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DOI: 10.1055/s-0029-1223418
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Das Regionale Psychiatriebudget (RPB): Ein Modell für das neue pauschalierende Entgeltsystem psychiatrischer Krankenhausleistungen?
Analyse der Kosten und Effekte des RPB nach 3,5 Jahren LaufzeitThe Regional Psychiatry Budget (RPB): A Model for a New Payment System of Hospital Based Mental Health Care Services?Analysis of Costs and Effectiveness of the RPB at 3.5 Years Follow-UpPublication History
Publication Date:
13 January 2010 (online)
Zusammenfassung
Anliegen Analyse der langfristigen Auswirkungen eines regionalen Psychiatriebudgets (RPB). Methode 502 Patienten mit einer Diagnose nach ICD-10 F10, F2 oder F3 wurden in der Modellregion (MR) und einer Kontrollregion (KR) über 3,5 Jahre zu Psychopathologie, Funktionsniveau, Lebensqualität und Leistungsinanspruchnahme befragt. Ergebnisse MR und KR unterschieden sich nicht im Verlauf von Psychopathologie, Lebensqualität und Gesamtkosten der psychiatrischen Versorgung, aber das Funktionsniveau der Patienten besserte sich in der MR stärker und die vertragsärztlichen Versorgungskosten stiegen stärker. Schlussfolgerungen Das RPB hat leichte Vorteile hinsichtlich der Versorgungseffektivität, reduziert jedoch nicht die Gesamtkosten psychiatrischer Versorgung.
Abstract
Objective To analyze the impact of a capitated multi-sector-financing model for psychiatric care (RPB) on costs and effectiveness of care. Methods Patients with a diagnosis according to ICD-10 F10, F2 or F3 were interviewed in the model region (MR, n = 258) and a control region (CR, n = 244) financed according to the fee-for-service principle. At baseline, 1.5 years and 3.5 years follow-up patients were interviewed using measures of psychopathology (CGI-S, HoNOS, SCL-90R, PANSS, BRMAS / BRMES), functioning (GAF, SOFAS) and quality of life (WHOQOL-BREF, EQ-5D). Use of care was determined semi-annually. Results There were no significant differences in the development of psychopathology and quality of life between MR and CR. In the MR, functioning of patients with schizophrenia and affective disorders improved significantly more strongly. The development of total mental health care costs was not different between MR and CR. However, the costs of office based mental health care increased slightly more strongly in the MR, indicating a small cost-shift from the RPB to extrabudgetary financed services. Conclusions The RPB showed slight advantages regarding the effectiveness of care and did not significantly change the total mental health care costs.
Schlüsselwörter
regionales Psychiatriebudget - Behandlungseffektivität - direkte Kosten - psychiatrische Versorgung
Keywords
mental health services - capitation fee - fee for service - treatment effectiveness - direct service costs
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Prof. Dr. Hans-Helmut König, M.P.H.
Universität Leipzig, Professur für Gesundheitsökonomie, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie
Liebigstraße 26
04103 Leipzig
Email: hans-helmut.koenig@medizin.uni-leipzig.de