg 2012; 115: 234-242.
  • 24 Josten C, Korner J. Verletzungen des Hüftgelenks und des proximalen Femurs. In: Mutschler W, Haas N. Hrsg. Praxis der Unfallchirurgie. Stuttgart. New York: Thieme; 1999: 406-411.
  • 25 Stöckle UM, Lucke M, Haas NP. Der Oberschenkelhalsbruch. Deutsches Ärzteblatt 2005; 49: 8.
  • 26 DVO-Leitlinie 2009 zur Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Osteoporose bei Erwachsenen. Osteologie. 2009 18. 304-328.
  • 27 Harris ST, Watts NB, Genant HK. et al. Effects of risedronate treatment on vertebral and nonvertebral fractures in women with postmenopausal osteoporosis: a randomized controlled trial. Vertebral Efficacy With Risedronate Therapy (VERT) Study Group. JAMA 1999; 282: 1344-1352.
  • 28 Liberman UA, Weiss SR, Bröll J. et al. Effect of oral alendronate on bone mineral density and the incidence of fractures in postmenopausal osteoporosis. The Alendronate Phase III Osteoporosis Treatment Study Group. N Engl J Med 1995; 333: 1437-1443.
  • 29 Bliemel C, Bieneck F, Riem S. et al. [Subsequent treatment following proximal femoral fracture - who, when, where? Assessment of the current situation in Germany]. Z Orthop Unfall 2012; 150: 210-217.