Ultraschall Med 2022; 43(01): 58-63
DOI: 10.1055/a-1176-0622
Original Article

Influence of Clinical Expertise Between Clinician-Instructors Versus Student-Instructors on the Effectiveness of Ultrasound Courses

Einfluss klinischer Erfahrung zwischen ärztlichen und studentischen Sono-Instruktoren auf die Effektivität praktischer Ultraschallkurse
Matthias Hofer
1   Department of Radiology, Inselspital, Bern University Hospital, University of Bern, Switzerland
,
Lars Kamper
2   Diagnostic and Interventional Radiology, Witten-Herdecke-University, Wuppertal, Germany
,
Nicole Heussen
3   Institute for medical statistics, University Clinic UKA, Aachen, Germany
,
Ole Martin
4   Diagnostic and Interventional Radiology, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Germany
,
Johannes Heverhagen
1   Department of Radiology, Inselspital, Bern University Hospital, University of Bern, Switzerland
› Author Affiliations

Abstract

Purpose To investigate how the extent of an ultrasound instructor’s clinical expertise influences the level of hands-on ultrasound competency achieved by clinicians after three-day ultrasound courses in abdominal and emergency ultrasound. The second goal was to determine how physicians in residency rate the sonographic and didactic skills of student instructors compared to medical staff instructors.

Method A total of N = 100 residents participating in a 3-day ultrasound workshop were randomly trained either by 15 student instructors or by clinical staff physicians, both with > 2 years of teaching experience. Both instructor groups had previously completed 120 hours of didactic instructor training. Ultrasound competencies were assessed by a standardized objective structured clinical examination (OSCE) of healthy individuals. The sonographic and didactic skills of both instructor groups were rated by questionnaires with six-step Likert items (1 = excellent, 6 = poor).

Results The cohort, trained by student instructors, achieved the same scoring level as the second cohort, trained by physician instructors (mean score 76.4, versus 73.7 of max. 100 points, p = 0.28) in the final OSCE. The sonographic qualification was rated for student educators as 1.44 (mean) [1.1–1.62], versus residents 1.46 [1.26–1.61], versus attendings 1.29 [1.05–1.61]. Didactic skill levels were rated without significant differences with means of 1.53, 1.57 and 1.53, respectively.

Discussion & Conclusion The didactic competence of student instructors does not differ statistically from the competency levels of experienced physicians. In terms of the acquired ultrasound skills of trainees, our data indicate that student instructors can be as efficient as staff instructors. Therefore, student instructors can be employed as resource-saving ultrasound educators without decreasing the skills level achieved by course participants, provided that they previously underwent a comprehensive didactic and sonographic training program.

Zusammenfassung

Ziele Nach einem 3-tägigen Abdomen- & Notfallsonografie-Kurs wurde untersucht, inwieweit Ausbildungsstand und klinische Erfahrung der involvierten Ausbilder das tatsächlich erreichte Kompetenzniveau ärztlicher Teilnehmer und deren Bewertung der Kompetenzen ihrer Ausbilder beeinflussen.

Methoden Insgesamt n = 100 Teilnehmer eines 3-tägigen Ultraschallworkshops wurden randomisiert über 24 Stunden entweder von studentischen Tutoren mit > 2 Jahren Lehrerfahrung oder von klinisch tätigen Ärzten mit > 4 Jahren Lehrerfahrung trainiert. Beide Ausbildergruppen hatten zuvor im Mittel 120 Stunden didaktische Ausbildertrainings mit videounterstütztem Feedback absolviert. Die Kompetenzmessung erfolgte durch einen standardisierten praktischen Prüfungsparcours im OSCE-Format an gesunden Probanden. Die Sono-Kursteilnehmer bewerteten die fachlichen und didaktischen Kompetenzen beider Ausbildergruppen mit 6-stufiger Likert-Skala (1 = sehr gut, 6 = unzureichend).

Ergebnisse Die von studentischen Ausbildern trainierte Kohorte erzielte in der OSCE-Prüfung zum Kursende 76,4, die von ärztlichen Ausbildern trainierte Kohorte 73,7 von max. 100 Punkten (p = 0,28). Die Kursevaluation ergab eine fachliche Qualifikation von 1,44 (1,1–1,62) für studentische Ausbilder versus 1,46 (1,26–1,61) für Ärzte in Weiterbildung bzw. 1,29 (1,05–1,61) für Fachärzte. Die didaktische Qualifikation aller 3 Ausbildergruppen wurde im Mittel mit 1,53, 1,57 und 1,53 bewertet.

Diskussion & Schlussfolgerung Die didaktisch-methodische Kompetenz studentischer Tutoren und das erzielte Kompetenzlevel ihrer Trainees unterschieden sich nicht vom Ergebnis ultraschallerfahrener Klinikärzte. Unsere Daten zeigen, dass studentische Tutoren ohne Nachteile für den Kompetenzerwerb der Lernenden ressourcensparend als Ultraschallausbilder eingesetzt werden können, wenn zuvor eine ausreichend intensive fachliche und didaktische Schulung stattgefunden hat.



Publication History

Received: 05 February 2019

Accepted: 04 May 2020

Article published online:
03 June 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Hofer M, Mey N, Metten J. et al. Quality control of Sonography Courses in Advanced Training of Physicians: Analysis of present status and Potential for Improvement. Ultraschall in Med 2002; 23: 189-197
  • 2 Hofer M, Kamper L, Miese F. et al. Quality Indicators for the Conception and Didactics of Ultrasound Courses in Continuing Medical Education. Ultraschall in Med 2012; 33: 68-75
  • 3 Hofer M, Schiebel B, Hartwig HG. et al. Didactic Training of Ultrsound Instructors. Evaluation of “Train-the-trainer“-Program” of Medical Education Pilot Project at Duesseldorf. Ultraschall in Med 2002; 23: 267-273
  • 4 Rees EL, Quinn PJ, Davies B. et al. How does peer teaching compare to faculty teaching? A systematic review and meta-analysis. Medical teacher 2016; 38: 829-837
  • 5 Deslauriers L, Schelew E, Wieman C. Improved Learning in a large-enrollment physics class. Science 2011; 332: 862-864
  • 6 Solomon SC, Saldana F. Point of Care Ultrasound in Medical Education – Stop Listening and Look. N Engl J Med 2014; 370: 1083-1085
  • 7 Blohm M, Lauter J, Branchereau S. et al. Peer-Assisted Learning (PAL) im Skills-Lab – eine Bestandsaufnahme an den Medizinischen Fakultäten der Bundesrepublik Deutschland. GMS Z Med Ausbild 2015; 32: Doc10
  • 8 Hofer M, Kamper L, Sadlo M. et al. Evaluation of an OSCE-Assessment Tool for Abdominal Ultrasound Courses. Ultraschall in Med 2011; 32: 184-190
  • 9 Hofer M. Case Study: Basic Abdominal Ultrasound Course. In: Harden RM, Lilley P, Patrício M. (eds.) The definitive guide to the OSCE. London: Elsevier; 2016: 306-314
  • 10 Jones SRG. Was there a Hawthorne effect?. Am J Sociology 1992; 98: 451-468
  • 11 Rice B. The Hawthorne defect: Persistence of a flawed theory. Psychology Today 1982; 16: 70-74
  • 12 Weyrich P, Celebi N, Schrauth M. et al. Peer-assisted versus faculty staff-led skills laboratory training: a randomised controlled trial. Med Educ 2009; 43: 113-120
  • 13 Lockspeiser TM, O'Sullivan P, Therani A. et al. Understanding the experience of being taught by peers: the value of social and cognitive congruence. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2008; 13: 361-372
  • 14 Steele DJ, Medder JD, Turner P. A comparison of learning outcomes and attitudes in student- versus faculty-led problem-based learning: an experimental study. Med Educ 2000; 34: 23-29
  • 15 Dandavino M, Snell L, Wiseman J. Why medical students should learn how to teach. Med Teach 2007; 29: 558-565
  • 16 Hofer M, Klein K, Malzkorn B. et al. How to successfully establish Peer-assisted Learning (PAL) in medical education. 10 tips to succeed in PAL-based courses in undergraduate medical education (UGME). Z Evid Qual Gesundh wesen (ZEFQ) 2017; 125: 80-88