Ultraschall Med 2004; 25(4): 263-269
DOI: 10.1055/s-2004-813192
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zerebrale Perfusionssonographie im Vergleich zur Perfusions-MRT: Eine Normalprobandenstudie

Cerebral Perfusion Sonography in Comparison with Perfusion MRT: A Study with Healthy VolunteersJ. U. Harrer1 , C. Klötzsch2 , C. P. Stracke3, 4 , W. Möller-Hartmann3
  • 1Klinik für Neurologie des Universitätsklinikums Aachen
  • 2Kliniken Schmieder Allensbach/Hegau-Klinikum Singen
  • 3Abteilung für Neuroradiologie
  • 4Klinik für Radiologische Diagnostik des Universitätsklinikums Aachen
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

eingereicht: 23.12.2003

angenommen: 2.4.2004

Publikationsdatum:
09. August 2004 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Ziel der Studie war, die mittlerweile bei verschiedenen Patientenkollektiven zur Beurteilung der Hirnparenchymperfusion angewandte zerebrale Perfusionssonographie (Perfusion Harmonic Imaging, PHI) mit der Perfusions-MRT (pMRT) an einer Gruppe von Normalprobanden zu vergleichen. Als Nebenaspekt sollte der Einfluss unterschiedlicher Triggerintervalle auf die Kontrastkinetik bei der PHI untersucht werden. Methode: Bei 15 Normalprobanden wurden jeweils 2 transtemporale PHI und eine pMRT durchgeführt. Zur PHI wurden nach Bolusgabe von 2 ml SonoVue® zeitgesteuert 62 aufeinander folgende Bilder mit einer Triggerrate von 0,4 bzw. 1 Hz aufgezeichnet. Die pMRT wurde nach Bolusgabe von 0,2 mmol/kg Gadolinium-DTPA (Magnevist®) mit T2*-gewichteten EPI-Sequenzen durchgeführt. Offline wurden für beide Methoden Kontrastintensitätskurven mit Maximalintensität (peak intensity, PI), Zeit bis zur PI (time-to-peak-intensity, TTP [s]) und die Fläche unter der Kurve (area-under-the-curve, AUC) aus 4 „regions of interest” (ROI) errechnet: ipsi- und kontralateraler Thalamus (i-TH; k-TH), Nucleus lentiformis (NUC) und Marklager (ML). Zusätzlich wurden Quotienten der AUC, PI und TTP von folgenden ROI errechnet: (i-TH/NUC) und (i-TH/ML), um beide Methoden zu vergleichen. Ergebnisse: Der Vergleich beider Triggerintervalle zeigte signifikant niedrigere AUC-Werte bei der höheren Bildrate, während PI- und TTP-Werte von der Bildrate nicht signifikant beeinflusst wurden. Zwischen den Triggerintervallen zeigte sich eine positive Korrelation für die AUC und in geringerem Maße auch für die PI, nicht aber für die TTP. Die TTP erwies sich als einziger tiefenunabhängiger Parameter. Der Vergleich von PHI und pMRT ergab vergleichbare Werte in 10 von 12 analysierten Quotienten. Lediglich die PI-Ratio i-TH/ML war bei beiden Bildraten signifikant unterschiedlich zur pMRT. Schlussfolgerung: Bei der Entwicklung adäquater Set-ups für die transkranielle Anwendung der PHI sind neben dem Triggerintervall weitere, die Kontrastmittelkinetik beeinflussende Faktoren (MI, Kontrastmitteldosis) zu berücksichtigen. In den Grenzen dieser Studie erlaubt die PHI eine der pMRT vergleichbare Beurteilung der Hirnperfusion. Die TTP erwies sich als der robusteste Parameter; zur semiquantitativen Beurteilung eignet sich besonders die AUC.

Abstract

Aim: Perfusion harmonic imaging (PHI) has been used for several years now in neurological as well as other patients. The aim of the study was to compare PHI with perfusion-weighted MR tomography (pMRT) for the evaluation of cerebral parenchymal perfusion. Furthermore, the influence of different trigger intervals on the contrast kinetics in PHI was analysed. Method: Fifteen healthy individuals were evaluated with two transtemporal PHI investigations and one pMRT. In PHI, 62 time-triggered images at two different trigger intervals (1 and 0.4 Hz) were recorded after an intravenous bolus of 2 ml of SonoVue®. pMRT was carried out according to a standard technique using 0.2 mmol/kg Gadolinium-DTPA (Magnevist®) and T2*-weighted EPI-sequences. Time-intensity curves of PHI and pMRT-determined data including peak intensity (PI), time-to-peak-intensity (TTP [s]), and area-under-the-curve (AUC) were calculated off-line from 4 regions of interest: ipsi- and contralateral thalamus (i-TH, k-TH), lentiform nucleus (NUC), and white matter (ML). These parameters were compared between the data sets of the two different trigger intervals. Additionally, ratios of the above parameters were calculated to compare the two methods (TH/NUC and TH/ML). Results: Comparison of the two trigger intervals showed significantly lower AUC-values at the higher trigger interval, while the trigger interval had no significant impact on PI- and TTP- values. A good correlation was seen between the trigger intervals for AUC-values and, to a lesser extent, for PI-values. TTP-values did not correlate. TTP was the only depth-independent parameter. There was no significant difference between PHI and pMRT in 10 of 12 parameter ratios analysed. Merely the PI-ratio of i-TH/ML was significantly different at both trigger intervals. Conclusion: Regarding the development of adequate set-ups for transcranial PHI, further parameters with impact on contrast agent kinetics (MI, dose of contrast agent) have to be taken into account in addition to the trigger interval. Our findings suggest that, within certain limits, PHI is an imaging technique representing a valuable alternative to MR perfusion imaging, with the TTP representing the most reliable parameter. The AUC is useful for semi-quantitative evaluation of brain perfusion.

Literatur

  • 1 Schrope B, Newhouse V L. Second harmonic ultrasonic blood perfusion measurement.  Ultrasound Med Biol. 1993;  19 567-579
  • 2 Burns P N. Harmonic imaging with ultrasound contrast agents.  Clin Radiol. 1996;  51 50-55
  • 3 Blomley M JK, Cooke J C, Unger E C. et al . Microbubble contrast agents: a new era in ultrasound.  BMJ. 2001;  322 1222-1225
  • 4 Postert T, Muhs A, Meves S. et al . Transient response harmonic imaging.  Stroke. 1998;  29 1901-1907
  • 5 Bernatik T, Becker D, Neureiter D. et al . Lebermetastasendetektion - Vergleich Kontrastmittel-Ultraschall mit Echosignalverstärkern der ersten versus zweiten Generation.  Ultraschall Med. 2003;  24 175-179
  • 6 Muro T, Hozumi T, Watanabe H. et al . Assessment of myocardial perfusion abnormalities by intravenous myocardial contrast echocardiography with harmonic power Doppler imaging: comparison with positron emission tomography.  Heart. 2003;  89 145-149
  • 7 Harvey C J, Albrecht T. Ultrasound of focal liver lesions.  Eur Radiol. 2001;  11 1578-1593
  • 8 Seitz K, Mauch M, Vasilakis D. et al . Riesenhämangiom der Leber - klinische und diagnostische Probleme - ein Fallbericht.  Ultraschall Med. 2003;  24 413-417
  • 9 Wilson S R, Burns P N, Muradali D. et al . Harmonic hepatic US with microbubble contrast agent: initial experience showing improved characterization of hemangioma, hepatocellular carcinoma, and metastasis.  Radiology. 2000;  215 153-161
  • 10 Esteban J M, Molla M A, Tomas C. et al . Improved detection of liver metastases with contrast-enhanced wideband harmonic imaging: comparison with CT findings.  Eur J Ultrasound. 2002;  15 119-126
  • 11 Seidel G, Greis C, Sonne J. et al . Harmonic gray scale imaging of the human brain.  J Neuroimaging. 1999;  9 171-174
  • 12 Federlein J, Postert T, Meves S. et al . Ultrasonic evaluation of pathological brain perfusion in acute stroke using second harmonic imaging.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2000;  69 616-622
  • 13 Schlachetzki F, Hoelscher T, Dorenbeck U. et al . Sonographic parenchymal and brain perfusion imaging: preliminary results in four patients following decompressive surgery for malignant middle cerebral artery infarct.  Ultrasound Med Biol. 2001;  27 21-31
  • 14 Seidel G, Albers T, Meyer K. et al . Perfusion harmonic imaging in acute middle cerebral artery infarction.  Ultrasound Med Biol. 2003;  29 1245-1251
  • 15 Eyding J, Wilkening W, Krogias C. et al . Kontrastmittelspezifische bilaterale Ultraschall-Perfusionsabbildung bei Gesunden und bei Schlaganfallpatienten.  Ultraschall Med. 2003;  S1 S41
  • 16 Meyer K, Wiesmann M, Albers T. et al . Harmonic imaging in acute stroke: Detection of cerebral perfusion deficit with ultrasound and perfusion MRI.  J Neuroimaging. 2003;  13 166-168
  • 17 Meairs S, Daffertshofer M, Neff W. et al . Pulse-inversion contrast harmonic imaging: ultrasonographic assessment of cerebral perfusion.  Lancet. 2000;  355 550-551
  • 18 Stolz E, Allendörfer J, Jauss M. et al . Sonographic harmonic grey scale imaging of brain perfusion: scope of a new method demonstrated in selected cases.  Ultraschall Med. 2002;  81 320-324
  • 19 Harrer J U, Mayfrank L, Mull M. et al . Second harmonic imaging: A new ultrasound technique to assess human brain tumor perfusion.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2003;  74 333-338
  • 20 Harrer J U, Möller-Hartmann W, Klötzsch C. Second Harmonic Imaging and Perfusion Magnetic Resonance Imaging to Assess Perfusion of High-grade Gliomas.  Cerebrovasc Dis. 2002;  13 (suppl. 4) 43
  • 21 Postert T, Hoppe P, Federlein J. et al . Contrast agent specific imaging modes for the ultrasonic assessment of parenchymal cerebral echo contrast enhancement.  J Cereb Blood Flow Metab. 2000;  20 1709-1716
  • 22 Seidel G, Meyer K. Harmonic imaging - a new method for the sonographic assessment of cerebral perfusion.  Eur J Ultrasound. 2001;  14 103-113
  • 23 Meyer K, Seidel G. Transcranial contrast diminution imaging of the human brain: A pilot study in healthy volunteers.  Ultrasound in Med Biol. 2002;  28 1433-1437
  • 24 Meves S H, Wilkening W, Thies T. et al . Comparison between echo contrast agent-specific imaging modes and perfusion-weighted magnetic resonance imaging for the assessment of brain perfusion.  Stroke. 2002;  33 2433-2437
  • 25 Eyding J, Wilkening W, Reckhardt M. et al . Contrast burst depletion imaging (CODIM): a new imaging procedure and analysis method for semiquantitative ultrasonic perfusion imaging.  Stroke. 2003;  34 77-83
  • 26 Seidel G, Claassen L, Meyer K. et al . Evaluation of blood flow in the cerebral microcirculation: analysis of the refill kinetics during ultrasound contrast agent infusion.  Ultrasound Med Biol. 2001;  27 1059-1064
  • 27 Meyer K, Seidel G, Algermissen C. Harmonic imaging of the brain parenchyma in a dog model following NC 100 100 (Sonazoid() bolus injection.  J Neuroimaging. 2002;  12 35-41
  • 28 Harrer J U, Klötzsch C. Second harmonic imaging of the human brain: The practicability of coronal insonation planes and alternative perfusion parameters.  Stroke. 2002;  33 1530-1535
  • 29 Eyding J, Krogias C, Wilkening W. et al . Parameters of cerebral perfusion in phase-inversion harmonic imaging (PIHI) ultrasound examinations.  Ultrasound Med Biol. 2003;  29 1379-1385
  • 30 Wirestam R, Ryding E, Lindgren A. et al . Regional cerebral blood flow in normal volunteers: dynamic susceptibility MRI compared with 99 mTc-HMPAO-SPECT.  J Comput Assist Tomogr. 2000;  24 526-530
  • 31 Seidel G, Algermissen C, Christoph A. et al . Harmonic imaging of the human brain. Visualization of brain perfusion with ultrasound.  Stroke. 2000;  31 151-154
  • 32 Buckley D L. Uncertainty in the analysis of tracer kinetics using dynamic contrast-enhanced T1-weighted MRI.  Magn Reson Med. 2002;  47 601-606
  • 33 Tofts P S, Kermode A G. Measurement of the blood-brain barrier permeability and leakage space using dynamic MR imaging. 1. Fundamental concepts.  Magn Reson Med. 1991;  17 357-367

Dr. med. J. U. Harrer

Klinik für Neurologie, Universitätsklinikum Aachen

Pauwelsstraße 30

52074 Aachen,

Telefon: ++ 49/2 41/8 08 96 17

Fax: ++ 49/2 41/8 08 24 44

eMail: Judith.Harrer@post.rwth-aachen.de

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