physioscience 2006; 02(3): 99-105
DOI: 10.1055/s-2006-926938
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akupunktur in der Schlaganfallrehabilitation

Acupuncture in Stroke RehabilitationE.-M Brückel1
  • 1Gemeinsamer Bachelor-Studiengang für Physiotherapie der FH Fulda und der Universität Marburg
Further Information

Publication History

eingereicht: 26.7.2005

angenommen: 17.2.2006

Publication Date:
23 August 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die derzeitige Situation im Gesundheitswesen lässt die Frage nach dem Kosten-Nutzen-Verhältnis therapeutischer und medizinischer Maßnahmen an Bedeutung gewinnen. Im Westen findet Akupunktur als Behandlung oder ergänzende Behandlung zunehmend Verwendung.

Ziel: Die Arbeit untersuchte die Frage nach Evidenz-basierter Effektivität von Akupunktur in der frühen Schlaganfallrehabilitation.

Methode: Nach einer Suche in der Datenbank Medline wurden neben der Stellungnahme der NIH Consensus Development Conference zu Akupunktur 4 Reviews, 1 Metaanalyse und 3 qualitativ gute RCT ausgewertet.

Ergebnisse: Die NIH kam zu der Aussage, dass es wenig überzeugende Untersuchungen gibt, die einen Nutzen von Akupunktur in der Schlaganfallrehabilitation aufzeigen können. Review-Autoren fanden positive Effekte lediglich in qualitativ minderwertigen Studien. Der Qualitätsbeurteilung anhand der Jadad-Skala standhaltende Studien konnten keine positiven Effekte zeigen. Studien mit guter Studienqualität, die Akupunktur als Zusatz zu Physio- und Ergotherapie im Vergleich zu ausschließlich Physio- und Ergotherapie verglichen, konnten keine Verbesserung der motorischen Wiederherstellung aufzeigen. Studien mit guter Studienqualität, die Akupunktur als Zusatz zu Physio- und Ergotherapie im Vergleich zu Sham-Akupunktur als Zusatz zu Physio- und Ergotherapie verglichen, stellten keine positiven Effekte durch Akupunktur fest. RCT, die positive Effekte fanden, wiesen alle schlechte bzw. sehr schlechte Studienqualitäten auf. Auch qualitativ hochwertige Studien, in denen Akupunktur zusätzlich zu Rehabilitationsmaßnahmen mit Patientengruppen ausschließlich mit Rehamaßnahmen oder Sham-Akupunktur zusätzlich zu Rehamaßnahmen durchgeführt wurde, ergaben keine deutlichen positiven Effekte innerhalb der Akupunkturgruppen.

Schlussfolgerungen: Ein Evidenz-basierter positiver Effekt durch Akupunktur in der Schlaganfallrehabilitation konnte durch qualitativ hochwertige Studien mit großen Gruppengrößen nicht nachgewiesen werden. Derzeit gibt es jedoch erst wenige dieser Studien. Um das Ergebnis abzusichern oder zu widerlegen, sind qualitativ hochwertige Studien mit großen Gruppengrößen und unterschiedlichen Akupunkturformen, Vergleichsstudien mit anderen Behandlungsformen, Studien zu Punkteffekten sowie Studien hinsichtlich Behandlungshäufigkeit und spezifischen Effekten auf die Neuroplastizität erforderlich.

Abstract

Background: The current situation of health politics leads to a growing importance of the cost-benefit relation of therapeutic and medical treatments. In Western societies the use of acupuncture as main or additional treatment has significantly increased.

Objective: This paper examines the evidence-based efficiency of acupuncture in early stroke rehabilitation.

Methods: After an investigation in the Medline database 4 reviews were evaluated: 1 metaanalysis and 3 RCT of good quality apart from the statement of the NIH Consensus Development Conference about acupuncture.

Results: According to NIH there are only few convincing investigations showing a benefit of acupuncture in stroke rehabilitation. Review authors only found positive effects in studies of bad quality. Studies that met the quality evaluation of the Jadad scale could not prove any positive effects. High quality studies comparing acupuncture in addition to physiotherapy and ergotherapy and only physiotherapy and ergotherapy could not show an improvement of motoric rehabilitation. High quality studies comparing acupuncture in addition to physiotherapy and occupational therapy to Sham acupuncture in addition to physiotherapy and occupational therapy could not prove any positive effects of acupuncture. All RCT showing positive effects were of bad or very bad quality. Even high quality studies examining acupuncture in addition to rehabilitation with only rehabilitation or Sham acupuncture in addition to rehabilitation could not establish any positive effects in the acupuncture group.

Conclusions: High quality studies with a great number of subjects could not prove an evidence-based positive effect of acupuncture on stroke rehabilitation. However, at present only a small number of these studies are available. In order to verify or disprove this result, high quality studies with a great number of subjects with different kinds of acupuncture, comparing studies with other treatment measures, studies dealing with punctual effects and the frequency of treatment and specific effects on neuroplasticity are necessary.

Literatur

  • 1 Fink M, Rollnik J D, Bijak M. et al . Needle acupuncture in chronic poststroke leg spasticity.  Arch Phys Med Rehabil. 2004;  84 667-672
  • 2 Gosman-Hedström G, Claesson L, Klingenstierna U. et al . Effects of Acupuncture Treatment on Daily Life Activities and Quality of Life - A controlled, Prospective, and Randomized Study of Acute Stroke Patients.  Stroke. 1998;  29 2100-2108
  • 3 Jellinger K A. Grundlagen und Anwendung der Akupunktur in der Neurologie.  Wien Med Wochenschr. 2000;  150 278-785
  • 4 Johansson B B, Haker E, von Arbin M. et al . Acupuncture and Transcutaneous Nerve Stimulation in Stroke Rehabilitation - A Randomized, Controlled Trial.  Stroke. 2001;  32 707-713
  • 5 Kaptchuk T J. Acupucture: Theory, Efficacy; and Practice.  Ann Intern Med. 2002;  136 374-383
  • 6 Litscher G, Schwarz G, Sandner-Kiesling A. et al . Robotic Transcranial Doppler Sonography Probes and Acupuncture.  Int J Neurosci. 1998;  95 1-15
  • 7 Litscher G, Schwarz G, Sandner-Kiesling A. et al . Effects of acupuncture on the oxygenation of cerebral tissue.  Neurol Res. 1998;  20 28-32
  • 8 Litscher G, Wang L, Yang N H. et al . Computer-controlled Acupuncture. Quantification and Separation of Specific Effects.  Neurol Res. 1999;  21 530-534
  • 9 Mayer D J. Acupuncture: An Evidence-based Review of the Clinical Literature.  Ann Rev Med. 2000;  51 49-63
  • 10 Meng A. Akupunktur in der Neurologie.  Wien Med Wochenschr. 2000;  150 302-309
  • 11 Meng A. Konzeptgrundlage der traditionellen chinesischen Medizin.  Wien Med Wochenschr. 2000;  150 310-316
  • 12 Consensus Conference Acupuncture . JAMA.  1998;  280 1518-1524
  • 13 Park J, Hopwood V, White A R. et al . Effectiveness of acupuncture for stroke: A systematic review.  J Neurol. 2001;  48 558-563
  • 14 Statistisches Bundesamt Deutschland . Aus dem Krankenhaus entlassene vollstationäre Patienten. www.destatis.de/basis/d/gesu/gesutab11.php (14.02.2006). 
  • 15 Sze F K, Wong E, Or K KH. et al . Does Acupuncture Improve Motor Recovery after Stroke? A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials.  Stroke. 2002;  33 2604-2619
  • 16 Sze F K, Wong E, Yi X. et al . Does Acupuncture Have Additional Value to Standard Poststroke Motor Rehabilitation?.  Stroke. 2002;  33 186-194
  • 17 Tang J L, Zhan S Y, Ernst E. Review of randomised controlled trials of traditional Chinese medicine.  BMJ. 1999;  319 160-161

Eva-Maria Brückel, PT

Kirchstr. 35

35440 Linden

Email: embrueckel@gmx.de