Ultraschall Med 1995; 16(3): 120-123
DOI: 10.1055/s-2007-1003167
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ultraschallgesteuerte extrakorporale piezoelektrische Lithotripsie (EPL) von Gallenwegskonkrementen

Ultrasound-Guided Extracorporeal Piezoelectric Lithotripsy of Common Bile Duct StonesH. E. Adamek, R. Jakobs, A. Buttmann, E. B. Gauer, M. U. Krömer, R. Weßbecher, J. F. Riemann
  • Med. Klinik C, Klinikum der Stadt Ludwigshafen
Further Information

Publication History

1994

1994

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Studienziel und Methode Von 1989 bis 1993 konntenwir in einer unkontrollierten, prospektiven Studie 79 Patienten (Durchschnittsalter 76 Jahre) mit endoskopisch nicht extra-hierbaren Gallengangsteinen mit der Stoßwellenlithotripsie (ESWL) behandeln. In 7 Fallen lagen intrahepatische Steine vor, 30mal lagen die Steine im oberen und mittleren Ductus choledochus, präpapillar fanden sich 42 Steine. In einem Drit-tel der Patienten lagen Solitärsteine vor, die übrigen Patienten wiesen 2-7 Steine auf. Über 90 % der Patienten erhielten eine nasobiliare Sonde zur Drainage des biliären Systems.

Ergebnisse und Schlußfolgerung Die sonographische Or-tung der Steine gelang bei 71 Patienten (90%). Komplette Steinfreiheit wurde in 62 Fallen erzielt (79%), nach durch-schnittlich 7595 Stoßwellen pro Patient. Bei den meisten Patienten waren endoskopische Zusatzmaßnahmen zur Frag-mententfernung aus dem Gallengang erforderlich. Bei nahezu alien Patienten, die mit der EPL nicht steinfrei geworden waren, führten intrakorporale Lithotripsieverfahren zum Erfolg. Drei Patienten wurden bei noch vorhandenen Reststeinen pal-liativ mit einer Endoprothese versorgt. Zwei unserer Patienten mußten schließlich operativ saniert werden (2,5 %).

Abstract

Aim Extracorporeal shock-wave lithotripsy (ESWL) with underwater spark discharge and stone localisation via x-ray has become established in the treatment of difficult bile duct stones. First results with the piezoelectric lithotripter (EPL) in our department have also been promising.

Method Between 1989 and 1993 we were able to treat 79 patients (mean age 76 years) with problematic bile duct stones with the EPL. Twenty-seven patients had solitary stones, 52 patients presented with multiple stones. Seventy-one patients received a nasobiliary tube to decompress the biliary system. For extracorporeal lithotripsy, we used a piezoelectric lithotripter (Piezolith 2300, R. Wolf, Knittlingen, Germnay).

Results Visualisation of the stones by ultrasound and ensuing treatment were possible in 71 out of 79 patients (90%), and complete stone removal was achieved in 62 patients (78.5 %) after 7,595 shock-waves were applied per patient on average. In 55 patients, endoscopic extraction of fragments was performed to avoid fragment complications. Nearly all patients in whom extracorporeal lithotripsy failed were cleared of their stones by additional use of intracorporeal electrohydraulic lithotripsy. Three patients received palliatively an endoprosthesis and two patients were referred to surgery.

Results EPL with sonographic stone localisation and mild sedo-analgesia is a valuable adjunct in the treatment of difficult biliary tract calculi. It is a worthwhile alternative especially for elderly patients who would be at high risk on general anaesthesia.

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