Nervenheilkunde 2010; 29(09): 556-559
DOI: 10.1055/s-0038-1628805
Botulinumtoxin
Schattauer GmbH

Behandlung von Stimm-, Schluck- und Atemstörungen mit Botulinumtoxin

Treatment of dysphonia, dysphagia and dyspnea with botulinum toxin
A. Olthoff
1   Phoniatrie und Pädaudiologie, Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Göttingen
,
R. Laskawi
2   Universitäts-HNO-Klinik, Göttingen
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen am: 10. März 2010

angenommen am: 17. März 2010

Publikationsdatum:
24. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Symptomatik fokaler Dystonien des Larynx kann isoliert oder kombiniert die Stimm-, Schluck- und Atemfunktion betreffen. Behandlungen laryngealer Dystonien mit Botulinumtoxin sind symptomatische Off-label-Anwendungen, die zum Erhalt eines Behandlungserfolges in regelmäßigen Abständen nach etwa drei bis sechs Monaten wiederholt werden müssen. Bei Stimm- und Atemstörungen erfolgen die Botulinumtoxininjektionen in die Larynxmuskulatur und bei Schluckstörungen können sie kombiniert oder allein in die Speicheldrüsen und in den Oesophaguseingang erfolgen. Die interdisziplinäre Differenzialdiagnostik ist die Grundlage für eine gezielte Indikationsstellung.

Summary

A focal laryngeal dystonia might cause dysphonia, dysphagia or dyspnea. These dysorders can appear discrete or combined. The treatment with botulinum toxin is a symptomatic off-label-use that has to be repetitive every three to six months to conserve a positive outcome. In case of dysphonia and dyspnea the laryngeal muscles and in case of dysphagia the cricopharyngeal muscle and the salivary glands are injected. For a selective indication an interdisciplinary diagnostic is essential.

 
  • Literatur

  • 1 Negus VE. The Mechanism of the larynx. Chapter VI. London: Heinemann WM (Medical Books) Ltd; 1929
  • 2 Kenn K, Hess MM. Vocal cord dysfunction: an important differential diagnosis of bronchial asthma. Dtsch Arztebl Int 2008; 105: 699-704.
  • 3 Meyer TK. The larynx for neurologists. Neurologist 2009; 15: 313-318.
  • 4 Azadarmaki R, Mirza N, Soliman AM. Unilateral true vocal fold synkinesis presenting with airway obstruction. Ann Otol Rhinol Laryngol 2009; 118: 587-591.
  • 5 Konkiewitz EC. Epidemiologie der Dystonie in München. Promotionsarbeit Fakultät für Medizin der Technischen Universität München. 2001
  • 6 Traube L. Spastische Form der nervösen Heiserkeit. Pathol Physiol Berlin 1871; 02: 677.
  • 7 Blitzer A, Brin MF, Stewart C, Aviv JE, Fahn S. Abductor laryngeal dystonia: a series treated with botulinum toxin. Laryngoscope 1992; 102: 163-167.
  • 8 Blitzer A, Brin MF, Stewart CF. Botulinum toxin management of spasmodic dysphonia (laryngeal dystonia): a 12-year experience in more than 900 patients. Laryngoscope 1998; 108: 1435-1441.
  • 9 Blitzer A, Lovelace RE, Brin MF, Fahn S, Fink ME. Electromyographic findings in focal laryngeal dystonia (spastic dysphonia). Ann Otol Rhinol Laryngol 1985; 94: 591-594.
  • 10 Hillel AD. The study of laryngeal muscle activity in normal human subjects and in patients with laryngeal dystonia using multiple fine-wire electromyography. Laryngoscope 2001; 111: 1-47.
  • 11 Zwirner P, Dressler D, Kruse E. Spasmodic laryngeal dyspnea: a rare manifestation of laryngeal dystonia. Eur Arch Otorhinolaryngol 1997; 254: 242-5.
  • 12 Truong DD, Olthoff A, Laskawi R. Botulinum toxin therapy of laryngeal muscle hyperactivity syndromes. In: Manual of Botulinum Toxin Therapy. Editors: Truong DD, Dressler D, Hallett M. Cambridge: University Press; 2009
  • 13 Newman KB, Mason 3rd UG, Schmaling KB. Clinical features of vocal cord dysfunction. Am J Respir Crit Care Med 1995; 152: 1382-1386.
  • 14 Ellies M, Laskawi R, Rohrbach-Volland S, Arglebe C, Beuche W. Botulinum toxin to reduce saliva flow – selected indications for ultrasound guided toxin application into salivary glands. Laryngoscope 2002; 112: 82-86.
  • 15 Teymoortash A, Müller F, Juricko J, Bieker M, Mandic R, Librizzi D, Höffken H, Pfestroff A, Werner JA. Botulinum toxin prevents radiotherapy-induced salivary gland damage. Oral Oncol 2009; 45: 737-739.
  • 16 Blitzer A, Brin MF, Fahn S, Lange D, Lovelace RE. Botulinum toxin (BOTOX) for the treatment of “spastic dysphonia” as part of a trial of toxin injections for the treatment of other cranial dystonias. Laryngoscope 1986; 96: 1300-1301.
  • 17 Dedo HH. Recurrent laryngeal nerve section for spastic dysphonia. Ann Otol Rhinol Laryngol 1976; 85: 451-459.
  • 18 Isshiki N, Tsuji DH, Yamamoto Y, Iizuka Y. Midline lateralization thyroplasty for adductor spasmodic dysphonia. Ann Otol Rhinol Laryngol 2000; 109: 187-193.
  • 19 Chan SW, Baxter M, Oates J, Yorston A. Long-term results of type II thyroplasty for adductor spasmodic dysphonia. Laryngoscope 2004; 114: 1604-1608.
  • 20 Laskawi R, Olthoff A. The use of botulinum toxin in otorhinolaryngology. In: Manual of Botulinum Toxin Therapy. Editors: Truong DD, Dressler D, Hallett M. Cambridge: University Press; 2009
  • 21 Hirano M, Ohala J. Use of hooked-wire electrodes for electromyography of the intrinsic laryngeal muscles. J Speech Hear Res 1969; 12: 362-373.
  • 22 Schönweiler R, Wohlfarth K, Dengler R, Ptok M. Supraglottal injection of botulinum toxin type A in adductor type spasmodic dysphonia with both intrinsic and extrinsic hyperfunction. Laryngoscope 1998; 108: 55-63.
  • 23 Olthoff A, Schiel R, Kruse E. The supraglottic nerve supply: an anatomic study with clinical implications. Laryngoscope 2007; 117: 1930-1933.
  • 24 Scully C, Limeres J, Gleeson M, Tomás I, Diz P. Drooling. J Oral Pathol Med 2009; 38: 321-327.
  • 25 Meningaud JP, Pitak-Arnnop P, Chikani L, Bertrand JC. Drooling of saliva: A review of the etiology and management options. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endos 2006; 101: 48-57.
  • 26 Laskaw R. The use of botulinum toxin in head and face medicine: An interdisciplinary field. Head & Face Medicine 2008; 04: 5.
  • 27 Krauss J, Loher T, Pohle T, Weber S, Taub E, Barlocher C, Burgunde J. Pallidal deep brain stimulation in patients with cervical dystonia and severe cervical dyskinesias with cervical myelopathy. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2002; 72: 249-256.
  • 28 Nasri S, Sercarz JA, McAlpin T, Berke GS. Treatment of vocal fold granuloma using botulinum toxin type A. Laryngoscope 1995; 105: 585-588.
  • 29 Andrade PAFilho, Rosen CA. Bilateral vocal fold paralysis: an unusual treatment with botulinum toxin. J Voice 2004; 18: 254-255.