Ultraschall Med 1991; 12(5): 236-243
DOI: 10.1055/s-2007-1005936
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonoanatomie der Axilla

Sonographic Anatomy of the AxillaK. Hergan, Th. Amann, W. Oser
  • Zentrales Röntgeninstitut LKH Feldkirch (Vorst.: Prim. Dr. W. Oser)
Further Information

Publication History

1990

1990

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In der Small-Part-Sonographie stellt die Axilla ein wichtiges Indikationsgebiet dar. Mit der Sonographic können muskulokutane, ossäre, neurovaskuläre und lymphatische Strukturen verläßlich dargestellt werden. Insbesondere bei Malignomen mit der lymphatischen Drainage zu den axillaren Lymphknoten ist die sonogra-phische Inspektion der verschiedenen Lymphknotenlogen von Interesse. Die Untersuchung erfolgt mit einem linearen 7,5-MHz-Schallkopf in Rückenlage mit hyperab-duziertem Arm. Die Führung des Schallkopfes erfolgt in transversalen und sagittalen Schnittebenen sowie entlang der großen Gefäße. Voraussetzung für die Axillasonogra-phie ist die Beherrschung der komplexen topographischen Anatomie. Als Leitstrukturen dienen die sehr dominanten Pektoralismuskeln, in deren Umgebung wichtige Lymphknotengruppen liegen. Entlang der Axillargefäße sind die apikalen Lymphknoten zu suchen, die die letzte axillare Lymphknotenstation repräsentieren. Humerus-kopf und Processus coracoideus erleichtern mit ihrem typischen Echo die Orientierung. Die meist ubiquitäre Verfügbarkeit der Sonographie gewährleistet unter geringem finanziellen Aufwand einen hohen klinischen Nutzen in der Untersuchung der axillären Pathologie.

Abstract

The axilla represents a region of Special interest for small-part sonography. It is easy to demon-strate musculocutaneous, osseous, neurovascular and lymphatic structures. Especially in the presencc of breast malignomas with lymphatic drainage to the axillary region sonography of the axillary lymphatic tracts and nodcs is essential. The examination is performed with a linear 7.5 MHz transducer with the patient in supine position and the arm hyperabducted. The transducer is directed in transversal and sagittal planes and along the axillary ves-sels. It is of importance to know exactly the complex topographic anatomy of the axilla. The very dominant pectoral muscles serve as guiding structures. In their vi-cinity one can find some important groups of lymph nodes. The last Station of axillary lymph nodes is the apical group situated along the axillary neurovascular bündle. With their typical echo, the head of the humerus and the coracoid-proccss facilitate the orientation. Ultrasound is now generally available and should always be used as a secondary method of examination, it breast malignomas are present or suspected in mammogramms, since it sup-plics important clinical information.

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